Toen ik mijn eerste echo had gaf de vk me een lijstje met alles waar ik voorzichtig mee moet zijn, bijvoorbeeld niet uit zelfde glas drinken van dochter, geen kusje geven op mond, niet van hetzelfde bestek eten, opletten als ze verkouden is met snot en hoesten in mijn richting, poepje best niet zelf afkuisen, dochter is 5 dus ze kan het best zelf. Een maat overdreven vind ik maar toch. Nu heeft ze wel een ferme buikvirus te pakken en veel diarree, deze nacht was het door haar onderbroekje op de lakens enz. Nu ja ik uiteraard alles opgekuist en goed mijn handen gewassen. Maar dus vraag ik me af kan dit kwaad eigenlijk? Wat is het mogelijke risico dan? Ik woon in België en hier is het zo dat een kleuterjuf die zwanger is, de volledige zwangerschap thuis blijft. Maar ik snap eigenlijk niet goed waarom, vele zwangere hebben thuis kleuters rondlopen, je kan toch niet in quarantaine gaan leven?
Nou dit klinkt toch wel als een overdreven VK hoor... ik weet uiteraard niet hoe de "regels" zijn in België, maar dat zijn geen voorzorgsmaatregelen die we in NL meekrijgen hoor. En ook niet dat je als kleuterleidster de gehele zwangerschap thuis zou moeten zitten. Wanneer je na het opkuisen van het bedje en je jongedame goed je handen hebt gewassen is er verder weinig aan de hand.
Dan zouden er toch heel veel beroepen zijn waarbij je niet meer mag werken tijdens de zwangerschap. Je komt trouwens ook buiten je werk met jan en alleman in aanraking. Denk alleen maar een winkelwagentje in de supermarkt, moet je eens nagaan hoeveel bacterieen daar op zitten.