buik slapen

Discussion in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' started by Mamzie, Apr 26, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    hoi hoi,

Mijn zoontje heeft enorme last van buikkrampjes.
    We hebben alles geprobeerd. Homeopatische middelen, zelf op eten letten, buikje masseren, badje enz enz.

Gisteravond heeft ie uren achter elkaar gekrijst van de pijn :(
    Toen legde ik 'm op zijn buik en het was meteen over de pijn.
    Hij sliep als een roosje, uren lang!

Ook vanmorgen was ie weer erg onrustig.
    Hij kan maar zelden alleen in slaap komen.
    Toen legde ik 'm op zijn buik en hij slaapt meteen.
    ( hij ligt wel beneden dus ik hou hem goed in de gaten en snachts slaapt ie naast me )

Mijn vraag is : is het echt zo slecht omje kindje op zijn buik te laten slapen?
    En waarom eigenlijk?

2. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Buikslapen geeft een verhoogde kans op wiegendood.

Slapen op de rug is de veiligste slaaphouding in verband met wiegendood. Je baby ligt zo met het gezichtje vrij.

De eerste 2 weken kan een baby nog op zijn zij slapen (eventueel gesteund door opgerolde handdoeken). Daarna niet meer, omdat je kind dan kan omrollen naar de buik.

Zodra een baby zichzelf vlot om en om kan draaien, kun je hem zelf zijn slaaphouding laten bepalen. Slapen op de rug is dan niet meer nodig. Gemiddeld is dat bij 5 maanden. Sommige baby's kunnen het echter al bij 3 maanden.

Dus liever niet bij deze leeftijd op de buik. Desnoods leg je hem af en toe op de buik als je erbij bent, maar zeker niet als je zelf gaat slapen en/of hem niet in het zicht hebt.

Ilja

3. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    Bedankt voor je snelle antwoord Ilja!

Dus wiegendood door buikslapen komt omdat ze geen lucht krijgen?
    Of draaien met hun hoofdje?
    of........?

4. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Bij wiegendood kan meestal geen oorzaak worden aangegeven. Maar bij buikslapen is de kans idd groter op geen lucht kunnen krijgen.

Ilja

Share This Page