wanneer krijg je tamiflu?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Bellabella, Nov 7, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

Jun 12, 2008
    1,082
    1
    0
    Gooi
    Mijn kleine meid heeft 39 graden en snottert en niest... Dit is eigenlijk allemaal vanmiddag begonnen maar ik was benieuwd wanneer je aan de bel moet trekken? Is dat bij hoge koorts of gewoon bij de symptomen die lijken op de mex. griep? Ik zit een beetje in dubio of ik de huisartsenpost zal bellen. Ze heeft net nog super goed gegeten en gedronken en ze speelt gewoon heel lief, ze is misschien wat jengeliger maar niet erg.
    Wie weet wat ik moet doen?

Dank!

2. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Je hoeft nog niet aan de bel te trekken zolang ze nog geen 3 dagen koorts heeft en zich nog goed voelt. Ze heeft goed gegeten en is gewoon lief aan het spelen. Tamiflu is helemaal niet aan de orde, het klinkt nu niet als de griep.

Zou wel aan de bel trekken als ze langer dan 3 dagen koorts heeft of als ze niet meer wil drinken en suffig wordt. Anders mag ze gewoon zo uitzieken hoor! 39 graden is bij kleine kinderen helemaal niet zo ongewoon zeker `s avonds niet.

Zou haar wel goed in de gaten houden! Beterschap!!

3. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

Jun 12, 2008
    1,082
    1
    0
    Gooi
    Okee, dank voor je antwoord! Ik dacht dat je beter gelijk moest beginnen met Tamiflu omdat ze nu tot de risico groep horen. Maar ik kan dus nog rustig even kijken... Ik hoop dat ze morgen gewoon weer helemaal beter is! Vind het echt doodeng namelijk...

4. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

Jan 12, 2009
    2,232
    0
    0
    Velsen
    als je kindje nu al koorts heeft, heeft tamiflu al geen zin meer. Dat is om te voorkomen dat ze griep heeft, als ze het al heeft, met haar lichaam t zelf oplossen.
    beterschap.

5. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

Jun 12, 2008
    1,082
    1
    0
    Gooi
    Nee dat is, dacht ik, niet waar. Tamiflu is een virusremmer dat ervoor zorgt dat er minder virus aangemaakt wordt in het lichaam. Dat kan ook gegeven worden als er al koorts is. Dus je bent dan geinfecteerd met het virus alleen komt er minder vrij dan dat er anders zou gebeuren.

6. Elmo

Elmo Niet meer actief

Mijn zoontje, woensdag 2 jaar geworden, krijgt vanaf vanavond Tamiflu.
    Hij had 40.2 en heeft sinds vrijdagavond koorts.
    Keel en longen klonken oke, keel was onrustig.
    Hij heeft 2x een luchtweginfectie gehad en dit was samen met deze koorts reden om tamiflu te krijgen. Nou maar hopen dat zwangere mama er geen last van krijg :(

7. Elmo

Elmo Niet meer actief

Tamiflu krijg je dus ook als je de griep zeer w.s. al hebt.

8. paars

paars Fanatiek lid

Nov 27, 2008
    1,117
    18
    38
    wij hebben wel gelijk de ha gebeld toen ons zoontje koorts kreeg. ik was namelijk ook behoorlijk ziek.. wij moesten gelijk langs komen.. hebben hem onderzocht.. was een gewoon griepje.. dus ga dr vanuit dat ik dan ook maar een gewoon griepje had!!

9. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

Jun 12, 2008
    1,082
    1
    0
    Gooi
    O jee Elmo, inderdaad hopen dat jij het niet krijgt en dat je zoontje maar snel opknapt! Is hij nu al wat beter of gaat dat niet zo snel? Hoe hoog was zijn koorts gisteren?

Mijn kleine meid lijkt op zich verder niet ziek, zouden jullie de HAP bellen?

10. Natasja

Natasja VIP lid

Aug 1, 2005
    25,784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Nee nog niet denk ik.

11. Elmo

Elmo Niet meer actief

Het begon gisteren eind van de middag (op het KDV), bij thuiskomst had ie 39.5.
    Met p-mol op bed gelegd. Vanmorgen 38.7, p-mol gegeven en weer veel geslapen (bijna hele dag). Vanavond ging ie ineens hard achteruit 40.2 dus.
    Toen HAP gebeld. Ze wilde niet wat we langskwamen maar stuurde een arts.
    Die vermoed dus MG en schreef Tamiflu voor.
    Hij heeft nu net de eerste dosering gehad en ligt weer op bedje, babyfoon op gevoeligste stand. Vanavond slaapt ie bij ons op de kamer, in zijn campingbedje.
    We zullen zien...

12. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Nee ik zou alleen bellen als ze ziek is en dat is ze niet. Wel in de gaten houden natuurlijk!

13. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

Jun 12, 2008
    1,082
    1
    0
    Gooi
    Elmo, wat waren verder zijn symptomen behalve koorts? Ik heb T. nog geen p-mol gegeven, is volgens mij toch pas nodig als ze zich echt ziek voelen maar hoeft niet als ze alleen koorts hebben? Sterkte vannacht!

14. Elmo

Elmo Niet meer actief

RIVM zegt:
    Onder de twee jaar bij meer dan 38 graden koorts en luchtwegproblemen bellen.

Waarom heb je bij 39 nog geen molletje gegeven dan, als je het idee hebt dat ze ziek is?

15. Elmo

Elmo Niet meer actief

Eigenlijk heeft Ruben vooral koorts. Hij was heel suf, wiebelig, kortademig (ik denk van de koorts)...de HAP vond het voldoende om een arts langs te sturen.
    Die constateerde ook die onrustige keel.
    Ik heb het gevoel een beetje dat we er erg snel bij zijn...gelukkig.

16. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

Jun 12, 2008
    1,082
    1
    0
    Gooi
    Ik wist helemaal niet dat het RIVM dat zegt...
    Ik heb geen p-mol gegeven omdat ik had begrepen dat koorts gewoon een (goede) reactie is van het lichaam om een infectie tegen te gaan. Dat je alleen een p-mol moet geven als je kindje pijn heeft of echt niet lekker is. Mijn kleine meid heeft koorts maar is verder vrolijk, ik dacht dus dat ik dan beter niets aan de koorts moest doen? Maar misschien bel ik dan toch voor de zekerheid even de HAP...

17. Elmo

Elmo Niet meer actief

Als ze verder gewoon vrolijk is is het anders ja.
    Ruben was echt slap, sloom alles behalve een vrolijke kersverse peuter.
    Informatief de HAP bellen kan altijd! Maar als jij je geen zorgen maakt, kan je het ook zeker nog even aankijken.
    Ruben was hier duidelijk ziek.

18. Elmo

Elmo Niet meer actief

Is uw kind jonger dan 2 jaar? En heeft het last van:
    koorts (38° C of hoger)
    en
    luchtwegklachten, zoals hoesten
    Bel dan met uw huisarts. De huisarts kan bepalen of verder onderzoek nodig is. Ga niet met uw kind naar het spreekuur van de huisarts. Uw kind kan anders mensen in de wachtkamer besmetten.
    Als het nodig is kan de huisarts uw kind virusremmers voorschrijven.

Ouder dan 2 jaar
    Denkt u dat u Nieuwe Influenza A heeft (Mexicaanse griep)?
    Heeft u koorts (38° C of hoger) en luchtwegklachten zoals hoesten? Dan kan het zijn dat u besmet bent met Nieuwe Influenza A (H1N1). In dit geval:
    Blijf thuis.
    Neem rust.
    Het is niet nodig de huisarts te bellen. Net als bij normale griep herstellen de meeste mensen binnen een week vanzelf van deze griep.
    Bellen
    Als de klachten ernstiger worden, bel dan uw huisarts. Ga niet naar het spreekuur van de huisarts. U kunt andere mensen in de wachtkamer besmetten als u naar het spreekuur van de huisarts gaat.
    Pijnstiller
    Om de symptomen als koorts en hoofdpijn te verzachten, kunt u een eenvoudige pijnstiller zoals paracetamol of ibuprofen nemen. Lees wel eerst de bijsluiter.
    Let op!
    Er gelden uitzonderingen voor mensen met een verhoogd risico op complicaties:

19. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

Jun 12, 2008
    1,082
    1
    0
    Gooi
    Ben nu voor de zekerheid even aan het bellen met de HAP: heb 11 wachtenden voor me!!

20. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

Jun 12, 2008
    1,082
    1
    0
    Gooi
    Dank voor de info Elmo!

Share This Page