Gewone beker drinken

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Hansje123, Feb 11, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

Feb 3, 2009
    921
    0
    16
    Mijn zoontje is 20 maanden en een beetje wild en eigenwijs. Hij drinkt 's avonds nog een lekkere melkfles voordat hij naar bed gaat. Vind hij heerlijk.

Voor de rest van de dag geef ik hem met een tuitbeker of een rietjesfles
    Ik geef hem wel eens een gewone beker maar die hanteerd hij verkeerd en hij gaat ermee gooien na twee slokken. Elke keer een smeerboel.
    Nu is hi ook niet zo'n drinker.
    Als hij teweinig heeft gedronken en dan geef ik hem zelfs nog wel eens de fles dan weet ik in elk geval dat hij vocht binnenkrijgt.

Herkennen jullie dit? Wie heeft dit ook of ook gehad? En hoe gaan jullie over op de gewone beker?

Ik heb er eigenlijk helemaal niet bij stilgestaan. En kom er nu op internet achter dat ik allang had moeten beginnen!
    Maar denk ook dat het aan je kind ligt, want ik probeer het wel eens , ook met zelf eten etc, maar hij gaat slaan en gooien met de spullen. Dan denk ik dat hij er gewoon nite klaar voor is. En sorry maar ik ga ook niet 3 keer per dag mijn keuken schoonmaken.

2. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Misschien terwijl hij in bad zit? Of anders wat vla ofzo in een beker?

3. Aleida

Aleida Fanatiek lid

Sep 9, 2007
    1,322
    0
    0
    verpleegkundige
    in de buurt van Groningen
    Tijdens de maaltijden aan tafel een bodempje water in een bekertje en hem helpen. Daarna oefenen met een bodempje dat hij het zelf kan pakken en kan drinken. Dus niet direct een volle beker geven.

Difrax heeft van die oefen bekers. Dat werkte hier prima. Nu drinkt hij al tijden zelf uit een gewone beker. Meestal doe ik het halfvol.

4. Aleida

Aleida Fanatiek lid

Sep 9, 2007
    1,322
    0
    0
    verpleegkundige
    Betreft het eten:
    Eet hij een broodje wel zelf?

Alles moet hij oefenen en ja, daar hoort knoeien helaas bij.

Je kan stukjes eten alvast op het vorkje prikken en dan het vorkje aan hem geven. Dit dus bij iedere hap. Hij zal dan zelf ook willen gaan prikken en dit gaan oefenen. Makkelijkste dus om met bijvoorbeeld stukje vlees oid te oefenen en niet met iets vloeibaars zoals vla/kwark.

5. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

Feb 3, 2009
    921
    0
    16
    Boterham eet hij wel zelf met vork , maar avondeten wil hij niet zelf doen . Hij wil dat ook niet in stukjes maar nog steeds gehusseld en met lepel gevoerd krijgen. Anders eet hij niet.

Hij wil bijvoorbeeld ook geen stukjes fruit. Terwijl hij het wel lust. Hij wil het geprakt. Ook een broodje wil hij niet. Alleen een boterham in stukjes. Echt een eigenwijze.

De beker ga ik toch wel proberen.

6. Marlett

Marlett Fanatiek lid

Jun 13, 2009
    1,276
    10
    0
    Ik werd ook altijd een beetje nerveus gemaakt door het cb hierover. Of ik zag andere kinderen die veel jonger waren en al uit een gewone beker dronken. Ik was er beide keren "veeeel te laat" mee. Ze dronken wel veel uit een rietje en dat is ook goed voor de mondmotoriek. En het voordeel is, dat als ze wat ouder zijn, ze het bekerdrinken veel sneller onder de knie hebben.

Op hun achttiende drinken ze heus wel uit een beker. ;)

(Mijn dochter is twee en krijgt nog eén keer per dag een flinke fles brinta, dan weet ik inderdaad dat ze een flinke scheut vocht binnengekregen heeft.)

7. lin80

lin80 Fanatiek lid

Apr 7, 2008
    2,798
    1
    0
    Tja, ze leren nu eenmaal door het gewoon te doen en daar hoort knoeien natuurlijk gewoon bij. Als hij gooit met het eten kun je hem toch leren dat hij dat niet mag doen. Oke, het vergt wat tijd, maar je ontkomt er echt niet aan. Als je het hem nu niet aanleert, dan krijgt hij de techniek niet onder de knie. En als je je keuken niet 3 maal per dag wilt schoonmaken, dan beperk je het tot 1 of 2x per dag zelf proberen. Maar ik kan je verzekeren dat het geknoei echt nog wel een aantal jaren doorgaat hoor, dus een aantal keer per dag opruimen blijf je toch wel doen. Vooral als er eenmaal vruchtenhagel ofzo op brood komt, haha, dat vind je nadien echt overal terug hoe netjes ze het ook proberen te eten.;)

8. Aleida

Aleida Fanatiek lid

Sep 9, 2007
    1,322
    0
    0
    verpleegkundige
    Lekker eigenwijsje inderdaad!

