Twee vragen: 1. omdat de inlegdoekjes op waren zijn 2 van de luiers erg vies geworden Ik heb ze allemaal gestripped en de ergste vlekken ingeweekt met galzeep. Ik heb helaas geen plek om ze in de zon te hangen dus dat zit er niet in. Nog tips? 2 Sowieso zijn ze wat verkleurd (ook de buitenkant) door het samen wassen met handdoeken dus: ik kan leven met de vlekken aan de binnenkant, maar is het mogelijk de (witte/creme/beige) buitenkant te verven? De buitenkant is gemaakt van nylon en polyamide. Ik heb begrepen dat polyester niet te verven is maar nylon wel met tinnetjes dylon, azijn en in een pan op het vuur. Heeft iemand dit geprobeerd? Het lijkt me zo leuk als ze een wat vrolijker kleurtje hadden ipv deze saaie verkleuring Ik kan het natuurlijk ook gewoon proberen en het ev. resultaat hier posten!
Ik zou het niet doen. Het risico is groot dat je de pul beshcadigd en je luier niet meer legdicht is. Vlekken betekenen niet dat je luier niet schoon is. Strippen heeft geen effect op de vlekken. Het enige milieu-en luiervriendelijke is toch drogen in de zon. Misschien een ochtendje park plannen?
Heb je ook geen plekje achter een raam? Bv bovenlangs een draad spannen tijdelijk en daar de luiertjes ophangen? Achter een raam zon vangen is ook goed tegen vlekken namelijk, het hoeft niet per se vol in de zon buiten. Ik zou verder ook niet gaan verven, vraag me af of het uberhaupt mooi zou pakken... Hier zijn de klitteband-delen een beetje verkleurd (ooit een keer nieuwe zelfgemaakte inleggers van micro-vezel meegewassen in 5 verschillende kleuren ), toch wel heel jammer, maar mja, niks aan te doen en ze functioneren nog prima.
Koppig als ik ben heb ik het natuurlijk geprobeerd. Ik had nog een tinnetje bordeaux liggen en heb een beschrijving voor Nylon gevolgd. 5 min. laten sudderen, dan zout en azijn erbij en nog 15 min. al roerend op een warm vuur laten staan. En zowaar, het is gelukt. Na goed uitspoelen en een keer in de wasmachine was het water helder en de luier nog steeds donkerbordeaux. De pul is nergens aangetast, vannacht de lektest. De polyesterdelen zijn lichtroze en worden waarschijnlijk wel weer wit maar ik vermoed dat de buitenlaag zijn kleur behoudt.
Voici! Lekt niet, geen andere bijzonderheden alleen geeft het nog iets af in de was, ik hoop deze kleur (tinnetjes dylon, niet meer in NL) nog te vinden zodat ze allemaal dezelfde kleur kunnen krijgen. Na 3x wassen dacht ik dat ze de kleur er redelijk af was, maar nu heb ik dus een paar roze "gratis" gekregen Een ev. volgend kindje mag dus een meisje zijn