Rust en Regelmaat en schuldgevoel

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Mandarijn, Jul 29, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mandarijn

Mandarijn Bekend lid

Feb 3, 2007
    760
    0
    16
    ik heb net een folder gelezen over rust en regelmaat, dus dagelijks vaste tijden hanteren voor de baby voor voeding, spelen, slapen etc.
    maar ik heb daar erge moeite mee om het voor elkaar te krijgen, er is altijd wel een "stoorzender" als telefoon of iemand die langs komt of onverwachten dingen die gebeuren moeten.

Houden jullie je aan vaste tijden, vind je dat je voor voldoende rust en regelmaat zorgt elke dag of vind je dat onzin en doe je wat op dat moment uitkomt
    dit laatste is op mij eigenlijk van toepassing en ik voel me schuldig ten opzichte van mijn meisje omdat het me niet zo goed lukt (nog) en ik voel me schuldig ten opzichte van mijn hond omdat ik niet zoveel met haar kan lopen als ik eerst deed en haar minder aandacht kan geven nu

kortom op dit moment heb ik niet het gevoel dat alles zo lekker gaat, bovendien ben ik behoorlijk moe, mn kop hangt dus echt effe naar beneden :(

2. Jmr

Jmr Niet meer actief

Lieve manderijn(hihi, wat een naam!)

je bent nog maar 3 weken geleden bevallen!
    het is toch heel normaal dat je nog niet echt een ritme hebt!
    voel je maar niet schuldig, want dat is helemaal niet nodig!
    dat komt allemaal wel goed hoor, je moet ook ontzettend wennen
    aan elkaar, nieuw leventje etc.

neem de tijd om te wennen en dan komt het straks allemaal vanzelf wel goed!

P.S. ben hier wel voorstander van rust en regelmaat! dat lukt natuurlijk niet altijd maar probeer me er zoveel mogelijk aan te houden! ben net een wkend weggeweest en weinig rust en regelmaat dus, en toen besefte ik eigenlijk hoe fijn ik die rust en regelmaat vind!

3. Luun

Luun Bekend lid

Mar 24, 2007
    875
    0
    0
    SAHM (Stay at home mom)
    deventer
    Joh, ze is pas 3 weken! Niet zo streng zijn voor jezelf hoor, ik vond het schema zeker in het begin erg wisselen. De ene keer sliep hij veel meer of minder dan de andere keer. Borstvoeding is sowieso op afroep, dus dat plent ook niet zo makkelijk. En er is idd altijd wel iets waar je geen rekening mee kan houden. Het belangrijkste is een vaste volgorde van dingen en niet zozeer alles iedere dag op hetzelfde tijdstip doen. In de loop van de tijd komt er vanzelf wel meer regelmaat in het schema, althans, dat is mijn ondervinding.

M'n twee katten krijgen hier ook een stuk minder aandacht, dat vind ik ook erg sneu voor ze. Kan d'r helaas niet zoveel aan doen. M'n schoot is nooit leeg, als er geen kind op ligt, ligt er wel een kat. :)

En die telefoon: die trek ik er regelmatig uit! :idea:

4. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

Sep 23, 2007
    3,211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    De enige die de regelmaat aangeeft is je baby.
    Met m'n eerste kindertjes was ik ook vrij 'doenerig'. Ik wilde dit, ik moest nog dat, en oja, zus en zo moest ook nog gebeuren.
    Dit keer ben ik slimmer: de telefoon gewoon lekker laten rammelen als ik met babylief bezig ben.
    De ramen worden over een half jaar wel weer es gelapt en het onkruid in de tuin staat bijna een halve meter hoog.
    WHO CARES?

5. Jmr

Jmr Niet meer actief

Kisbaba, zowas ik idd eerst ook! Ik moest nog dit en ik moest nog dat, was bang dat ze wakker werd want dan viel mn hele planning in het water etc. etc. met als gevolg een postnatale depressie!

ben dus ook wel wijzer geworden!

6. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

Aug 17, 2006
    4,862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    dat hebben we hier pas sinds een maandje. daarvoor had sven er niet zo veel behoefte aan, hij sliep in de kinderwagen als het nodig was en hij ging overal mee naar toe. hij krijgt bv, dus dat is ook altijd klaar, lekker makkelijk. sven is nu een heel makkelijk kind en vind alles even leuk. pas sinds een maandje merk ik dat hij soms in de wagen iets minder goed in slaap komt. we doen dus echt af en toe een dagje aleen maar thuis met enkel wandelen met de hond, zodat hij al z'n slaapjes in z'n bedje doet. de volgende dag slaapt hij dan weer prima een keer als we in de stad zijn, en hij slaapt dan ook écht goed.

niet te druk over maken dus. je kindje laat vanzelf weten wanneer ze daar behoefte aan heeft. je bent haar mama, gouden regel is meestal: als het goed voelt, is het ook goed ;)

7. Mandarijn

Mandarijn Bekend lid

Feb 3, 2007
    760
    0
    16
    bedankt voor de berichten, ze is inderdaad 3, bijna 4 weken en ik geef borstvoeding (meestal gekolfd in de fles) dus zij geeft inderdaad zelf aan wanneer ze slaapt en drinkt.
    ik moet dus nog niet echt verwachten om nu de rust en regelmaat te hebben die nodig is begrijp ik, dat stelt me wel wat gerust in elk geval.
    het is inderdaad erg wennen met alles

8. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    Ik had ook zeker geen ritme na 3 weken! Eerst maar eens kijken hoe het ging die dag en plannen maken met het uur. Rond 6-8 weken had ik wel wat meer ritme.

Ik probeer wel regelmaat te houden, maar zeker niet volgens de Ria Blom manier! Ik ga er ook rustig een dagje op uit en dan is alles anders natuurlijk. Over het algemeen houd ik rekening met Ymke haar slaapjes en voedingen, maar af en toe ga ik wel eens weg als ze normaal slaapt en dan eten we een keertje ergens anders. Ze slaapt ook wel eens ergens anders. Gaat wel niet zo soepel als thuis, maar altijd maar thuis is ook niet leuk he.

Enneh ik vind ook dat je om jezelf moet denken hoor! Als jij je happy voelt is je kindje des te meer tevreden, dus vergeet vooral jezelf niet!

(mijn hond doet het ook met veel minder wandelingen sinds Ymke, maar die heeft er wel een maatje bij ;))

9. fioontje

fioontje Fanatiek lid

Jul 3, 2007
    2,748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    het is in het begin altijd moeilijk je draai te vinden, maar ik paste me aan aan lars zijn behoeften. nou was hij heel makkelijk, kwam stipt iedere 4 uur voor de voeding en verder sliep hij meestal. gelukkig sliep hij overal, in de wagen, in de box, in bed. na het "ontbijt" (8 uur)legde ik hem nog een uurtje of 2 in bed. dan gingen we lekker badderen enzo. daarna ging hij de box in tot 12 uur voeding. dan ging hij weer naar bed, meestal tot de volgende voeding. als ik weg wilde smiddags legde ik hem gewoon in de wagen, daar sliep hij ook heerlijk. na de 4 uur voeding ging ik vaak nog even boodschappen doen of naar mijn ouders, of gewoon even wandelen. mijn kraamverzorgstrer zei dat ik moest proberen om de helft van de slaapjes zelf ook te rusten, dus als lars smiddags naar bed ging, sliep hij 3 tot 4 uur, dan was er dus 1,5 uur voor het huishouden, en de rest van de tijd om te lezen/computeren/bankhangen/slapen. voor ons werkte dit erg goed.

10. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    Ik ben het helemaal eens met voorgaande reacties. Maar rust en regelmaat heeft toch niks met tijden te maken? Het gaat toch om de voorspelbaarheid/volgorde van handelingen?

11. Joeja

Joeja Bekend lid

Sep 2, 2007
    994
    0
    0
    Ik zie dat je meisje pas 3 weken is.
    Rond deze tijd had ik het het zwaarst. Ik voelde me opzich wel ok, en wilde weer veel doen, maar eigenlijk was ik daar nog te zwak voor en kreeg ik het niet voor elkaar. Het ene moment had ik even gerust op bed " TAtadaTAAA, ik ben SUPERmamaaa en ik gaaa... affwassuhh!" *hup uit bed*... flink de pas erin de slaapkamer uit.... ...... ..... al sloffend kwam ik dan uiteindelijk de keuken in om " neh... ik ben te moe.." tegen mezelf te zeggen en daar bleef het die dag dan ook bij over het algemeen.
    De regelmaat was ver te zoeken, want dat ging gewoon hetzelfde als bij jou. Het voelt alsof alles je boven het hoofd groeit.

