Kindje ligt onder het gemiddelde

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door -, 25 apr 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Gisteren was ik bij de verloskundige. En ik had het formulier bij me van de 20-weken echo, die heb ik gehad met 21 weken en 5 dagen.
    En volgens het formulier was het hoofdje iets onder het gemiddelde. Zij zei dat het niet erg was. Dat het kindje goed groeide. En dat ze sowieso 2 weken voor of achter mogen liggen. Ze heeft me wel gerustgesteld, want ze zei dat het echt normaal is. Maar toch ga ik weer twijfelen. (erg he).
    Komt misschien ook omdat ik het kindje nog niet voel.

2. jet75

jet75 Fanatiek lid

14 jul 2006
    1.015
    0
    0
    zelfstandige
    Oh lieve schat dat heb ik bij mijn zoontje ook gehad en nu weer. De breedte van het hoofdje is smaller dan normaal, en hebben mijn kids gewoon kleine koppies.
    Zelfs na de geboorte dus nu nog steeds is het hoofdje van mijn zoontje ( inmiddels twee) iets smaller dan gemiddeld maar daar zie je helemaal niets van hoor.
    Als de rest allemaal gewoon op schema ligt is er helemaal niets aan de hand.
    Maak je niet te druk.

xxx jet

3. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Ik lig anderhalve week achter op schema...schijnt. Maar een gemiddelde is maar een gemiddelde. Ik maak me er geen zorgen om zolang de VK dat ook niet doet.

Mijn man is iel en ik ook. Beiden hebben we altijd onderaan de curve gezeten en om eerlijk te zijn zou ik een beetje verbaasd zijn als onze kleine man met alles wel bij het gemiddelde zou zitten.

Don't worry, mocht het echt niet goed zijn, dan laten ze je heus niet zo verder lopen!

4. Niet meer actief

Dank jullie wel! De rest was ook goed.
    Ik denk echt dat het ermee te maken heeft dat ik hem nog niet voel. Daar zit ik echt op te wachten, dan heb je ook een teken dat alles er nog is enzo.
    Ik hoop maar dat het snel komt. De placenta lag er bij mij voor en het zou misschien nog wel even kunnen duren.
    Daarom ben ik ook nog zo bang misschien.

5. nikster

nikster Fanatiek lid

26 sep 2006
    1.434
    0
    0
    Studente, bijnbaan: caissiere
    Enschede
    hier ook een kindje die kleiner is dan gemiddelt! Ik moet over +/- een week een extra groeiecho laten maken!
    Maakte me eerste ook wel zorgen hoor, maar heb nu al zoveel verhalen gehoord van mensen die dit ook hadden en vervolgens nog een 8 pondje op de wereld hebben gezet!
    groetjes

6. Platliggertje

Platliggertje Fanatiek lid

11 dec 2006
    1.683
    0
    0
    huismama
    Vilvoorde
    deze uk heeft hele korte beentjes, maar er is niets ernstigs aan de hand (z'n vader heeft ook korte been, laat de beeb dat nu net geërfd hebben :p ).
    M'n oudste zoon lag ook onder het gemiddelde, redelijk laag zelfs.
    Hij is geboren op 40.1 weken aan 44.5 cm en 2.310 kg. Dysmatuur dus.
    Enorm klein voor z'n termijn, maar zo gezond als een vis! Agpar was 9-10-10, dus beter kan amper. Eten als de beste, prachtig stemgeluid en nu zo actief als hij maar kan zijn.
    Hij is amper ziek geweest: 1x salmonella opgelopen en 1x geopereerd aan fymosis en waterpokken gehad, voor de rest niet eens een verkoudheid of griepje, keelontsteking of oorontsteking, niéts van dat alles. (die fymosis kan je niet meetellen als ziekte, dus 2x ziek geweest in z'n 7 jaar dat hij op de wereld is)
    Wel is hij nog steeds de kleinste van de klas, maar hij krijgt de laatste maanden groeispurten dat het niet normaal meer is.
    Ook kleintjes worden groot :)

7. Niet meer actief

Verder lag alles goed qua groei, alleen het hoofdje lag een klein beetje, ja niet achter, maar lager dan het gemiddelde. Ze zei dat het echt normaal was.
    Nou ja, dat geloof ik ook wel. Maar ik ben zo'n stresskipje! :)

Ik wou gewoon ook dat ik hem eens ging voelen!

8. Platliggertje

Platliggertje Fanatiek lid

11 dec 2006
    1.683
    0
    0
    huismama
    Vilvoorde
    met die placenta vooraan, duurt het langer hé :(
    had ik bij de tweede ook. Eerste voelde ik al met 13;1 weken, tweede pas met 24.6 weken (dus dat duurde veel te lang naar m'n zin!) en bij deze was het op 11.4 weken.

9. Niet meer actief

24,6, dan heb ik nog even. Ik vind het ook balen. Dan denk ik elke keer dat iets niet goed is omdat ik niets voel.

10. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Stonden er P-waarden bij dat hoofdje dat onder het gemiddelde was? Bijv. p<40? Als je dat zou kunnen opzoeken op het formulier, kan ik daar wel wat mee. Ik zou je dan kunnen aangeven in hoeverre het afwijkt. In mijn werk als psycholoog gebruik ik nl. ook p-waarden. Als je het formulier niet meer hebt, omdat je het aan de VK hebt gegeven, zou je aan haar kunnen vragen welke P-waarde er staat.

Je kunt het zo zien:
    P50 = precies op het gemiddelde. 50% van de kindjes is kleiner, 50% is groter.
    P40 = bij de kleinste 40%; 60% van de kindjes is groter, 40% kleiner.
    P30 = bij de kleinste 30%; 70% van de kindjes is groter, 30% kleiner.
    P20 = bij de kleinste 20%, 80% van de kindjes is groter, 20% kleiner.
    etc.

Je hoeft je pas zorgen te maken bij P<5. Als dat er op zou staan, dan zou de VK of de echoscopist iets hebben gezegd. Bij ons was dat het geval, maar ons kindje lag bij de 20 weken echo op de grens van P<5. Wij hebben toen na 3 weken een extra echo gehad om de groei te controleren. Dus ze houden je echt wel goed in de gaten, hoor!

11. Niet meer actief

Er stond niets bij van P-waarde. Er stond alleen het aantal mm.
    Volgens de verloskundige was het volkomen normaal, want ik hoef ook geen extra echo ofzo.
    Ze voelde aan mijn buik dat alles goed gegroeid was. Dus ik neem aan als het niet goed geweest was dat ze het wel gezegd zou hebben toch?

12. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    dames, hier om je misschien een beetje gerust te stellen: ik was een miezerig klein babytje van maar 5 pond toen ik geboren werd, maar ben altijd een enorm stevige hollandse meid geweest, dus je kan het na de bevalling altijd inhalen :)

13. Niet meer actief

miezerig klein babytje? :)
    Ach erm!

Ik weet ook wel dat het niet erg is, maar ik wil hem zo graag voelen! Dan is het toch een geruststelling.

(denk ik tenminste)

14. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Als ze het woord 'normaal' gebruikt, kan het nooit te ver afliggen van het gemiddelde. Ga gewoon af op je verloskundige.
    Maar als je je onrustig blijft voelen, bel haar dan gewoon op met je vraag. Misschien kan ze je dan nog wat uitgebreider geruststellen.

15. nikster

nikster Fanatiek lid

26 sep 2006
    1.434
    0
    0
    Studente, bijnbaan: caissiere
    Enschede
    hej wij hebbeb ook p<5... hoe is dat bij jullie afgelopen?

Deel Deze Pagina