Trage schildklier na zwangerschap

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Bamboe, 4 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bamboe

Bamboe Actief lid

5 dec 2011
    104
    0
    0
    Nootdorp
    Hallo allemaal,

Na mijn zwangerschap voelde ik me van alles en nog wat, maar merkte langzaam dat ik meer mezelf werd. Ergens was er een moment waarop ik het gevoel had dat ik juist weer steeds vermoeider werd en me steeds minder fit voelde. Dacht eerst zelf richting een postnatale depressie te gaan, maar wist het niet.
    Uiteindelijk huilend bij de huisarts aangegeven dat in het gevoel had dat er iets niet goed was. Dat ik me lichamelijk helemaal niet fit voelde en gevraagd om allerlei tekorten te testen in mijn bloed. Ergens zij een stemmetje bij mij schildklier en ben ik zo brutaal geweest hierom te vragen. De huisarts verwachte geen bijzonderheden en dacht niet aan schildklier.
    Blijkt dus toch... Mijn waardes waren niet goed. TSH was 25 en moet volgens mij ergens tussen de 1 en 4 zitten. Dus behoorlijk anders dan normaal...
    Dus nu een maand begonnen met medicijnen en net weer bloed laten prikken om te kijken hoe de waardes zijn. Maar wat duurt dit lang. Ik begreep van de huisarts dat ze de medicijnen heel langzaam opbouwen om bijwerkingen te voorkomen en je goed in te kunnen stellen.
    Maar ik voel me nog zo slecht, ben zo moe de hele dag en mij concentratie is af en toe drama.
    Ik ben benieuwd naar anderen met deze ervaring die misschien al een paar stappen verder zijn. Heb even wat positieve verhalen nodig!
    Ik weet dat het beter wordt maar heb weinig geduld, dus t valt me zwaar...

2. Nelly

Nelly Fanatiek lid

5 mei 2006
    2.955
    1
    0
    Noord-Brabant
    Hoi Bamboe,

Ik zit in hetzelfde schuitje. Een paar maanden na de bevalling van onze tweede dochter kreeg ik depressieve klachten en was ik erg moe (wat ik in eerste instantie niet gek vond met twee kleine kindjes).
    Na verschillende therapieen voor depressie had ik het "geluk" dat mijn werkgever van arbo-dienst veranderde en de arbo-arts eerst op het spreekuur eerst schildklierwaardes wilde laten prikken voor we verdere stappen voor een depressie gingen ondernemen. Toen bleek dus dat ik een trage schildklier had. Huppakee, pilletje en klaar, dacht ik. Maar dat duurde iets langer dan ik verwachtte. Zoals ik begreep heeft een schildklier ruim tijd nodig om te reageren op medicatie. Dus voordat je goed ingesteld bent, ben je al gauw een paar weken verder.
    Ondertussen was ik zwanger van onze derde dochter. Deze zwangerschap moest ik onder controle bij de gynaecoloog, omdat mijn trage schildklier pas ontdekt werd aan het einde van het eerste trimester. Iedere controle een echo om te kijken of het kindje niet evt. een vergrote schildklier had, wat problemen zou kunnen geven met de geboorte. Gelukkig ging alles goed, maar moest ik wel in het ziekenhuis bevallen i.v.m. directe controle en bloedafname uit de navelstreng.
    Onze vierde zwangerschap eindigde begin dit jaar helaas met 11 weken. Ik weet nog steeds niet of dat te maken had met mijn schildklierprobleem. Ik vond het zo vervelend dat ik telkens achter de internist aan moest bellen en telkens een ander antwoord van de assistente kreeg. Gelukkig heb ik veel informatie kunnen vinden op de site van de schildklierstichting.
    Vandaar dat ik deze zwangerschap nu ook echt op mijn strepen sta. Ik voelde me toen al niet serieus genomen. De internist wees naar de gynaecoloog en de gynaecoloog wees naar de internist. Maar goed, nu blijkt mijn TSH 4.0 te zijn, veel te hoog voor een zwangere, ideale waarde is rond de 1.0. Dus ik mag weer ophogen. Maar op het moment dat ik positief testte, had ik zelf al opgehoogd, dus ik ben benieuwd... Over 6 weken moet ik pas weer laten prikken. Gelukkig heb ik de 25e mijn intake bij de verloskundige en daar laat ik haar ook op schildklier prikken. Ik wil weten of die TSH dan gezakt is. 'k Heb er een vervelend gevoel over.
    Als er weer iets voorvalt, wat me niet aanstaat bij de internist, overweeg ik om naar mijn huisarts te gaan voor mijn schildklierprobleem.

Sorry, niet echt positief dus...
    Het duurt even voor je goed ingesteld bent, maar dan is het wel te doen hoor.

Liefs,
    Nelly

3. Bamboe

Bamboe Actief lid

5 dec 2011
    104
    0
    0
    Nootdorp
    Positief genoeg! Ben voorlopig even niet van plan zwanger te worden, eerst maar de waardes omlaag. Heb zo een gevoel dat het nog wel even gaat duren aangezien mijn TSH vier weken geleden nog op 25 zat....

4. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Het goed instellen van een schildklier is niet een kwestie van weken, maar eerder maanden.. Hier heeft het 2 jaar geduurd voor de waardes goed waren, en goed bleven..

Hier ontdekt voor de eerste zwangerschap (4 weken voor de posi test), onwijs lopen kloten na de zwangerschap door het vaak vergeten van de meds. Begin van de tweede zwangerschap waren de waardes goed, en dat is tot het eind zo gebleven.

Eerste zwangerschap ben ik halverwege door de gyn doorverwezen naar de internist, omdat ik geen vertrouwen had in de huisarts (wilde dat ik na 3 maand en daarna na 6 maand zou laten prikken, internist wilde iedere 6 weken). De tweede zwangerschap moest ik zelfs iedere 4 weken laten controleren.

Anyhow, het duurt dus een hele poos voor je goed ingesteld bent..

Deel Deze Pagina