Hallo, Ik vroeg mij af of er iemand van jullie ervaring heeft met een lotusgeboorte. Ik heb nou al een paar keer gelezen dat het voor de baby veel beter us om de navelstreng niet gelijk door te knippen maar weet er verder weinig van. Wie kan mij hier meer over vertellen? Groetjes Marloes
In het boek 'vrije geboorte' vind je er informatie. Zelf geen ervaring mee naar het schijnt inderdaad heel goed te zijn
Op het forum van dragen en voeden of iets van vrije geboorte denk ik dat je daar meer ervaringen van kan vinden.
Ik heb het overwogen, maar het lijkt me vooral erg lastig. Bij een Lotusgeboorte laat je de placenta met de navelstreng aan de baby vastzitten tot hij er vanzelf afvalt, wat enkele dagen kan duren. Het idee erachter vind ik erg mooi en spreekt me zeker aan, maar je zit wel een paar dagen met die placenta in een zak die constant aan je baby vastzit. Lastig met kleertjes, met optillen, met knuffelen, met voeden... Dus ik ga niet voor een Lotusgeboorte. Wel wil ik dat de placenta vast blijft zitten tot de baby wordt aangekleed. Baby na de geboorte onder een dekentje huid op huid bij mij, placenta in een zak en gewoon laten zitten. En dan zien we wel hoe lang we dat doen...
Ik zag pas een filmpje van een aap die een baby ter wereld bracht, dacht toch eens kijken of die ook zo Amerikaans gillen zoals in de films. Baby komt eruit, aap duwt het kind tegen zich aan en begint aan die navelstreng te trekken. Zodra de placenta er uitkwam stopt ze hem in haar mond en vreet dat hele ding op Ohmy. Op cursus hypno birthing vertelde de docent ook over placenta laten zitten maar zij gaf aan dat we eigenlijkniet weten hoe het er in bijv de oertijd aan toeging, omdat bloed ook roofdieren aantrok. Geen idee of dat klopt hoor,voelde niet de behoefte me er verder in te verdiepen
Nee dat zou ik ook niet doen. Maar ik heb gelezen dat, ook al is het maar voor een paar minuten, dat veel voordelen heeft voor de baby.
Klopt, even laten zitten tot hij is uitgeklopt biedt veel voordelen voor de baby, dan krijgt hij echt al het bloed met daarmee alle goede stoffen die voor hem bedoeld zijn. Maar dat is geen Lotusgeboorte. Een Lotusgeboorte is echt dat je de placenta in zijn geheel laat zitten tot hij uit zichzelf loslaat van de baby. Met het idee daarachter dat je na zoveel maanden verbondenheid de baby en de placenta niet zomaar van elkaar zou moeten scheiden met een schaar. Wat ik op zich een mooie gedachte vind, de placenta heeft de baby maandenlang in leven gehouden en dan zou je het er na de geboorte zomaar afknippen. Laten zitten tot ze zichzelf scheiden vind ik dan best een mooie gedachte. Maar niet te doen gewoon.
Dit is het eerste wat mijn man zei: Als het zo natuurlijk is... waarom bijten dieren dan de navelstreng direct door en vreten ze de placenta op? Daar maakt hij natuurlijk best een punt. Ik geloof best dat het laten uitkloppen van de navelstreng veel voordelen kan hebben, maar op een hele placenta dagenlang te laten hangen, zodat je baby(???) zelf kan beslissen wanneer deze er afstand van doet? Dat gaat mij allemaal iets te ver om eerlijk te zijn. Een pasgeboren baby heeft behoefte aan de geborgenheid van zijn moeder. Net zoals deze ook de nodige voedingsstoffen vanaf dat moment van haar hoort te krijgen. Ik zie dus weinig meerwaarde in een Lotusbevalling, maar hee! Ieder zijn ding...
Ik heb gewacht met doorknippen van de navelstreng totdat de placenta was geboren. Dus navelstreng volledig uit laten kloppen. Dit was bij mijn tweede kindje. Eerste wist ik niet dat dit bestond.
Ik laat ook de navelstreng uitkloppen bij mn baby's omdat het veel profijten heeft voor de baby maar zodra ik voelde en zag dat t klaar was heb ik de navelstreng laten doorknippen. Ik vraag me af of t nut heeft om de navelstreng eraan tr laten als die niet meer klopt en wit geworden is.
Ooh oke, dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik bedoel het laten uitkloppen en daarna doorknippen. Dagenlang eraan laten zitten vind ik geen optie. Heeft dat ook een naam dan? Dat uit laten kloppen? Dan kan ik het is aan de vk vragen
Je kan gewoon aangeven dat je graag wilt dat ze de navelstreng laten uitkloppen. Mijn vk doet dit standaard.
Uit laten kloppen is inderdaad wat anders dan Lotus. Als je bij je vk aangeeft dat je de navelstreng uit wil laten kloppen is dat duidelijk. Volgens mij heet dat waar jij het over hebt Linnea een halve Lotus, dus wel placenta geboren laten worden terwijl de navelstreng niet is doorgeknipt maar niet verder dagenlang er aan laten zitten tot het los laat. Wat betreft de dieren in de natuur: dat doen ze inderdaad om roofdieren weg te houden. Dat is belangrijker dan dat de welp alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Overleven
Het laten uitkloppen is ook echt héél belangrijk, een vrij groot gedeelte van het bloed van de baby zit nog in de placenta na de geboorte, als je de navelstreng snel doorknipt hebben kinderen op latere leeftijd grotere kans op ijzertekort. En het is ook prachtig om de placenta gewoon geboren te laten worden als hij nog aan de baby vast zit (bevorderd ook de geboorte van de placenta!), je ziet dan nog de eenheid baby-placenta. Veel mensen doen alsof je bij het doorknippen van de navelstreng de baby van de moeder scheidt, maar dat is natuurlijk niet zo. Voor wie wel iets over lotus geboorte wil weten, ik heb er een eindscriptie over geschreven: http://www.yogasonjasmit.nl/wp-content/uploads/Lotusgeboorte.pdf