Overgewicht en zwanger

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Milouuuuu, 18 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Milouuuuu

Milouuuuu Lid

2 mrt 2022
    9
    0
    1
    Vrouw
    Lieve mensen,

inmiddels 7/8 weken zwanger. Voel me kip lekker, nergens last van en voel me geweldig.

heel mijn leven ben ik al (veel) te zwaar. Inmiddels zelf bmi van 40. Binnenkort moet ik daarom ook langs bij de gynaecoloog en gesprek met de VK. Toch ben ik zelf van mening, doordat ik heel mijn leven al te zwaar ben, mijn lichaam dit allemaal al geregeld heeft qua hormoonhuishouding. Bedoel, als je altijd al te zwaar bent, weet je lichaam toch niet anders. Voel me ook gewoon heerlijk! Kan mn ding doen, voel me goed niet misselijk 0,0.

immers ben ik ook binnen 3 maand zwanger geraakt en zeggen ze dat de vruchtbaarheid met 4% afneemt als je een bmi hoger hebt dan 25. Dus dan zal ik maar 34% vruchtbaar zijn. Ik leefde ook nooit heel gezond, dus dit kwam als een verrassing. Ik denk dat je mindset en zelftevredenheid ook heel veel kunnen. Zijn er meer meiden zo snel zwanger en hoe verliep jullie zwangerschap?

2. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.012
    1.557
    113
    Vrouw
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Of je er wel of niet aan gewend bent zegt toch niks over de kans op complicaties? Die zijn in sommige gevallen gewoonweg groter, waaronder met overgewicht. Heel goed dus dat je extra wordt gezien door een gynaecoloog.

Het blijven kansen dus er valt denk ik niks te zeggen hoe jouw zwangerschap verloopt.

Sado vindt dit leuk.
  3. Milouuuuu

Milouuuuu Lid

2 mrt 2022
    9
    0
    1
    Vrouw

Dat klopt! Maar voel me tot nu toe gewoon prima!

4. Milouuuuu

Milouuuuu Lid

2 mrt 2022
    9
    0
    1
    Vrouw
    Laatst suiker gecontroleerd, 4,8

5. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.012
    1.557
    113
    Vrouw
    Zwangerschapsdiabetes ontstaat pas in het tweede of derde trimester, dus dat zegt helaas niks.

Het komt op mij over dat je er niet aan wilt geloven dat je meer risico loopt op complicaties, klopt dat? Ik zou juist denken dat het fijn is dat je mogelijk wat extra controles krijgt en ook dat je zelf weet waar je alert op moet zijn om op tijd aan de bel te trekken.

Ik heb zelf pcos zonder overgewicht, zwanger worden ging moeizaam maar dit zei niks over het verloop van mijn zwangerschappen zelf. Met pcos heb je ook meer kans op zwangerschapsdiabetes dus ik heb twee keer een suikertest gehad, heel fijn dat je dat dan snel weet. Ik had het gelukkig niet.

Sado vindt dit leuk.
  6. Milouuuuu

Milouuuuu Lid

2 mrt 2022
    9
    0
    1
    Vrouw
    Inderdaad voelt het heel fijn juist die extra controles. Maar iets in mij zegt heel achterlijk misschien
    misschien wel ja, de zwangerschap was ook niet echt gepland, overkwam me opeens en dan gunt mijn lichaam dit. Terwijl er mensen jaaaren voor vechten, ben ik door enkele keer “onveilige seks” zwanger geraakt en dat terwijl ik niet eens zo gezond ben (volgens de BMI) iets in mij is heel gelukkig dat de natuur mij dit gunt en dat met zo’n zwaar gewicht. Toch ook oneerlijk voor andere mensen. Het kindje is meer dan welkom, de hulp erom heen maakt het voor mij misschien ook wel fijner.

7. Luipaard88

Luipaard88 Bekend lid

3 nov 2016
    664
    467
    63
    Vrouw
    werkloos
    Den Haag
    Als ik mijn gewicht moet geloven ben ik ook minder vruchtbaar. Dat in combinatie met mijn vriend zijn achtergrond zouden we eigenlijk volgens de statistieken heel erg moeilijk kinderen kunnen krijgen.
    Ik ben 4 keer zwanger geraakt zonder veel moeite zeg maar.

In het 3de trimester kreeg ik van een verloskundige te horen dat ik door mijn gewicht een hele zware bevalling zou krijgen. Ze maakte me bang door te zeggen dat ik ingeleid zou moeten worden omdat vrouwen met een hoog gewicht bijna altijd over de 40 weken gaan. Het zou dan ook een lange bevalling worden en de kans op een keizersnede was erg groot.

