Hi iedereen, Mijn man en ik willen een reis gaan boeken, waarbij Seychellen heel hoog op ons lijstje staat. Op RIVM staat Seychellen in WHO cat.4 - geen maatregelen nodig. Zou het dan veilig zijn m.b.t. ZIKA? https://www.rivm.nl/Onderwerpen/Z/Zikavirus/Landen_waar_het_zikavirus_voorkomt Een andere optie is eventueel Tanzania, maar valt ook in deze categorie en dit vinden we iets risicovoller ivm gele koorts. Daarom valt deze optie waarschijnlijk af....
Ik zou het niet doen.. wij waren vorige zomer uitgenodigd om met mijn ouders naar Curacao te gaan maar vanwege behandeling in het Z-H niet gegaan en toch onze zinnen gezet op een andere mooie bestemming. Het is moeilijk om idd een land te kiezen met zon zonder zika.. maar ik zou t noet riskeren om besmet te worden.. dan maar uitstel ipv kans op verschillende afwijkingen bij de baby en jij hartstikke ziek..
Seychellen is geen zika gebied. En als er op RIVM staat dat er geen maatregelen nodig zijn, lijkt me dat veilig. Gele koorts landen zou ik dan wel weer skippen
Seychellen en Mauritius zou ik mij geen zorgen over maken. Tanzania is Gele Koorts niet je grootste zorg maar Malaria. Malaria pillen zijn gewoon rotzooi en geven geen 100% garantie dat je geen malaria krijgt. Voor mij is het een onnodig risico. Wij komen geregeld in Oost en Zuidelijk Afrika. Tijdens mijn zwangerschap ben ik zowel op Mauritius als in Zuid-Afrika geweest beide zijn prima te doen. Gebruik sowieso goede muggenwering zonder DEET tijdens je zwangerschap. Daarnaast in de schemer gewoon je kleding erop aan passen. Ook al zijn er geen muggen ook andere insecten kunnen ziektes overbrengen. Dit is niet alleen gerelateerd aan Afrikaanse landen. Ook rond de Middellandse zee komt meer voor dan men denkt.
Bedankt voor jullie reactie. Als ik het goed begrijp zijn de Seychellen dus veilig en wij willen inderdaad niet naar een gele koortsgebied gaan. Ik vind het wel gek dat ze dan het land plaatsen in een categorie, dan zou Nederland toch ook in een categorie geplaatst moeten worden? Vandaar dat mijn twijfel zo aanwezig was!
Ik zou even contact opnemen met de travelclinic van het Erasmus MC. Zij zouden je van goede informatie moeten kunnen voorzien.
Ik weet niet hoe ver in je zwangerschap je naar de seychellen wilt gaan (het is een super gave bestemming) maar bedenk wel dat de gezondheidszorg daar anders is dan hier! Niet alle eilanden hebben alle voorzieningen. Dus misschien ook fijn om dat van te voren even te bekijken.
Allemaal bedankt voor jullie reactie. Ik heb inderdaad toch goed nagedacht of ik wel zo'n lange vlucht en verre bestemming wil. Ik vind het toch te spannend zo ver van Nederland af te zijn en daarom gaan we lekker naar Europa ergens! Ik zou er niet aan moeten denken dat het bijv. daar misgaat en dat ik niet de zorg krijg, die ik ergens anders wel zou kunnen krijgen. En als er geen ZIKA is, ben ik alsnog bang om geprikt te worden omdat ik niet ziek wil worden tijdens mijn zwangerschap .... Ik was een tijd geleden in Thailand en op die vlucht waren ook aardig wat Nederlandse vrouwen 'zwanger' aanwezig. Ik begrijp echt niet dat je risico durft te nemen m.b.t. Zika.....