Maar wees niet bang mandarijntje! Alles komt in orde. Je hoeft je niet aan vaste tijden te houden, het enigste dat je hoeft te doen is het aanvoelen van je kleine meid (en de hond misschien hihi). Je kindje geeft zelf aan wat het prettig vind wanneer en wat niet. Ze is pas 3 weken, je kan onmogelijk meteen weten hoe alles (en de baby) werkt.
    Ik weet niet of dit je eerste kindje is, maar ik had dus het gevoel alsof ik even in de rol van mama moest groeien.
    Na 2 maanden ongeveer ging het hier opeens een stuk beter. In het begin is het gewoon chaotisch met al die voedingen en verzorging van de kleine.. Niet te spreken over de veranderende hormoonhuishouding die mijns inziens nogal eens onderschat word, en waar niemand je voor waarschuwt haha..
    Geef jezelf de tijd, stoor je niet aan rommeltjes en vieze vloeren. Accepteer dat je het gewoon niet allemaal al kan na 3 weken. Gaat niet, kan niet. Je wil wel, maar ja.. kindjes op de wereld zetten is niet niks!

Komt goed ;) En als het niet goed is over een maand of 2, dan mag je me komen schoppen.. ofzo... :D

liefs, Joeja

12. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Inderdaad, je hoeft je niet te druk te maken om bepaalde tijden. Probeer je baby zelf aan te laten geven hoe het ritme is en dan zul rond de twee maanden merken dat er echt regelmaat in komt.
    Het enige wat ik wel deed, was dingen in een bepaalde volgorde doen.
    Wat betreft rust, daar moet je gewoon naar kijken, is per kind verschillend hoeveel rust ze nodig hebben of hoe ze in of na bepaalde situaties reageren (verjaardagsfeestjes etc.). Ik kwam er wel snel achter dat we geen 2 bezoekjes op een dag hoefden te combineren, dan zat ik 's avonds met de gebakken peren.

13. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,194
    35,899
    113
    Hier wel rust en regelmaat, maar geen vaste tijden! Naar mijn inziens heeft dit ook niet veel met elkaar te maken hoor.

14. fioontje

fioontje Fanatiek lid

Jul 3, 2007
    2,748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    daar ging ik me pas weer druk over maken toen lars begon te kruipen.....

15. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,480
    113
    Joh ze is nog zo jong/klein toen was het hier ook gewoon go with the flow hoor.

Kylian was bijna 3 maanden toen we echt met rust en regelmaat begonnen omdat hij toen ook heel onrustig werd van alle extra prikkels.
    Nu doet hij het nog het best met Rust en Regelmaat maar dat betekend niet dat we er nooit vanaf wijken.

Groetjes Anita

16. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

May 2, 2007
    2,637
    2
    0
    de rust en regelmaat zijn wel belangrijk, maar hebben idd niet veel te maken met de tijden waarop je voedt of je uk op bed legt. Het gaat om de volgorde van handelingen, zodat alles voorspelbaar wordt voor je kleintje. Dus bijv. Voeden, even uitbuiken, even 'spelen'/knuffelen, slapen en dan de hele 'cyclus' weer opnieuw. Als je kleintje dan wat ouder wordt kun je de speel-tijd wat langer maken.

En trust me: net als je steeds denkt dat er ritme in komt qua tijden (mn handig voor jezelf) , verandert er wel weer iets waardoor je toch weer alles om moet gooien (een sprongetje, kindje ziek, verandering in hoeveelheid voedingen etc etc) ;)

Komt goed en geniet!

17. evelien69

evelien69 VIP lid

Sep 16, 2007
    5,531
    3
    38
    verzorgende
    Rust en regelmaar heeft ook niks met tijden te maken, maar met de volgorde van patronen, dus bv eerst voeden, dan versvchonen dan even knuffele en spelen, bij eerste teken vermoeidheid naar bed, houd dus niet een strak tijd schema in

18. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

Dec 3, 2006
    2,328
    0
    0
    tukkerland
    Ritme kwam heir pas zo rond de 4 maand...
    Marit is nu 10 maand, en nu in de vakantie ben ik neit meer zo vd regelmaat..Als we ene keer ergens heen gaan, dan maar geen slaapje smorgens en sukkelt ze wel in de kinderwagen of helemaal niet. Wanneer we thuis zijn leg ik haar wel bij eerste tekenen van moeheid in bed..

19. Meerkat

Meerkat Actief lid

Jun 1, 2008
    392
    0
    0
    Zuiden des lands
    Bij ons kwam het echt RRR pas goed op gang toen ze denk ik 3 maanden was ofzo. Niet te druk overmaken, des te meer genieten van je kleintje!

20. Mandarijn

Mandarijn Bekend lid

Feb 3, 2007
    760
    0
    16
    ik moet eerlijk zeggen dat ik me een stuk beter voel na het lezen van jullie berichten, je probeert toch alles zo goed mogelijk te doen maar het voelt soms zo onzeker allemaal
    toch kan ik het nu wel een beetje loslaten en accepteren dat Zorina degene is die op het moment regelt hoe het gaat,
    bedankt meiden!

Share This Page