Mijn weeën begonnen rond 1 uur/1.30 uur in de nacht. Ik kwam om 03.45 in het ziekenhuis aan. Om 4.00 was ik op de verloskamer en om 04.21 is ons zoontje geboren.
    Zonder inleiding en met een termijn van 38.5 of 38.6

Ik zou zeggen vooral genieten van het zwanger zijn zolang je je goed voelt. Het kan natuurlijj zomaar veranderen (en dat ligt zeker niet aan je gewicht dan)

Milouuuuu vindt dit leuk.
  8. Jojo2021

Jojo2021 Actief lid

12 jul 2021
    402
    295
    63
    Vrouw
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!
    Ik heb ook overgewicht en nu bijna uitgerekend van de 2e. Zwanger worden is uiteindelijk via een vruchtbaarheidsbehandeling gegaan. Lag niet aan mij maar aan manlief.
    1e dochter is geboren met 37 + 3 weken.
    2e dochter word waarschijnlijk eerder gehaald omdat ze voorlopig voorloopt qua groei. Hebben straks de echo en dan weten we meer.
    Complicaties qua zwangerschap : beide zwangerschappen hoge bloeddruk. Maar na de bevalling van de 1e was het weer over dus echt puur tijdens de zwangerschap.
    Verder niks raars

Je krijgt waarschijnlijk ook extra groei echo's. Die vind ik niet erg, zag het als weer even extra spieken bij de kleine.
    Suikertest rond de 24,25 weken. 1e zwangerschap wilde ze hem nog een keer herhalen met week 35. Omdat ik ruim vruchtwater zou hebben (bleek niet zo te zijn) Toen werd ik daar erg beroerd van. Beide testen was suiker prima.
    Dus bij deze zwangerschap aangegvebe dat ik het geen probleem vind om het 1 keer te doen. Maar als het dan verder oké is dan geen 2e keer. 1e keer was weer perfect. En nu hoor ik ook steeds dat vruchtwater oké is. Dus alleen de groei maar dat heeft niet met mijn overgewicht te maken zeiden ze al.

Enige jammere vind ik wel, dat je pas vaak later reacties krijgt van mensen omdat je buik pas later echt mooi zichtbaar word. Maar ach, ik vind het ook wel fijn dat niet iedereen zomaar aan je buik gaat zitten anders.

9. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113

Dat je naar de gyn moet en gesprek met de VK is omdat je, door overgewicht, meer risico's loopt op b.v zwangerschapsdiabetes . Ook zullen bespreken hoe je wilt bevallen, als je bmi hoog is mogen ambulance medewerkers je niet meer tillen dus met een brancard de trap af gaat hem dan (tijdens de bevalling) niet meer worden en zal je door de brandweer uit je huis getild moeten worden. Om dit te voorkomen kunnen ze "eisen" dat je dan b.v beneden bevalt (dus een bed in je kamer hebt) of in het ziekenhuis omdat ze je daar simpelweg beter kunnen begeleiden tijdens de bevalling.

Bij mijn eerste zwangerschap heb ik 1 x een suikertest moeten doen in het ziekenhuis. Dat is een (smerig) zoet drankje drinken en dan bloedsuikers prikken om de zoveel tijd om te kijken wat je lichaam daarmee doet en ik heb een aantal groeiecho's gehad.
    Wel in overleg besloten dat ik in het ziekenhuis zou bevallen omdat de VK mij daar beter kon helpen. Uiteindelijk is onze zoon met 43 weken geboren met een spoedkeizersnee, die niets te maken had met mijn gewicht maar wel met het feit dat meneer een sterrekijker was. ( hij was 10 pond)

Bij mijn tweede zwangerschap had ik een andere gyn die ervan overtuigd was dat ik toch echt suiker moest hebben ook omdat nr 1 zo groot was. Heb 2 x een suikertest (die met dat drankje) gedaan, beiden wezen uit dat ik geen suiker had. Dat vond de gyn raar dus moest ik een bloedsuikerdagcurve gaan prikken, ook daar kwam niets uit. Toen wilde hij weer een suikertest (met dat drankje) gaan afnemen maar heeft mijn VK hem een halt toe geroepen dat het nu wel genoeg was. De gyn zei ook steeds dat deze nog veel groter zou worden dan de eerste maar ze gingen niet inleiden ofzo hierom. Mijn dochter is met 38+3 geboren via een geplande keizersnee, wederom niet gewicht gerelateerd maar madam lag mooi overdwars. ( ze was 3840 gram).

