Bij onze buren direct naast ons wordt illegaal gewoond en helaas veroorzaakt dit overlast. Ik woon in een straat met afwisselend woningen en kantoren. Wij grenzen aan zowel een kantoorpand als een woning. Van beiden nooit last tot ineens illegaal gewoond wordt in het kantoorpand. Alle panden hier zijn 130 jaar oud minstens en het kantoorpand is boven niet geïsoleerd. Het is alsof er een kudde olifanten loopt plus dat wij onze privacy op het dakterras en tuin kwijt zijn. Morgen stap ik het kantoor binnen, wat kan ik verder ondernemen? Via de gemeentelijke vergunning is het 100% kantoorbestemming.
Hier hetzelfde aan de hand gehad. Pand had geen woonbestemming maar zo bleek toen ik bij de gemeente kwam hadden ze een tijdelijke vergunning afgegeven voor 6 maanden.... In die tijd is dat om gezet naar woon bestemming en konden we er niets tegen beginnen
Is t geen bewoning in de vorm van ad-hoc? Om het echte kraken van t pand tegen t gaan, doen ze t maar zo? Gezien t een leegstaand kantorenpand is zou me dat niet verbazen. Dat maakt t dus ook niet illegaal, maar legaal...
Het is geen leegstaand kantoorpand, er wordt gewoon in gewerkt overdag. Ik stap zo even binnen, misschien is het een medewerker die gaat scheiden ofzo en tijdelijk onderdak zoekt. Is dat niet het geval ga ik ze vragen wat wel en dat ik een melding zal gaan doen als het niet van zeer tijdelijke aard of noodsituatie is.
Dat zou ik kunnen begrijpen als het pand verkocht wordt dat het weer een woning wordt. En dan zal het ook verbouwd en geïsoleerd worden om er prettig te kunnen wonen. Maar om van een zakelijk pand een woning te maken zul je ook belasting technisch flink moeten lappen. Dit zijn panden van rond de miljoen.
Ik zou het idd eerst even vragen. Wie weet idd iemand inscheiding oid. Wel aangeven dat je overlast ervaart en even duidelijk krijgen (als ze zeggen dat het van tijdelijke aard is) wat tijdelijk is? Een maand of wat vind ik tijdelijk, maar " tot men een andere woning heeft" niet. Als je geen bevredigend antwoord krijgt, dan een melding doen
Het zijn dus 2 personen, een stelletje wat beide weg is gegaan uit een andere relatie en vanuit hier een woning gaan zoeken. Bekenden. Geen familie of medewerkers. Ik had al door dat het er meer dan 1 was door de herrie. Heb zelf aangegeven dat wij hier niet oké mee zijn en wat de oplossing wordt alvorens wij handhaving of gemeente zullen moeten inseinen. Er is namelijk ook geen dekkende verzekering als er brand is door toedoen van bewoning.
En hoe reageerde ze daar op (dat laatste stukje)? Want wachten op een andere huurwoning kan vaak nog heeeeeel lang duren. En ook met het kopen ben je veelal al maanden verder (vanaf het bieden tot aan de overdracht).
Daar gaan ze even over nadenken en komen er op terug. Dat snap ik wel hoor, er is ook een bedrijf gaande en wellicht hadden zij het nog niet goed doordacht. Ze snappen wel dat er vanuit onze kant geen vrijblijvendheid aan zit.
Oke ben benieuwd dan. Idd een woning zoeken en daarop moeten wachten zou ik niet acceptabel vinden. Hopelijk hoor je snel wat.
Achteraf ben ik gewoon dom en had ik de politie moeten bellen voor vermoeden van inbraak toen ik vrijdagavond herrie hoorde in het pand. Zij of de kantoor buren hadden ons nl niet ingelicht of even de hand geschud. Had ik er meteen vanaf geweest.
Gewoon vanavond doen als ze weer herrie maken Wanneer komen ze er bij je op terug trouwens? Ik mag hopen vandaag nog
Maar ze zijn dus geen bekenden van dat bedrijf? Wie heeft ze dan toestemming gegeven? Anders is het natuurlijk wel soort inbraak. Of begrijp ik nu de hele situatie verkeerd haha