Goedenavond, Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven. Ik ben 23 jaar en bekend met ITP. Nu heb ik ruim 3 jaar geleden mijn laatste kuur Retuximab gehad. Dit is een verkapte vorm van Chemo. ITP betekent dat de bloedplaatjes dalen en op dit moment is het stabiel. Voor de kuur is het 1,5 jaar goed geweest en toen moest ik weer kuren. Mijn man en ik zijn nu sinds juni 2011 aan het proberen om zwanger te worden. Tot op heden zonder resultaat. Mijn man is van maandagavond tot en met donderdagmiddag weg naar t buitenland voor zijn werk. Daarbij lopen mijn cyclussen uiteen van 27 dagen tot 36 dagen. Ik heb me verder nog wat meer verdiept in de kuren en daarbij staat dat je een half jaar tot jaar niet zwanger mag worden. Het is niet te voorspellen hoelang het goed blijft gaan met mijn bloedplaatjes. Mijn vraag is wat is uw advies? Blijven proberen of naar de huisarts?
hoi k zou toch advies inwinnen bij de huisarts in jouw geval, ik ken de ziekte verder niet en weet ook niet wat voor medicatie je hebt gehad en hoe lang je moet wachten voor je dan zwanger mag worden. Soms is het ook goed om nu nog eens bloed te prikken om uitgangswaarden te hebben voor een zwangerschap.Je zwangerschap zal begeleid worden in het ziekenhuis door een gynaecoloog ivm met jouw bloedafwijking. Misschien verwijst je huisarts je alvast naar een gynaecoloog of ene fertiliteitsarts om zo optimaal mogelijk aan een zwangerschap te beginnen. Slik je al foliumzuur? Succes! Mirjam