En de lepel met het gehusselde warme eten wil hij ook niet zelf aanpakken als je er een schepje op doet en het hem aan geeft?

Waarschijnlijk gaat hij op een gegeven moment het wel zelf willen. Hier werd meneertje juist opstandig, omdat hij het niet zelf mocht/kon doen. Toen hij zelf een lepeltje/vorkje er bij kreeg, werd het beter.
    Hij kon dan oefenen met scheppen en lepel/vorkje naar de mond brengen en ondertussen stopte ik er met een ander vorkje een hapje naar binnen.

(oefenbeker is o.a. bij kruidvat te koop)

9. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

Feb 3, 2009
    921
    0
    16
    Als ik zijn eten op ee lepel doe dan neemt hij 1 hap en vervolgens vind hij het wel weer welletjes. Daarna moet ik het weer doen .Hij heeft nooit met zijn handen gegeten, dat vind hijzelf niets.

Ik probeer steeds vaker zijn eten anders aan tebieden, door stukje 's arrdappel en vlees etc apart te doen. Maar dan haalt hij het weer uit zijn mond en gaat ermee gooien. Als i het dan door elkaar doe is er niets aan de hand. Alleen moet ik hem wel voeren.

Zoals ik al zei gaat de boterham wel goed dus denk zelf dat het andere ook wel vanzelf zal komen.

Ik heb echt geen smetvrees en vind het niet erg dat hij knoeit, maar ik geloof gewoon niet dat je toelaat dat hij in zijn bord gaat slaan of ermee gaat gooien. Dan denk ik dat hij er nog niet klaar voor is. Ik ga het niet door laten gaan en hem straffen terwijl hij gewoon zijn lepel aangereikt wil krijgen, want dan is er niets aan de hand. Dan eet hij gewoon.

Marlet ik ben blij met jou bericht, want soms denk je wel eens dat ik de enige ben. Terwijl mijn moeder en schoonmoeder ook zeggen dat ik me niet druk moe maken en dat alles vanzelf gaat. Vroeger hadden ze geen cb en elk kind is anders zeggen ze.
    Maar je krijgt zo de indruk dat je het nie goed doet.

Nu heb ik het idee dat onze man een kat uit de boom kijker is. Want met alles is hij net een stapje te laat, maar dan ineens kan hij het wel heel goed.

Hij heeft nooit gerolt , dat heeft hij overgeslagen.
    Met lopen heeft hij heel lang langs de bank geschuifeld maar lopen wilde hij niet. Maar ineens deed hij het en ook heel goed en stabiel. Hij valt nooit. Dat heeft hij nu ook met praten. Hij begrijpt me wel en ik stimuleer hem maar hij wil het niet zeggen. Volgens mij gaat hij straks ineens als een speer.

Kan dat het ook niet zijn , dat hij observeerd en dan pas uitvoert.

10. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

Hier is het 1 kliederboel hij is zo wild als hooi. En heeft constant een nat pak omdat hij de beker te snel naar boven houd.

11. Aleida

Aleida Fanatiek lid

Sep 9, 2007
    1,322
    0
    0
    verpleegkundige
    Ja hoor, dat kan. Ieder kindje leert weer anders. De een door vallen en opstaan. De ander door eerst alles goed te bekijken en het dan (direct) goed te doen.

Doen wat jij denkt dat goed is.

12. Daro

Daro Fanatiek lid

Aug 1, 2010
    2,548
    0
    0
    West-Brabant
    Ik zou je niet laten opjagen door statistieken en gewoon kijken waar je kindje klaar voor is. Mijn zoontje (in januari 2 geworden) drinkt nu sinds een maand ofzo pas echt goed uit een open beker, maar soms gaat het ook nog mis. Ik moet er echt bijzeggen dat ie kleine slokjes moet nemen, anders is ie vaak te enthousiast.

Hij drinkt nu sowieso zn melk (bij de boterham) uit een open beker, en soms thee. Verder drinkt ie bijvoorbeeld roosvicee nog gewoon uit een rietje. En als ie moe is geef ik m ook nog een rietje, anders wordt het een smeerboel. Maar ik merk dat ie zelf vaak het rietje weg legt en uit de beker verder wil drinken, en dat mag natuurlijk.

Dus ik zou zeggen: niet dwingen en gewoon iedere keer een beetje proberen. Het komt vanzelf.

13. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

Feb 3, 2009
    921
    0
    16
    Thanks

14. annette08

annette08 Bekend lid

Nov 23, 2009
    558
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben begonnen met yoghurt/vla uit een gewone beker en dat steeds een beetje aangelengd met melk, totdat hij op een dag puur melk uit een beker dronk! Natuurlijk had ik af en toe een yoghurtjongetje en gaat het nu soms in zijn enthousiasme ook nog wel eens mis, maar het gaat meestal prima! Succes!

Share This Page