Hallo meiden Ik ben op dit moment 25 weken zwanger van ons eerste kindje en ik ben druk bezig met dingetjes kopen maar nu heb ik een vraag voor meiden die ervaring hebben met borstkolven, ik wil namelijk borstvoeding gaan geven maar omdat het me eersste kindje is weet ik niet of dit allemaal lukt, nou heb ik bij de babydump een electrische borstkolf gezien van avent die ik graag wil en hij is nu in de aanbieding met 20% korting dus ik wilde hem graag kopen maar nou twijfel ik of ik hem nu al zal kopen want het scheelt wel een hoop maar sommige zeggen dat je eerst even moet kijken of het wel lukt maar een borstkolf huren vind ik niet fijn, wat advieseren jullie of wat hebben jullie gedaan? Groetjes anne
Ik had er ook 1 gekocht, maar de borstvoeding was 1 drama hier. Ben blij dat ik dat de kolf nog terug mocht brengen! Ik zou dus zeggen; eerst huren en pas als het allemaal goed loopt een kolf kopen (er komen vast nog vaker acties!).
Ik heb tijdens mijn zwangerschap ook de elektrische kolf van Avent gekocht (enkelzijdig). Ik heb hem via marktplaats voor minder dan de helft van de prijs. Was slechts 1 keer gebruikt en nog in originele doos. De kolven van Avent kun je volledig uitkoken en stereliseren, omdat het allemaal losse onderdelen zijn (geen slangetjes). Zou dus ook even op marktplaats kijken. Daar staan vrijwel nieuwe voor nog veel minder. Ik vond het wel erg handig om een kolf in huis te hebben, zeker om de spanning tijdens de stuwingsdagen na je zwangerschap af te kolven. Houd er trouwens wel rekening mee dat kolven niet gelijk lukt. Niet iedereen krijgt gelijk een toeschietreflex tijdens de eerste keren, dus het is geen garantie dat je hem goed kunt gebruiken tijdens de eerste dagen Mij koste het toch zeker wel 2 weken oefenen. Je kunt de ergste spanning ook met de hand afkolven als je nog geen kolf hebt. Ik zou trouwens als je een kolf hebt, voor de gaat bevallen een paar keer oefenen met in elkaar zetten en op je borst plaatsen (zonder daadwerkelijk te kolven), zodat je na je bevalling het blindelings kunt doen...
Ik zou er niet al bij voorbaat 1 kopen. zoals je zegt, het kan dun zijn dat het voeden helemaal niet lukt. hier was het in ieder geval ook drama en was blij dat ik er geen 1 gekocht had. en als het voeden wel goed gaat, wie zegt dan je dan ook een kolf nodig hebt? en wie zegt dat jij die kolf prettig vindt? op een gegeven moment kan je er 1 huren en bevalt die niet dan kan je een ander type proberen. en wat staat je tegen aan een kolf huren?? de kolf zelf is helemaal gesteriseert en de onderdelen die steriel moeten zijn die moet je vaak in een los setje er nieuw bij kopen. dus de slangetjes en de borstschelpen. het is dus niet zo dat je die van de vorige gebruikt je zou inderdaad ook eens op marktplaats kunnen kijken. m'n zusje heeft er eerst 1 gehuurd en uitgeprobeerd en er toen 1 van marktplaats afgehaald voor een spotprijs. een nieuw setje slangetjes erbij en klaar.
Ik zou eerst kijken of de borstvoeding goed loopt en goed bevalt. Dan kun je eentje huren om te kijken welk type je bevalt.
Ik had er ook al 1 in huis voor de geboorte. Deze kon ik gelijk gebruiken toen het nodig was in de kraamweek (om bij te voeden vanwege het afvallen van de kleine meid). Mij is het dus wel goed bevallen om al een kolf in huis te hebben. Je zou na kunnen vragen of je hem terug mag brengen als je hem niet gebruikt hebt.
