Hoe kan je het zitten het beste oefenen? Ik merk dat mijn kleine af en toe driftig reageert wanneer ik haar neerleg. Ze probeert ook steeds haar hoofdje optetillen, alsof ze gewoon wil zitten. Nu zet ik haar wel es zittend neer, met het voedkussen om haar heen, maar dan lijkt het alsof ze half op haar onderrug en billen zit. Dernet zette ik haar in de box, en toen leek het net dat ze voor het eerst goed zat. Met haar beentjes gespreid, alleen ging ze al heel snel naar voren leunen. Ze zag haar voeten en die wilde ze uiteraart weer in haar mond steken . Hoe lang mag je dit oefenen? Ik bedoel meer hoe lang mag ze zitten als ze dit nog niet goed beheerst? In verband met het verkeerd belasten van haar ruggetje. Hebben jullie nog goeie tips hoe we dit onder de knie kunnen gaan krijgen?
Ik weet niet vanaf wanneer je ze mag laten zitten, maar onze zoon wil ook graag zitten, hij zit bij ons dan ook regelmatig in de wipstoel, en die kan je verstellen zodat hij ook nog in wat mindere zithouding kan , maar ook niet helemaal plat ligt, soms wil hij niet eens liggen in de box en dan zet ik hem in de wipstoel en dan is het goed, ze kunnen dan ook alles beter zien en meer zien. Misschieniis het het proberen waard
Mijn meisje wil ook al een tijdje zelf zitten (liggen is voor baby's.. ). Als ze de fles krijgt, ligt ze in mijn arm (beetje halfzit, halflig) en als ze klaar is probeert ze zichzelf naar voren te duwen, totdat ze zit. Ik ondersteun haar nog wel in haar ruggetje en bij de armpjes, anders kukelt ze zo om. Ik heb begrepen dat als ze zelf aangeven en proberen dat ze willen zitten dat het dan geen kwaad kan, omdat ze er dan klaar voor zijn.
Hier nog zo'n kindje wat graag wil zitten en liggen voor baby's vindt. Bij de haptonoom die ons babymassage gaf kregen we een oefening om te 'leren zitten'. Ik ga het proberen uit te leggen. Leg je kindje tussen je benen op de grond (of op bed) op de rug met de beentjes naar je toe en pak de handjes vast. Laat je kindje zich een beetje opduwen (dus het hoofdje omhoog komen) en trek haar dan rustig met een bochtje (naar je knie toe) omhoog zodat ze zit en laat haar dan even zitten en leg haar met een bochtje de andere kant (naar je andere knie) op weer op de rug. Dus de kont blijft op de zelfde plek maar met het bovenlichaam draai je een rondje. En dan de volgende keer de andere kant op draaien. En dat een paar keer achter elkaar. Dat was beter voor het ruggetje dan rechtnaar voren overeind komen en je kindje gebruikt de juiste spieren om te leren zitten. Hier was het altijd een groot succes en ze kwam steeds meer zelf omhoog.
Ik zet onze kleine meid ook wel eens even in de hoek van het bankstel, dan kan ze niet omvallen en kan ik haar rustig een fruithapje geven. Ze zit dan met haar ruggetje half tegen de rugleuning, half tegen de armleuning aan. Zo zit ze stevig en ook goed rechtop. Wij hebben een wat stijvere bank, niet zo'n lekkere hangbank. En natuurlijk lekker op schoot met haar rug tegen mijn buik/borst.
Mijn zoontje oefend nu al eigenlijk. Ik merk dat wanneer hij in de wipstoel zit of op schoot. Dan buigt hij zich helemaal voorover en laat zich weer naar achter vallen. Ze leren op een gegeven moment zelf wel zitten hoor. Kun je ook niet leren dat doet ieder kindje op zijn eigen tempo.
De rug van je kindje is pas sterk genoeg voor zitten als hij/zij zelf tot zit kan komen. Dat is gemiddeld zo rond de 8 a 9 maanden. Voor die tijd kun je gerust af en toe je kindje even in zitstand nemen, maar zeker niet te lang, een paar minuutjes misschien. Dit is mij uitgelegd door de kinderarts. Toen ik met Milan bij haar was voor een check, was hij ongeveer een maand of 6. Hij kon met mijn hulp rechtop zitten en dan zelfstandig ook wel even blijven zitten. Toen ik dat bij haar deed op de onderzoekstafel vroeg ze of hij ookal zelfstandig tot zit kon komen. Niet dus. Ze vertelde dat dan de rug nog niet voldoende ontwikkeld is om die houding goed te kunnen dragen en je je kindje beter niet moest stimuleren te gaan zitten of het rechtop te zetten. Dus wachten tot hij het zelf kon...