10. Snananas

Snananas Actief lid

20 nov 2015
    327
    380
    63
    Evt zwangerschapsdiabetes, waar je met overgewicht een verhoogde kans op hebt, ontstaat vaak ook pas later. Voor nu inderdaad een keurige waarde, maar die extra controles zijn echt niet overbodig dus. Iedereen kan complicaties krijgen buiten haar eigen toedoen, zo jij ook. Ongeacht gewicht overigens. Heel fijn dat je je zo goed voelt!! Hopelijk blijft dat de komende maanden zo. En óók fijn dat je extra controles krijgt, dat het goed blijft gaan... :)

11. Swaan7

Swaan7 Actief lid

8 mrt 2016
    404
    267
    63
    Ik wil voorop stellen dat echt niks MOET! Je hebt als zwangere altijd zelf de regie en of jij mee gaat in wat er gezegd/ gevraagd wordt. Sommige zorgverleners hebben er nogal een handje van om te zeggen je hebt overgewicht dus moet je een OGTT (suiker) test doen, het moet dus niet net zoals met alle andere dingen.

Ik weet niet wat mijn bmi is maar ik ben te zwaar. Ik kies voor geen OGTT, weeg niet bij de VK (ik weeg 1x pw bij de sportschool) en wil geen extra groei echo’s.

Wel heb ik afgesproken dat ik random een aantal keer zelf een dagcurve zal bijhouden en indien deze de waardes overschrijdt ik dit met haar zal delen en daar moet zij mij op vertrouwen. Die OGTT staat gelijk aan 10 suikerklontjes ongeveer, nou ik eet dat echt bijna nooit in een maaltijd…. en ik drink thee en water.

Waarom moet je langs bij de gyn gelijk? En hoe voel jij jezelf erbij dat je gelijk door je gewicht een kant wordt opgeduwd door je VK?

Liva vindt dit leuk.
  12. rossi1

rossi1 Actief lid

9 okt 2012
    246
    154
    43
    Ik snap wat je zegt en ergens heb je gelijk, MAAR je kiest voor een zorgverlener die jou moet helpen en de verantwoordelijkheid daarover heeft. Daarnaast zou ik vooral het gesprek aan gaan en in overleg. Waarom een OGTT, waar liggen de risico's en waarom?
    Zoals hier boven gezegd is, boven een bepaald gewicht niet thuis of boven bevallen ivm ambulance broeders.
    Dan kan je wel heel hard dingen willen en eisen en gillen over eigen regie, maar zo werkt het natuurlijk niet.

Ayla7000 en Sado vinden dit leuk.
  13. Swaan7

Swaan7 Actief lid

8 mrt 2016
    404
    267
    63
    Zo werkt het dus wel in mijn ogen maar bij eigen regie horen ook consequenties natuurlijk… volgens mij staat nog steeds in de richtlijnen dat een ongeboren kind geen rechtspersoon is dus de vrouw beslist.

Het belangrijkste is dat je met jouw directe zorgverlener op 1 lijn zit en zelf ook heel goed je informatie en de cijfers weet.

14. rossi1

rossi1 Actief lid

9 okt 2012
    246
    154
    43
    Nee zo werkt eigen regie niet. Je vraagt ondersteuning aan je zorgverlener, dan geef je je wensen te kennen maar de zorgverlener is uiteindelijk verantwoordelijk. Niet alleen voor het ongeboren kind maar ook voor de vrouw.
    Als jij bepaalde zorg weigert mag en kan een verloskundige jou weigeren, bij een ZH ligt dat wel net anders, maar ook daar zitten grenzen aan.

Je laatste alinea is wel de nuance. Zorg dat je op 1 lijn zit. Maar stel ook gewoon vragen aan je zorgverlener en kijk naar de oplossing.

Ayla7000 vindt dit leuk.
  15. Druffia

Druffia Fanatiek lid

5 nov 2016
    1.298
    1.322
    113
    Hier ook een te hoog BMI.
    Twee zwangerschappen geen suiker gehad en nu de derde zwangerschap helaas wel. Ben inmiddels platgegooid met informatie.
    In mijn hoofd dacht ik ook, wat een onzin nu voor de 3de keer weer die vieze test. Nou het was geen onzin dus.
    Alles voor de gezondheid van je baby en jezelf. En suiker tijdens zwangerschap hoeft niet iets enorm te zijn, maar kan het wel worden. Moet er niet aan denken dat placenta straks niet goed werkt of mijn baby'tje na de bevalling aan een infuus moet omdat hij of zij een lage bloedsuiker heeft. Daar heb je toch alles voor over als je zwanger bent om dat te voorkomen?
    Daarnaast kunnen naast suiker nog 100 andere complicaties ontstaan in je zwangerschap of de bevalling en dat heeft niet alleen met BMI te maken, die je misschien later op de groeiecho's wel te zien krijgt.
    Je kunt trouwens ook met normale dagcurves alsnog een te klein of te groot kindje krijgen doordat je suiker hebt...

Snananas vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina