Bete lezers, Mijn vriendin en ik zijn sinds drie weken de gelukkige ouders van ons eerste zoontje. Het is een helse bevalling geweest en na bijna drie dagen hebben ze besloten ons kindje te halen. Nu merk ik sterk aan mijn vriendin dat ze moeite heeft met haar lichaam (vooral haar buik), dat ze aan de bevalling heeft overgehouden. Mijn vriendin is erg kleine gebouwd, ze is 1,56m en altijd erg slank geweest. U kunt zich dan ook wel voorstellen dat ze met een enorme bal heeft rondgelopen! Nu, na de zwangerschap is het uiteraard wel een stuk minder, maar ze lijkt nog steeds zwanger. Haar buik staat een beetje bol en ze lijkt net zo dik als toen ze 5 maanden zwanger was. Ook haar huid is erg slap en een beetje blubberig. Tijdens de bevalling is ze ruim 8 kilo afgevallen! Wat betekend dat ze bijna 3 kilo extra is aangekomen. Haar buik ziet er echter niet zo uit, het lijkt veel meer. Van mensen om ons heen horen we telkens dat het binnen twee weken weg zou zijn...dat ze zelfs afgevallen zijn....en dat de huid na een paar weken weer heel strak was. Dit doet de eigenwaarde van mijn vriendin geen goed. Wat maakt het dat de buik van mijn vriendin zo naar buiten staat? Het lijkt geen vetopslag te zijn. Is er iets aan de overtollige huid te doen. Speciale middeltjes etc.? Het nare is dat ik haar buik niet meer mag aanraken, aangezien ze het zelf erg 'vies' vindt. Zelf heb ik er geen moeite mee, maar het doet pijn haar te zien lijden onder haar eigen lichaam. Zou het masseren van de huid met oliën, crèmes helpen? Bij voorbaat dank. Met vriendelijke groet, De vader van Milan Alexander
Allereerst gefeliciteerd met jullie kindje! Het gezegde is "9 maanden zwanger, 9 maanden ontzwangeren". Het lichaam van je vriendin heeft heel wat te verduren gehad en dat is echt niet binnen een paar weken hersteld. Sterker nog, bij veel vrouwen wordt de buik nooit meer zo straks en plat als hij voor de zwangershap was. Dat "bolle" is mede doordat de buikspieren tijdens de zwangerschap opzij geschoven worden om ruimte te maken voor de groeiende baarmoeder, en tijd nodig hebben om weer op hun oude plek te komen. Wat belangrijk is, is buikspieroefeningen doen. Maar niet de eerste 6 weken, zeker niet na een keizersnede! Die operatie is echt een aanslag op het lichaam, geef het tijd om te herstellen. Als ze te vroeg begint met trainen, richt ze meer schade aan dat effect. Het is niks om je voor te schamen. Integendeel: je vriendin mag trots zijn op haar lichaam, dat jullie kindje veilig heeft latn groeien en geboren heeft laten worden. Ik ben 8mnd geleden bevallen en mijn buik is ook nog niet helemaal plat, maar ik schaam me er niet voor. Het zijn de sporen van een mooie bijzondere strijd naar de geboorte van mijn zoontje.
Van harte gefeliciteerd met jullie zoon! Na drie weken leek ik ook nog hoogzwanger maar na een paar weken trok het steeds meer weg. Nu zijn we 8 weken verder en is het nog niet zo als voorheen, maar lijk ik niet meer zwanger in ieder geval. Nog even geduld, het is nog maar zo kort geleden! De buikspieren moeten zich weer aan elkaar hechten en alle ingewanden moeten weer op zn plek komen, dat kost gewoon tijd...
Gefeliciteerd met jullie zoon! Allereerst kan ik haar gevoelens heel goed begrijpen, maar probeer niet te vergeten dat her net 3 weken geleden gebeurd is. Die buik is er ook niet in 3 weken aangekomen, en kan er dus ook niet zo 1,2,3 vanaf. De ene vrouw is bij wijze van net na de bevalling haar buik al kwijt, bij de ander kan het wel maanden duren. Vooral omdat je vriendin wat kleiner is, zal het echt een aanslag op haar lichaam geweest zijn. Geef het tijd, de boel gaat van zichzelf nog slinken, straks als ze weer mag sporten lekker buikspieroefeningen doen en gezond eten. Nu eerst genieten van elkaar!
Bedankt voor de felicitaties! Het is goed om te horen dat het allemaal waarschijnlijk nog bij zal trekken. We wachten het rustig af tot het beter gaat worden. Mijn vriendin kan niet wachten tot ze weer kan sporten! Is er in de tussentijd nog iets dat we kunnen doen? Olie gebruiken om de striemen te genezen, littekenweefsel crème? Helpt het masseren van de huid? Ik mag dan wel niet aan haar buik zitten, maar als het daadwerkelijk goed zou zijn voor de huid.....
Als eerste gefeliciteerd En ik kan heel goed begrijpen dat ze dit niet fijn vind Maar geef het wat tijd Het kan echt nog goedkom
Vitamine E creme zou je kunnen proberen. Daarvan wordt wel gezegd dat hetlittekens minder maakt. Maar verwacht er geen wonderen van...
