Extra prikkelbaar en schrikkerig

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door MIss X, 11 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MIss X

    MIss X Fanatiek lid

    13 dec 2006
    2.876
    714
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    Hoi

    Ik heb een vraagje.
    Sinds ik zwanger ben ben ik nogal schrikkerig. Ik heb steeds het idee dat ik dingen in mijn ooghoeken zie (muizen ofzo of schaduw of iets wat er gewoon niet is.... ;) )
    Laatst waren we in de tuincentrum en werd ik bang van de stilte. Ik schrok me rot toen mijn sjaal van mijn nek afgleed omdat ik dacht dat er wat op mijn nek sprong.
    Ik ben enorm prikkelbaar wat geluid betreft en drukte. Heb last van hartkloppingen, benauwdheid en in drukte word ik snel licht in het hoofd en heb ik het gevoel dat ik moet flauwvallen en gek wordt van de mensen..

    Ik merk ook dat ik van die rare gedachten soms heb of doemscenario's krijg terwijl dit eigenlijk helemaal niet in mijn aard ligt. Ik ben altijd een positieve denker geweest en angsten was bij mij altijd ver te zoeken.

    Ik mag door hartkloppingen, lage bloeddruk en ijzertekort niet meer dan 6 uur per dag werken maar ik ben nog steeds verschrikkelijk moe en geen fut om iets te ondernemen.

    Herkennen jullie dit? En wat is dit?
     
  2. Chai

    Chai Niet meer actief

    Klinkt een beetje als paniek aanvallen eerlijk gezegt..
    Ik heb wat jij beschrijft ook een tijdje gehad alleen niet zo extreem. Ben wel super gevoelig voor geluiden sinds ik zwanger ben.
     
  3. pommetje21

    pommetje21 Nieuw lid

    7 apr 2011
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi MIss X,

    Het klinkt inderdaad als angst- en paniekklachten, doordat je nu extra prikkelgevoelig bent. Die prikkelgevoeligheid kan komen door hormonen en/of slaapgebrek denk ik.
    Het lijkt me goed om, zo mogelijk, meer rust, ontspanning en slaap te krijgen. Daarnaast lijkt het me prima om deze periode rekening te houden met die prikkelgevoeligheid, door bv hele drukke situaties, bv met veel mensen, of met veel indrukken, soms even uit de weg te gaan.
    Als de klachten blijven of je maakt je er zorgen over, zou ik contact opnemen met je huisarts. Misschien heeft die suggesties over medicatie die je veilig tijdens je zwangerschap kunt gebruiken. Je zou ook kunnen denken aan enkele sessies bij een psycholoog. Die hebben veel verstand van angstklachten en hoe daarmee om te gaan. Of je zou eens contact kunnen opnemen met een haptonoom in jouw buurt, die zou je kunnen helpen met beter leren ontspannen. Bovendien hebben die vaak ook ervaring met vrouwen die zwanger zijn.
    In het algemeen zou ik willen zeggen dat ik het wel redelijk normale klachten vindt, zo tijdens een zwangerschap met veel vermoeidheid, tekort aan ijzer en een lage bloeddruk. Dus is het zeer waarschijnlijk een tijdelijk probleem, vooral als omdat je vertelt dat je normaal gesproken een positieve en ontspannen aard hebt.
    Ik hoop dat je wat aan mn reactie hebt, hoop dat je klachten snel minder worden en wens je verder een goede zwangerschap!
    Groetjes,
    pommetje
     
  4. Joosie

    Joosie Bekend lid

    27 sep 2008
    614
    0
    0
    Sommige dingen herken ik zeker.
    Ik ben ook erg schrikkerig, en zie ook soms schaduwen of ik denk dat ik mensen zie staan, waar ik dan weer van schrik terwijl deze er dan helemaal niet zijn.

    Ik moet wel zeggen dat het nu minder wordt. Dus misschien is dat bij ons zo.

    Maar het maakte mij enorm onzeker.
     
  5. Elynada

    Elynada Bekend lid

    12 jan 2011
    502
    0
    0
    België
    Ik herken dit ook! Sinds een aantal weken is dit beter. Soms heb ik er terug last van, voornamelijk van hartkloppingen en stressgevoel, vaak terwijl ik gewoon thuis zit. Heel bizar. Ik had dit voor de zwangerschap ook nog nooit gehad dus ik wist niet wat me overkwam! Nu heb ik me er maar bij neergelegd dat het een deel van de zwangerschap is. Volgens mijn dokter kon ik er niet veel aan doen, buiten stress-situatie vermijden en een tijdje niet meer werken. Medicatie was uit den boze.
     
  6. brenda1987

    brenda1987 Fanatiek lid

    27 nov 2009
    3.337
    0
    0
    huis mama
    Moerkapelle
    Ik herken het ook meid zie de hele tijd iemand in mijn ooghoek staan in het begin schrok ik me elke keer rot.
    Maar ben er nu aan gewend geraakt maar vind het wel heel vreemd:(.
    Waardoor het komt geen idee heb het nog nooit eerder gehad ben in ieder geval nooit alleen:p

    Groetjes brenda
     
  7. Elleke

    Elleke Fanatiek lid

    1 mrt 2011
    1.796
    156
    63
    Hoi MissX,

    Welke rare gedachten heb je zoal?
    Van deze kant ook heeeeel veel herkenbaarheid hoor!
    Zeker wat die angsten betreft, al heb ik wel hele nare angsten. Ik heb het idee dat het nu zeker wel wat minder word. Ben zelfs heel bang geweest voor de toekomst en kon soms zelfs niet meer blij met mijn zwangerschap zijn.. En ik was ook altijd zo'n positieve denker en altijd zo vrolijk! En nu in de zwangerschap ben ik gewoon helemaal een ander mens, heel apart. Ik hoop echt dat dit na de zwangerschap weggaat, zelf geef ik het wel op de hormonen, omdat ik dit eerder nooit heb gehad!
    Sterkte i.e.g.

    Groetjes!
     

Deel Deze Pagina