Is er hier iemand lid van Mensa?

Discussie in 'De lounge' gestart door Aylen, 19 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aylen

Aylen Niet meer actief

En zo ja, hoe is dat?

2. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Ga je de test doen?
    Ben geen lid hoor, maar ook nieuwsgierig.

3. tompoes

tompoes Bekend lid

12 okt 2014
    979
    0
    0
    Centrum
    ik chat al jaren met een Italiaan, hij is 1x gezakt, hij mag het nog een x proberen....

4. Yuk

Yuk Actief lid

30 mei 2013
    105
    6
    18
    Vrouw
    Nederland
    Ik ben al jaren lid.
    Wat wil je precies weten?

5. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.175
    10.710
    113
    Ben niet ts, maar ook wel benieuwd. Waarom ben je lid? Is het de moeite waard, en waarom? Netwerk, activiteiten, tijdschrift...

Ik heb de online test voor de grap weleens gemaakt, en heb een "zeer goede kans" om door de grote test te komen. (Ben op de basisschool al getest en hoogbegaafd bevonden) Maar zie nog niet helemaal de voordelen van het lidmaatschap. Mijn belangrijkste reden om de online test te doen is een vermoeden dat mijn dochter ook weleens hoogbegaafd zou kunnen zijn, en ik graag wil weten hoe haar te begeleiden, als de vereniging daar een netwerk voor biedt zou dat voor mij een reden zijn om lid te worden.

6. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Vroegah wel maar vond er geen ruk aan dus snel weer afgemeld.

7. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik heb de test gedaan en mocht lid worden, maar heb dat toen niet gedaan, omdat ik de voordelen van een lidmaatschap niet echt zag. Mijn man is wel lid. Ik kan dus wel hun blad lezen, maar eerlijk gezegd vind ik daar vaak niet heel veel aan, al staat er soms wel iets interessants in.

Er zijn wel activiteiten met andere leden, maar voor mezelf vind ik het niet zo nodig om andere hb-ers te ontmoeten. Ik ben er ongeveer 15 jaar geleden achter gekomen dat ik hb ben. Heb er toen veel over gelezen en vond daarin veel herkenning. Dat was voor mij eigenlijk genoeg. Het is maar een deel van mijn identiteit en persoonlijkheid. Ik vind het niet nodig om alleen op dat deel mijn contacten uit te zoeken.

Ik kan me voorstellen dat als ze iets bieden voor het begeleiden van een hb kind, zoals madeinUSA voorstelt, ik daar wel iets mee zou willen. Aangezien ml en ik dus beiden hb zijn en er toch wel een erfelijke component in zit. Bovendien zien we aan onze dochter's ontwikkeling dat ze pienter is. Maar goed, op deze leeftijd kan en wil ik niet over hb praten of denken en zo lang zij gelukkig is en de omstandigheden haar stimuleren in haar ontwikkeling, en niet belemmeren, is dat ook nergens voor nodig.

8. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ik heb net de online test gedaan en zit op het 98e percentiel haha.. Er is dus nog hoop voor me?

Zonder dollen.. Kom ook wel wat hoger op de iq testen uit, maar hecht er niet zoveel waarde aan.

9. Aylen

Aylen Niet meer actief

Ik ben benieuwd naar wat er voor bijeenkomsten er georganiseerd worden en wat het lidmaatschap je gebracht heeft. Heb jij er iets aan? Hou jij er goede sociale contacten aan over?

Ik twijfel over het maken van de officiële test. Ik heb de thuistest gedaan en in het resultaat stond: "Jouw resulaten van de Mensa-onlinetest waren uitstekend en het lijkt erop dat je met gemak scoort in het 98ste percentiel, hetgeen betekent dat je bij de bovenste twee procent van de bevolking zou behoren." En vervolgens wordt er iets geschreven over dat het slechts een indicatie is etc.

Ik ben vanwege een depressie terecht gekomen bij een psychiater en we onderzoeken nu of mijn psychische problemen mogelijk hun oorsprong vinden bij mijn hoogbegaafdheid. Ik vroeg me af of het misschien van meerwaarde zou zijn als ik lid werd van een vereniging met andere hoogbegaafden, maar goed... ik weet dus niet of ik dat al die stress van een test waard vind. Ik heb enorme faalangst en ben bang dat ik helemaal niet slaag voor de test en dan nog verder van huis ben.

