Moet je iets doen aan spataderen tijdens zwangerschap?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Birdie, Jan 13, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Birdie

Birdie Bekend lid

Sep 16, 2008
    528
    0
    0
    Hoi hoi,

Tja de vraag zegt het al, moet je er iets aan (laten) doen?

Ik heb geen spataderen vooralsnog. Ik voel wel af en toe zo'n kruipend gevoel op mijn linkerbeen. Thuis kan ik met mijn been omhoog zitten, op het werk is dat lastiger.

Ik geloof dat dat kruipende gevoel een van de eerste tekenen is. Moet je het maar laten gebeuren, kan het kwaad?

2. Sam0110

Sam0110 Fanatiek lid

Sep 6, 2007
    1,567
    1
    0
    Je kan van die steunkousen gaan halen daarvoor, je zou eens moeten navragen.
    Mijn schoonzus had hier erg veel last van.

3. Niet meer actief

VOlgens mij kan je er vrij weinig tegen doen, op tijd met de benen omhoog, niet te lang staan en steunkousen kunnen verlichten, maar voorkomen lijkt me niet.
    Ikzelf heb ook last van spataderen en heb ze al diverse keren laten inspuiten.
    VOrig jaar zou ik eigenlijk terug moeten maar was dat vergeten. Net nu ik dacht een afspraak te maken was ik zwanger en doen ze dat liever niet. Heb nu ook een flinke achterop mijn been zitten waar ik last van heb.
    Als het vervelend wordt kan een steunkous of -panty verlichten.
    Leg 's-nachts je benen wat hoger (op een kussen ofzo) en ga niet met je benen over elkaar zitten.
    Niet te heet douchen of baden wil ook verschil maken.
    Hier is het helaas erfelijk.. dus niet veel aan te doen.

succes en veel liefs

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Regelmatig opstaan en lopen.

5. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Je kunt ze (soms) wel voorkomen of zorgen dat het minder erg wordt door dagelijks steunkousen te dragen. Dat helpt trouwens ook tegen het kriebelige/pijnlijke gevoel, als je daar erg last van hebt.

Bovendien kan het ook zo zijn dat spataderen die tijdens de zwangerschap ontstaan, daarna helemaal of gedeeltelijk wegtrekken.

6. yinte

yinte Fanatiek lid

Jul 28, 2008
    4,513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ik heb 3 weken geleden 2 dagen ontzettend veel pijn gehad dat ik me niet meer kon verdraaien inbed. nog eens een dag later heb ik een joekel van een spatader op mijn schaamlip en aan de binnen kant van mijn bovenbeen en de pijn is weg. volgende de gyn is er niks aan de doen en was het niet gevaarlijk. ik hoop het dan maar. en op die plek een steunkous is ook niet echt handig. steunkousen helpen trouwens wel. heb ze bij mijn eerste preventief gehad omdat ik erg veel vocht vasthield en vond het prettig. wel een gedoe om aan de krijgen met een dikke buik je zult dus hulp moeten inroepen.

7. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,093
    3,876
    113

Share This Page