hoe beginnen met kolven?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door blackjack, 21 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. blackjack

blackjack Lid

21 jan 2011
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    mijn zoontje is nu 4,5 week oud, volgende week moeten we naar het cb maar wilde toch alvast het een en ander weten over het kolven.

hij drinkt allebei de borsten, wanneer en hoe kan ik het beste beginnen met kolven? en dan voor of nadat hij gedronken heeft?
    als ik daarna kolf wanneer kan ik dat het beste aan hem geven?
    en als hij dan dat opgedronken heeft gewoon verder uit de borst laten drinken als hij dat wil?
    las al wel dat je eerste keer niet veel afkolft namelijk.

veel vragen, ik weet het maar wil al een goed voorbereid zijn.

2. Lycke

Lycke Lid

30 jul 2009
    70
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Als je in het begin wil kolven om uit een flesje te laten drinken ,zodat je kindje kan oefenen, kan je het volgende doen.
    Meestal geef je 's morgen een borst en zou je de andere kunnen proberen te kolven. In het begin komt er inderdaad niet zo veel uit. Maar 20cc is genoeg om je kindje te laten oefenen om uit een flesje te drinken.
    Als je daarna een voorraad wil opbouwen omdat je weer gaat werken, kan je ook 's morgen blijven kolven.

Als je je baby laat oefenen kan je het beter door een ander laten doen. En als je baby daarna nog wil drinken, geef je lekker zelf de borst na het flesje.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Groetjes Lycke

3. Bonkie

Bonkie Fanatiek lid

30 nov 2009
    2.518
    1
    0
    Make-up & Hair Artist
    Amstelveen
    En na de voedingen kan je nog 5 minuutjes kolfen aan elke borst.

4. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Ik kolfde altijd precies tussen de voedingen. Je begint idd met weinig, omdat het kolven moet wennen en je productie er niet op is ingesteld.

Als je bijv de eerste dag 20 of 30ml hebt gekolfd, kun je dat de volgende dag aan je kindje geven voor je de borst geeft. Op die dag probeer je dan 30 + 20 = 50 te kolven, zodat je weer iets meer kolft dan je kindje heeft gedronken. Zo kolf je elke dag iets meer. Als je dan bijv 120 hebt kun je een hele voeding geven - hangt ervan af hoeveel je kindje drinkt natuurlijk. Als je een hele voeding uit het flesje geeft kun je als het goed is dus ook een hele voeding kolven, omdat je dan kolft ipv de voeding.

Je zult in het begin ook wel melk moeten weggooien als je kindje niet makkelijk uit de fles dronk. Ik bood een tijdlang elke dag 20 ml aan, ze dronk het toch niet en zonde om de opgewarmde melk weg te moeten gooien steeds.

Je kunt ook steeds iets meer erbij gaan kolven, zodat je niet alleen je kindje wat uit de fles geeft maar ook langzaamaan een voorraadje krijgt. Ik kolf nu elke dag 60-80ml voor de voorraad. Je wilt ook niet je productie teveel opvoeren met het kolven, als je dan een dag niet kolft zit je met extra volle borsten.

Deel Deze Pagina