Naast hetgeen hierboven al is gezegd, heb ik bij mijn eerst de avent kolf gebruikt en ik vond het een onding. Ten eerste is hij enkelzijdig; niet efficient. Ten tweede liet de zuignap snel los en moest ik em echt stevig vasthouden. Bovendien is het een gedoe om het tempo in te stellen. Deze keer huur ik er eerst 1 en als ik er 1 koop, doe ik t meteen goed!
Normaalgesproken zeggen ze; pas kopen als de borstvoeding goed loopt. Toch heb ik in mn kraamweek 's avonds laat nog iemand een kolf laten brengen, ik had zo'n stuwing en mn dochter wou niet aan de borst! Dus voor de 2e baby ben ik maar wat blij met de kolf die ik heb! Afhankelijk van of je voor je werk ook veel moet/wilt kolven, zou je er al een kunnen kopen. De avent is fijn voor soms of regelmatig, kolf je echt maanden lang elke dag 3x dan zou ik hem niet adviseren maar een dubbelzijdige. Een kolf huren is niet presies wat je denkt, je moet namelijk alles wat in contact komt met je borst en de melk, dus een kolfset, kopen en dan huur je de machine. Dus de buurvrouw heeft niet met haar borsten en melk aan dezelfde kolf gezeten.
Ik zou er geen kopen op voorhand. Je weet van te voren niet of het wel gaat lukken. De kolven die je in de winkel koopt zijn ook niet krachtig genoeg om bv mee op te wekken daar hebben ze de profesionele kolven voor die je kunt huren. Terug brengen naar de winkel kan bij veel zaken ook niet omdat het een hygiene product is en eigelijk niet eens geruild mag worden volgens de regels. Pas als je kindje er is merk je pas wat voor soort kolf handig is voor jou. Hoe vaak moet je gaan kolven en waarom? Hoe vaak wil je gaan kolven na je verlof enz. Zelfs de fabrikanten van kolven adviseren pas om te kopen na de bevalling.
Ik heb hem gekocht nadat ik bevallen was en al 2 weken bv gaf. Ik vond de avent niet fijn, en zou achteraf liever voor de medela gaan. (ik heb hem verkocht nadat ik gestopt was via MP). Die actie van babydump komt best regelmatig, en je hebt bij prenatal ook regelmatig actie en anders via kieskeurig.nl zie je de goedkoopste site (en vaak de volgende dag in huis). Ik zou er toch mee wachten tot je bevallen bent. Wel kan ik me de onrust wel voorstellen: voor mijn gevoel wilde ik ook het liefst alles al in huis hebben, en ik wilde ook niet huren, maar gewoon lekker zelf hebben. Mijn advies is: koop anders een 2de hands handkolf van Avent (als Avent je keus is). De electrische kolf: je kan wel alle onderdelen sterriliseren, maar niet de motor. Als iemand voor jou spruw heeft, kan jij dat ook krijgen. Bacterien gaan echt overal zitten..... De handkolf bestaat alleen uit onderdelen die echt allemaal wel gekookt kunnen worden. Dan heb je toch al een kolf in huis, kan je meteen beginnen met kolven in geval van nood, kijken of je het fijn vindt. Blijkt het te bevallen, dan heb je zo een electrische bij gehaald. En de handkolf zie je vaak al voor 10 euro te koop. Soms zelfs gratis. De electisce niet.
Precies mijn gedachten. Kolf kopen kan altijd nog. Kijk eerst maar of de BV lukt, anders kun je er bij de thuiszorg altijd nog 1 huren voor in het begin.
Tegen mij werd ook steeds gezegd, geen kolf op voorhand kopen. Maar bij Louise is de bv helemaal mislukt (meerdere oorzaken) en bij Tygo wilde ik er alles aan doen om het te laten slagen. Ik heb toen ook in de zwangerschap de Avent kolf gekocht. Ik wilde vantevoren precies weten hoe hij werkte, hoe je hem schoon moet maken en weer in elkaar moet zetten. Zodat het niet een 'eng' ding was zodra ik hem moest gebruiken. Het is mij supergoed bevallen. Ik vond het heel erg fijn dat ik hem al in huis had en precies wist hoe het werkte toen het eenmaal nodig was. Ook ben ik in de kraamweek al gaan kolven op de productie op te krikken/stimuleren. Mijn advies is dus doen! Mocht er hier ooit een derde komen, dan koop ik er weer vast een (de mijne heb ik al verkocht namelijk).
