Hallo, Ik heb een vraagje. Mijn grootste angst na de bevalling is om een rimpellige buik over te houden die nooit meer strak wordt. Nou hoor ik verschillende zaken over het vastbinden van je buik direct na de bevalling. Ik hoor dat het verstandig is om het vast te maken.. niet te strak vanwege je baarmoeder en na enkele dagen kan je hem strakker gaan dragen. Nu heb ik weer gehoord dat het niet goed is omdat je je buikspieren lui maakt? Ik weet het nu even niet meer. Kun je mij meer vertellen hierover? Mag het vastbinden van je buik nou wel of niet? Wat zijn de voor en nadelen hiervan? Of wat zijn eventuele andere opties? Alvast bedankt.
Hoi firstbaby, wij als vk´s hebben het eigenlijk liever niet. Omdat we dan inderdaad je baarmoeder niet goed in de gaten kunnen houden. Je baarmoeder moet zelf goed samentrekken om bloedverlies te voorkomen en als we dit onderkennen door inbinden kun je best een heleboel bloedverliezen dat in de baarmoeder blijft staan met alle gevolgen van dien. Je kunt wel een paar dagen na de bevalling als je dit echt wilt beginnen, maar bouw het dan rustig op. En je kunt nu eenmaal na een bevalling niet meteen een strak buikje hebben. Buikspieroefeningen mag je best na een paar weken al weer doen en zo je buik weer trainen. Dit doet inbinden ook echt niet. groetjes Brigitte
Bedankt! Verloskundige van mijn zus raadde het haar aan en die van mijn nicht weer niet. Vandaar mijn verwarring..