meiden , ik ben bijna 5 weken geleden bevallen van een prachtige lieve dochter ,ze is echt heel makkelijk ,slaapt s,nachts al 5 uur door en ze huilt echt bijna nooit,maar toch ben ik soms zo moe ,als ik s,ochtens heel vroeg haar moet verzorgen ben ik echt zo brak en heb ik er echt moeite mee om op te staan ,terwijl ik dat voorheen niet had .. ook wordt ik zo moe van alle visite die nog steeds komt ,lochish natuurlijk dat ze naar de kleine willen kijken ,maar we hebben bijna elke dag mensen over de vloer ,dus je wil je huis ook in orde hebben dan en boodschappen in huis hebben,soms voel ik me schuldig als ik nee zeg .. Ook gaat heel de dag de telefoon heel lief al die belangstelling ,maar constant moet je het zelfde verhaal vertellen .. ik heb een hele zware bevalling gehad en heb er nog steeds heel veel moeite mee om er over te praten ,maar mensen beginnen er toch naar te vragen ik kan er gewoon nog niet over praten ... Ik merk gewoon dat ik nog niet echt in een ritme zit ,wie heeft dat ook gehad en hoe lang duurt het voordat je in een ritme komt en wat minder moe bent ? Ik heb het gevoel alsof er zoveel aan me getrokken wordt door mensen mijn ouders en de rest van mijn familie ze willen allemaal zo graag bij mijn dochter zijn ,maar kan mezelf niet in vieren splitsen .. pffffffff heel verhaal maar moet het even kwijt .. liefs michelle
ja een paar weken doorgaan gaat nog wel maar op den duur breekt het je wel op en moet je toch beter op jezelf en je planning gaan letten, dus dat betekend nee leren zeggen, doe bv zo als je het moeilijk vind ; 1 dag wel, 1 of liever 2 dagen geen visite.. dan scheelt al minimaal de helft. Verder is het WEL goed om over je bevalling te praten dat is een heel groot deel van je verwerking en heel veel mensen hebben juist andersom het probleem (dat mensen je verhaal irritant beginnen te vinden) erover praten (misschien voor jezelf opschrijven?) helpt echt hoe raar dat ook misschien klinkt, PAS DAN kan je het een plekje geven.. En natuurlijk met je neus vooruit kijken je hebt een mooie meid, die gezond is en het perfect doet die verdiend een uitgeruste mama dus dan zeg je maar VOOR haar nee want voor haar is elke dag visite ook geen superidee een beetje rust kan voor jullie alletwee geen kwaad.. Dikke knuffel en blijf vooral praten das belangrijk!
Visite heb ik in het begin deels buiten de deur gehouden, later mijn familie in 1 keer op een kraamfeest ontvangen en op moment krijg ik nog steeds af en toe iemand op visite die nog niet langs is geweest. Ik was ook moe geweest als ik ze zoveel in een korte tijd langs had gehad. Dus misschien moet je even hard zijn en een stap terug zetten. Je moet namelijk wel op jezelf letten... Verder werd ik ook knetter val alle telefoontjes. Ik nam dus ook vaak de telefoon gewoon niet op en belde in principe ook niet terug. Dan smste ik even of ik mailde. Op een gegeven moment begon mijn schoonmoeder mij ook steeds te bellen en dan had ik echt zoiets van 'ga mijn man lastigvallen! ik heb al mijn eigen ouders die ik up to date moet houden...!'. Kortom, ik snap wel dat je moe bent
Hoihoi, minstens 2 dagen per week een groot kruis in je agenda: dan kun je gewoon niet,w ant dat is tijd voor jezself, je partner en je kindje, Niet jezelf wijs maken dat je dan wel kunt, want uitrusten is heel erg noodzakelijk, zeker na een zware bevalling! Ik denk dat je de eerste tijd op adrenaline door bent gekomen en dat dat nu een beetje normaliseert, dat je daardoor nu zo moe bent, (of eigenlijk: je VOELT het nu, waarschijnlijk is het er al die tijd wel geweest hoor!). Over dat praten: je hoeft niet met jan en alleman maar over je bevalling te praten. Als jij het als traumatisch hebt ervaren is dat eigenlijk niet eens aan te raden: onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat je dan daardoor voortdurend met je trauma bezig bent en het daardoor juist niet verwerkt. Het is wel handig als je er met IEMAND over praat, (helemaal niet praten erover is ook niet handig), maar misschien kies je gewoon liever 1 persoon uit, dan het met 20 verschillende te bepraten...Als je er niet over wilt praten met allerlei mensen, dan gewoon niet doen. Houd alles over de bevalling dan gewon lekker oppervlakkig... Hoe ging de bevalling? O, zwaar, maar zullen we het ergens anders over hebben?
Tijd voor jezelf nemen, zo snel mogelijk..Zodat je kunt gaan genieten van je kindje! Dat betekent, nee zeggen tegen mensen die al vaker zijn geweest. Kraamvisite die nog niet zijn geweest op een vaste tijd ontvangen. Bijvoorbeeld 1 dag van 16 tot 17 uur en dan 2 dagen niet. 's Middags de stekker uit de telefoon! Zodat je zelf even een tukje kan doen. Je huis wat meer je huis laten en eerst zorgen dat je weer wat meer uitrust. Je lichaam is nog lang niet herstelt, je hebt je rust ècht nodig en mòet je nemen als je lichaam dat aangeeft. Doorduwen heeft geen zin, de klap krijg je vroeger of later toch en dat wil je echt niet.... Mss heeft het zin om je bevallingsverhaal/ervaring op te schrijven. Alleen voor jezelf, niet om aan anderen te laten lezen. Vaak kun je dan wat meer gaan relativeren en helpt het om te verwerken.