Wat is er mis met een kolf huren? De delen die met jou in aanraking komen moet je kopen hoor, die krijg je er echt niet "afgewassen" bij Ik zou eerst eens kijken of het allemaal wel gaat werken voor je en dan kun je alsnog een kolf kopen. Huren kost niet zoveel en als het niet gaat lukken met bv dan ben je je geld voor de gekochte kolf tenminste niet kwijt. Edit: lees als reden om er wel een te kopen dat je dan meteen een kolf hebt. Je man rijdt even naar de thuiszorgwinkel en je hebt de gehuurde in huis, dat maakt dus weinig verschil...
Ik zou toch zeggen "wachten": ik heb er eentje gekocht ten de oudste zes weken oud was. Ik vind de Medela Swing ideaal (dubbel en electrisch) Mn zusje zou hem gaan gebruiken.... maar op aanraden van het ZH huurt ze nu tijdelijk eerst een professionele van Medela.... kleintje ligt in het ZH ivm premature bevalling ivm HELPP-syndroom bij mama. Mn Medela Swing is te licht om de voeding echt op gang te brengen... wel goed wanneer je BV gewoon al goed loopt.
Tja... ook ik zeg wachten... Ennuhhh electrische van Avent vind ik ook tegenvallen..... had bij eerste medela (werkte toen fulltime) en vond ik tig malen beter.... bij tweede dus avent aangeschaft, maar heb dus meer de handkolf gebruikt.... Iemand schreef dat ze de kolf al in de kraamweek gebruikte... wil ik echt op aanmerken, dat de kolven die je huurt vaak vele malen beter zijn als die we kopen... en dat ze dus voor de stimulering van de aanmaak ook echt de "duurdere" kolven adviseren... als de bv goed op gang is, maakt het niet meer zo uit... Lees ik nu dat hopmarjanneke hetzelfde schrijft... nouja dan maar dubbel op...
ik zou zeggen wacht even met kopen en kijk of de bv goed op gang komt. en wat ik lees over 2e hands avent ISIS IQ dat alles uitkookbaar is is niet waar! er kan melk in de motor lopen en als je een kolf koopt van een kindje/vrouw die spruw heeft gehad zit je er mooi mee! dit heb ik van verschillende mensen gehoord daarom zelf toch maar een nieuwe aangeschaft. had van mn schoonzus geleend maar neefje heeft spruw gehad voor de zekerheid alle melk weggegooid. spruw is ook moeilijk uitkookbaar heb ik begrepen van mensen. zou niet zo snel een kolf kopen via marktplaats. maar dit is mijn mening. ik vind trouwens de avent kolf fijner kolven dan de medela mini electric. maar het is persoonlijk wat je fijn vind en wat niet
ik heb 10 weken fulltime gekolfd, maar had geen kolf in huis. ik heb in het ZH eerst een kolf daar gebruikt en vriendje is meteen een kolf gaan regelen. door het weekend heb ik even 1 van een vriendin moeten lenen, maar via drogistdrogist.nl had ik binnen 24u een eigen kolf in huis. maar als de bv gelijk loopt, of juist niet, heb je in die eerste weken zeker geen kolf nodig. zonde geld. ik heb overigens de avent kolf en vind 'm prima.
Goede opmerking, want ik kon de eerste weken echt geen bal met mijn huis-tuin-en-keukenkolf. Ik kreeg hier mijn borstvoeding echt niet mee op gang. Lang leve de huurkolf en als je een beetje goed verzekerd bent, wordt de huur ook nog vergoed. Ze zijn trouwens niet alleen hygienisch doordat je er een nieuwe 'kolfset' bij moet aanschaffen, maar ook doordat ze werken op een gesloten syteem i.t.t. de 'normale' kolven. Er kunnen geen bacterieen in het systeem komen. Ik zou zeker op voorhand geen kolf aanschaffen.