Eerst wachten tot het litteken weer verder geneest voor je met crème gaat smeren. Doet pijn en irriteert het litteken alleen maar. Wat je haar kan aanraden is om te gaan wandelen, met se kleine lekker in de wagen, dit is 'sport' wat nu al mag. Bedenk wel dat na een KZ het langer kan duren voordat sporten pijnloos is. Ik kon pas met een week of 9/10 weer pijnloos sporten, maar liep toen wel dagelijks 5 km. Bij een KZ zijn spieren opzij geschoven en doorgesneden dus logisch dat het allemaal wat langer duurt toch. Wat de kraamhulp mij destijds aanraadde was van die strakke afslankbroekjes. Houd het allemaal net wat strakker bij elkaar
Ik had dat ook in het begin, was van tevoren heel slank en dacht dat het nooit meer goed zou komen. Mijn man mocht er niet eens naar kijken, zo erg vond ik het. Denk dat het na een maand of 3/4 helemaal weg was. Striemen heb ik gelukkig nooit gehad dus heb zelf niks gesmeerd, maar mijn buik is wel weer helemaal plat geworden, eigenlijk zoals voorheen, vanzelf. Geef het de tijd. Drie weken is echt nog maar heel kort, lichaam heeft echt wel even de tijd nodig om te herstellen. Straks lekker gaan sporten en dan komt het vast goed. Edit: ik heb inderdaad ook de eerste weken van die correctiebroekjes gedragen. Voelde fijn, buik voelde dan niet zo leeg en hol.
Wat lief dat je dit post om je vriendin te helpen! Vergeet niet dat ook de baarmoeder moet krimpen nog, dat duurt echt nog eventjes. En inderdaad 9 mnd op, 9 mnd af. Het is echt pas 3 weken, geef het nog even de tijd. En ook niet te snel cremes op het litteken smeren. Eerst goed laten helem. Het duurt nog maanden voordat het litteken niet meer rood is. Ik las overigens ergens in een reactie dat spieren worden doorgesneden. Volgens mij niet hoor, ze schuiven alleen de hele boel opzij.
Ik heb zelf drie jaar geleden een keizersnede gehad. Ook ik ben klein en tenger gebouwd ( 1.63 met 51 kilo). Het heeft zeker negen maanden geduurt voordat mijn buik weer in de buurt kwam van mijn postuur van voor de zwangerschap. Ik heb me werkelijk waar suf gesport en zo gezond mogelijk gegeten, maar ik bleef een afdakje houden....in combinatie met mijn holle rug dachten mensen dat ik weer zwanger was. Zeker niet tof om te horen!!! Twee weken geleden ben ik via de natuurlijke weg bevallen, wat een verschil is dat! Mijn buik is nu al platter als negen maanden na de keizersnede bij mijn eerste kind. Kortom, ik heb gemerkt dat het echt door de keizersnede komt. Je buikspieren worden echt opzij geduwd en dat duurt heel lang voordat het weer op zn plaats zit. Ik heb er een kleine diastase aan overgehouden (vandaar dat men dacht dat ik weer zwanger was😣 . Een vriendin van mij is zes weken geleden bevallen door een keizersnede en ook zij heeft nog een buikje. Het hoort erbij, het is jammer dat het onder vrouwen een soort van wedstrijdje wordt wiens buik het platst is en wie al eerst zn oude broeken weer aan kan.... Negen maanden is er een kindje gegroeid in de buik van je vriendin wat ontzettend bijzonder is. Het gaat echt goed komen, het heeft wat tijd nodig na een keizersnede en dan nog zie ik dat mijn lichaam is veranderd na twee zwangerschappen. Zeg haar trots te zijn op zichzelf, ze heeft een kind op de wereld gezet. En vrouwen die opmerkingen maken over andermans dikke buik....die hebben waarschijnlijk zelf een minderwaardigheidscomplex door hangtieten, straie of blubberbillen😝
Ik heb 1,5 jaar na de keizersnede nog steeds een buikje. Maar ik vind lekker eten en spelen met m'n dochter belangrijker dan veel sporten, dat komt ooit wel weer Kreeg toendertijd ook allerlei wonderolieen cadeau, voor het litteken, maar doet vrij weinig hoor. Volgens de arts die keizersnede uitvoerde kan het wel helpen, maar dan vooral omdat je bij het insmeren de doorbloeding stimuleert. Dus litteken masseren met olie (bijvoorbeeld) zou wel goed zijn!
Bij mij was het echt andersom, hoeft dus niet altijd zo te zijn! Mijn eerste is via de natuurlijke weg geboren, en duurde zeker een maand of 5 voor mijn buik weer plat was. Heb heel lang zo'n bolle, lege buik gehad. Tweede is via een keizersnede geboren en daarna had ik veel sneller mijn platte buik weer terug. En een 'afdakje' heb ik nooit gehad, ook niet vlak er na. Verschilt gewoon per persoon denk ik.
Gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoontje! Mijn ervaring is dat ik pas echt weer tevreden was met mijn buik na een maand of 10 na de keizersnede. 9 maanden op en 9 maanden af helaas, ook voelde ik me eerlijk waar pas weer 100 procent mezelf na die 9 maanden. Een zwangerschap doet nogal wat met je lichaam en geest en ik heb het idee dat je buik echt wat langzamer verdwijnt na een keizersnede. Het blijft natuurlijk een buikwandoperatie! Geef het de tijd en steun je partner zo goed mogelijk, het is niet niks wat ze doorstaan heeft! Dat figuurtje komt echt weer terug