Hoi dames, Ik ben bijna 36 weken zwanger en ga elke 2 weken op controle bij de VK. De vorige keer met 33+5 mat mijn buik 31cm en vanochtend weer.. De VK vond ook dat ze anders lag, mijn buik voelde breder dan normaal en dacht dat ze misschien gedraaid was naar stuit. Baby is nog niet ingedaald maar ligt al wel met hoofd naar beneden sinds week 28. Ze heeft een snelle echo gedaan maar baby lag nog steeds in dezelfde houding als voorheen alleen dacht ze dat beeb nu wellicht wat meer in elkaar gevouwen lag, zij maakte zich geen zorgen, hartje klonk goed en ze beweegt goed in mijn buik. Volgende week nieuwe meting maar toch maak ik me zorgen uiteraard. Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt of wat meer ervaring heeft?
Ohja ik woon in het buitenland waar je geen groeiecho krijgt tenzij er een medische indicatie voor is. Als mijn buik volgende week weer niet gegroeid is zou ik een verwijzing krijgen.
Niet meegemaakt maar toevallig had ik het gisteren nog met mijn eigen verloskundige over buikgroei, bij mij is het de afgelopen weken namelijk juist hard gegaan. Ze gaf aan dat het tussen de 20-30 weken normaal is dat je hard groeit en dat de buikgroei vanaf ongeveer 30 weken meestal stabiliseert en niet amper meer groeit. Het komt ook vaak voor dat vrouiwen de laatste weken juist wat afvallen. Ik zou me dus geen zorgen maken als het goed gaat met je beeb en met jou.
Ik had het ook, maar dan iets eerder. De meting van 30 en 32 weken was nagenoeg hetzelfde. Hier lag de baby wel een. Beetje schuin, niet in stuit maar meer in een bocht zeg maar. Omdat de curve afweek kreeg ik wel een groeiecho, en daar bleek dat de kleine perfect op schema ligt met mijn termijn en de vorige echo's. Bleek helemaal niets aan de hand dus. Als er op de echo op het eerste gezicht niets aan de hand was zou ik proberen je er niet teveel zorgen om te maken en de volgende meting rustig af te wachten. Zo te horen houdt je vk je goed in de gaten en de groei van je bm kan idd ook in spurtjes gaan!
Ik zou me nog niet al teveel zorgen maken, zeker als de vk dat ook (nog) niet doet. Je kleintje kan inderdaad wat anders zijn gaan liggen waardoor de meting niet helemaal klopt. Bij mij word niet echt gemeten maar op een gegeven moment was mn buik wel erg klein voor de termijn. Ik heb toen rust genomen en 2 weken later was alles weer prima ze kunnen een groeispurtje maken, vandaar dat ze het sowieso eerst nog een keer controleren en zelfs dan hoeft r niet wat an de hand te zijn hoor
Bedankt voor de geruststelling. Ik hou me maar vast aan het feit dat de baby lekker beweeglijk is en volgens de VK zijn kindjes die achterblijven in groei of niet genoeg voeding/zuurstof via de placenta en navelstreng krijgen een stuk rustiger.