Vandaar de vraag: is het wat, Mensa? En hoe ging de toelatingstest bij anderen? Hoe zien de bijeenkomsten eruit? Is de sfeer ontspannen? Waar worden de bijeenkomsten georganiseerd? Wat doet men daar? Houden zij zich bezig met (intellectuele) activiteiten of is het kletsen en wijn drinken? Moet je kunnen schaken? :p

10. Yuk

Yuk Actief lid

30 mei 2013
    105
    6
    18
    Vrouw
    Nederland
    Ok, ik snap de vraag :)

Ik vond het toentertijd prettig om het eens zeker te weten (periode van depressie / burn out), na overleg met psychotherapeut. De goedkoopste versie van een goede test is het toelatingsexamen van de mensa.
    Zowel op performaal als verbaal door de test gekomen. Ik vond het wel heel spannend, omdat er blijkbaar ook nog veel mensen zakken voor de test, die hebben dus al de thuisgestuurd gemaakt. Hier namelijk ook last van faalangst, cognitief negatieve faalangst.
    Voorbereiden heeft weinig nut, hoewel je misschien net een paar vragen meer goed zult hebben als je veel voorbeeldvragen via internet hebt gedaan. Ik heb dat trouwens zelf toen niet gedaan, omdat ik een eerlijke uitslag wilde.

Na mijn aanmelding ben ik oa lid geworden van een mailgroep, die bestaan voor verschillende interesses, hobby's en achtergronden. Daar heb ik een paar keer een meeting mee gedaan. Later ben ik daarmee gestopt, voornamelijk omdat mijn interesses anders werden door het krijgen van kinderen.
    Ik ben ook wel eens naar een bijeenkomstdag geweest, daar vond ik niets aan. Wel ontspannen sfeer, vriendelijk en gemoedelijk, maar ik voelde me wat verdwaald.
    Ook een aantal workshops gevolgd, oa omgaan met hb op de werkvloer, dat soort dingen zijn wel heel interessant. Daar ontmoet je dan ook mensen die tegen dezelfde dingen aanlopen.
    Ook wel eens meegedaan met regionale dingen, zoals een bonbon workshop. Heel gezellig! Zeker omdat iedereen daar alleen komt en je allen met hetzelfde doel komt van een dagje of avondje plezier.

Ik heb er zelf geen bijzonder goede kennissen aan over gehouden tot nu toe, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar ook nog geen behoefte aan heb gehad, dus daar sta ik ook niet voor open. Ik begrijp van anderen wel dat het contact onderling zich wel kan verdiepen en daar vriendschappen uit voort komen.

Veel dingen worden regionaal georganiseerd, met een enkele uitzondering die dan altijd in het midden van het land is. Of uiteraard als het op eigen initiatief een meeting is met mensen die je bijvoorbeeld via een mailgroep leert kennen.
    Uitnodigingen voor regionale dingen, zoals etentjes, uitjes, workshops, film kijken, spelletjesavonden, museumbezoeken, krijg je ook allemaal via de mail.
    Qua mailgroepen heb je de zwaar intellectuele versies, maar ook groepen voor jongeren, singles, mensen met kinderen. Of de modeltreinenverzamelaars, de vliegtuigspotters, de eigen bierbrouwers... Je kunt het zo gek niet verzinnen.

Oh en de laatste vraag, moet je kunnen schaken? Zeker niet!

11. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Heb hem ook gemaakt met dit als resultaat:
    Jouw resultaten van de Mensa-onlinetest wijzen erop dat jouw intelligentie in de buurt van het 98ste percentiel ligt, hetgeen betekent dat je in de buurt van de bovenste twee procent van de bevolking zou scoren.

Maar lijkt wel of de meeste die krijgen aan de reactie's hierboven te lezen.

12. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik krijg hetzelfde resultaat. Vond het pittig maar wel redelijk te doen. Jammer dat je niet kan zien wat nu goed en fout is.

13. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik heb hem ook gemaakt, blijkbaar is de uitslag niet altijd hetzelfde, want ik krijg niet in de buurt van, maar boven het 98ste percentiel, wat waarschijnlijk ook klopt, want ik heb hem jaren geleden ook eens gedaan, toen kreeg je nog wel een geschatte iq score, daar kwam toen iets van 156 uit ofzo.
    Ik heb er ook weleens aan gedacht om lid te worden, maar als je op televisie iets ziet over mensa, dan zie je altijd van die mensen die zich zo geweldig veel beter voelen, daar krijg ik altijd de kriebels van. Maar als ik jou begrijp, Yuk, dan is dat dus niet zo en is het grootste gedeelte niet zo? Dan vind ik het misschien juist wel interessant om lid te worden, aangezien ik vanwege de beperking van ons zoontje thuisblijfmoeder ben en toch wel wat mis op het intellectuele vlak (wat je normaal gesproken op je werk kwijt kunt).

14. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik mag lid worden maar heb het niet gedaan. Ik ben als tiener getest geweest. Ben wel nieuwsgierig waarom mensen daar lid van zijn, wat de overweging is. Afgaand op wat Yuk beschrijft had ik daar in een bepaalde periode (depressies die maar niet goed te bestrijden leken) wel baat bij gehad. Nu denk ik niet. Ik zit qua werk (universiteit/academische loopbaan) in een omgeving met voldoende mensen op dezelfde 'golflengte'. Ik voel me wel vaak een buitenbeentje, maar vind dat eigenlijk niet erg meer.

