boekje afscheid opa

Discussie in 'De lounge' gestart door Mykelti, 24 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Laatst heb ik al eens een topic geopend over vrijwillige levensbeëindiging van mijn vader. Dat zou in oktober gaan gebeuren, zodat hij van de zomer nog enigszins kon genieten van het mooie weer en van mijn zoontje.
    Helaas gaat het steeds slechter en wil hij niet langer wachten. Na onze vakantie en vóór mijn verjaardag gaat het gebeuren, dus ergens half juni. Naar verwachting horen we komende week een definitieve datum. :(

Nu wil ik graag mijn zoontje enigszins voorbereiden. Hij zal het natuurlijk niet helemaal snappen, maar ik wil ook niet dat hij zich blijft afvragen waar opa is straks.

Hoe hebben jullie dit opgelost en welke boekjes zijn aan te raden voor een (net) 2-jarige?

2. mvl

mvl Fanatiek lid

16 dec 2009
    3.699
    210
    63
    administratief
    zuid holland
    Er is een boekje van nijntje pluis , dat gaat dan wel over oma, maar kun je misschien met voorlezen gebruiken als opa..

Ander boekje over kikker en het vogeltje van Max Velthuis

Ook hier sterkte!! Wat moet dat moeilijk zijn

3. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Hier hetzelfde meegemaakt, maar dan met een (bijna) 8 jarige.

Ik denk dat ze op die leeftijd nog heel weinig meekrijgen van een overlijden.

Mijn zoontje was er de volledige laatste week bij, tot 3 minuten voordat ze de spuit kreeg.

Het besef kwam pas in die laatste 3 minuten. En ook toen, was het nog geen echt besef.

Natuurlijk is hij weleens verdrietig, want hij mist oma. Maar het overlijden zelf? Ik denk dat wij daar als volwassenen veel meer mee bezig zijn dan een kind ooit zal.

Ik heb geprobeerd om hem erbij te trekken, en hem te laten beseffen dat ze bijna dood ging. Maar het lukte gewoon niet. Toen ze overleden was, wilde hij bij haar kijken. Hij zag een pop. 'Oke, ze leeft niet meer'. Tuurlijk zijn er wel tranen geweest, maar het echt beseffen? Nee dat kwam pas veel later. En dan was mijn zoontje heel wat ouder, ik denk dat jouw zoontje er helemaal niks van meekrijgt. Een paar keer duidelijk op ernstige toon uitleggen, dat opa binnenkort een vlindertje wordt en dat hij er dan niet meer is. Begrijpen zal hij het niet, tot hij niet meer naar opa kan denk ik.

4. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Dank je wel. Ik zal eens kijken naar deze boekjes.

@Kim: ook bedankt. Hij zal inderdaad het heel anders bekijken dan een volwassene, maar hij ziet deze opa heel vaak en heeft een intense band met hem. Mijn zoontje is ook erg gevoelig, dus wil wel proberen het een goede plaats te geven.

5. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Boeken van Nijntje en Kikker zijn dan inderdaad erg aan te raden.

Verder wil ik je even heel veel sterkte wensen...
    Lijkt me een vreselijke situatie.
    Je wil niet dat hij pijn lijdt, maar je wil ook niet zonder je vader...

6. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.552
    2.020
    113
    ik heb prinsje heel veel voorgelezen uit het boekje: Doodgaan is geen feest.
    Gaat over een vader van 2 kindjes die overleden is. Ook gaat dat boekje over cremeren. De meeste boekjes gaan over begraven.
    Toen mijn moeder overleed was het voor prinsje allemaal wel duidelijk door dat boekje.

7. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Heel veel sterkte in elk geval de komende tijd.

Bij mij sloeg de bom ook pas achteraf in.

8. Veni Vidi Vice

Veni Vidi Vice Niet meer actief

Heb geen tips, maar wil je veel sterkte wensen met de komende tijd. *digiknuffel*

Deel Deze Pagina