15. Yuk

Yuk Actief lid

30 mei 2013
    105
    6
    18
    Vrouw
    Nederland
    MamavanLieverd, het zijn eigenlijk net mensen ;)
    Er zitten, en die heb ik ook gezien hoor, omhooggevallen pannenkoeken bij, waar ik me al voel krimpen door hun zelfingenomenheid als ze goedemorgen zeggen. Ik moet heel eerlijk zeggen dat dat dus meer bij die algemene bijeenkomsten aan de orde is.

Ik vind dat dat trouwens ook wat meer bij mannen voorkomt. Vandaar dat ik ook wat vaker richting de vrouwendingen trek, zodat ik dat eigenlijk nooit meer tegenkom.

Veel "gewone" mensen, eigenlijk is het aantal zeer hoogopgeleiden met een waanzinnige baan beperkt. Maar goed, zelf val ik daar ook niet onder. En toch vind ik het fijn om af en toe met mensen te kunnen praten die net zo snel kunnen schakelen, of er geen moeite mee hebben om een wat lastiger grapje te begrijpen.
    Ik zit zelf ook niet zo te wachten op diep-filosofische intellectuele gesprekken. Gewoon een leuk gesprek met iemand op hetzelfde begrijpertjes-niveau.

16. Yuk

Yuk Actief lid

30 mei 2013
    105
    6
    18
    Vrouw
    Nederland
    Tja, toen ik lid werd was het eigenlijk een strohalm. Erkenning van wie ik ben, waarom ik zo ben. Anders dan anders zeg maar.

En nu, ik heb geen afgeronde opleiding en geen werkplek waar ik dat niveau tegen kom. Sterker nog, ik heb mijn baan opgezegd en zie dus over een paar maanden helemaal nog weinig mensen.
    Ook geen familie of vrienden/kennissen op dezelfde golflengte. Op mijn man na dan. Maar ik heb er dus wel eens behoefte aan om te levelen met anderen buiten mijn gezin.

En ik merk dat nu mijn kinderen wat meer tekenen gaan vertonen van dezelfde klap van de malle molen (;)) dat ik daar ook iets mee zou willen doen. Erover ervaringen uitwisselen en misschien wel speeldates kunnen regelen. Maar goed, zover ben ik dus nog niet gegaan bij de mensa, dus daar kan ik geen ervaringen over geven.

17. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Dank je Yuk, misschien dat ik me dan toch aanmeld voor de officiele test. Of na mijn zwangerschap, want ik scoorde dus nog wel goed bij de online-test, maar had wel een paar vragen waarbij mijn hersenen niet echt mee wilden werken, haha, blijft toch raar, ik kan afentoe de simpelste dingen niet meer fatsoenlijk vertellen, omdat ik niet op de woorden kan komen.
    Ik vraag me ook weleens af hoeveel van mijn depressieve klachten in het verleden met de hb te maken hadden, en hoeveel met andere omstandigheden.
    Ik vind het ook wel logisch dat er relatief weinig zeer hoogopgeleide mensen met een bijpassende baan tussen zitten, aangezien deze voldoende gelijkdenkenden in hun werkomgeving hebben, zoals evenstar ook al aangaf. Nu heb ik in mijn sociale kring ook wel vrij veel hoogbegaafde mensen (familie en studievrienden), maar zij hebben wel die bijpassende baan, dus voelen geen gemis op het intellectuele vlak.

18. Clivia

Clivia Bekend lid

12 jul 2014
    843
    103
    43
    NULL
    NULL
    Ik dacht ik doe het eens, voor de gein.

Helaas!!

Geachte kandidaat,
    Hoewel jouw intelligentie boven het gemiddelde ligt, zijn wij van mening dat je waarschijnlijk niet zult slagen voor de Mensa-eindtest.

19. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Volgens mij deugt die test niet, want ik heb geen WO opleiding maar simpel mavo en volgens de test moet ik de eindtest gaan doen aangezien ik boven de 98% scoor. Iedereen kan die test maken, zijn gewoon wat simpele figuren en sommen waarbij je logisch na moet denken. Deed er ook geen 20 minuten over zoals gezegd werd, maar 14 minuten.
    Ergens klopt er dus iets niet: Of de test is fout, of ik solliciteer op te lage banen. :D

20. hardlopertje

hardlopertje Bekend lid

9 jul 2012
    853
    28
    28
    Ergens op de aardbol
    Ik heb de test ook voor de gein gemaakt. En zeer waarschijnlijk zou ik voor de eindtest wel slagen.

Nooit het idee gehad dat ik hb zou kunnen zijn hahaha.

Bij onze dochter heb ik dat soms wel, maar of het zo is geen idee( we horen het ook wel eens van mensen die in het onderwijs zitten)
    Waar merken jullie aan dat jullie kinderen hb zijn?

Deel Deze Pagina