pelletkachel ervaringen?

Discussie in 'De lounge' gestart door mamautrecht, 11 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamautrecht

mamautrecht Niet meer actief

Ik ben een ontzettende koukleum en ben gek op een open haard, we hebben alleen geen schoorsteen.
    Nu ben ik dus aan het kijken naar een eventuele open haard in de woonkamer maar zo'n rookkanaal door de kamers naar zolder toe laten leggen vind ik ook niet echt ideaal.
    Ik kwam dus de pelletkachel tegen, die heeft een veel dunner afvoerkanaal nodig maar is de warmte echt vergelijkbaar met die van een houthaard?
    Anders zou ik dat dus wel een optie vinden, vind het vuur van een houthaard ook altijd erg gezellig, is dat ook zo bij een pelletkachel of niet?
    We gaan ook nog een keer kijken hoor bij een verkooppunt maar zou graag ervaringen horen.

2. sem frummel

sem frummel Fanatiek lid

21 okt 2011
    2.386
    1
    36
    verzorgende ig
    Heb zelf een Hout kachel maar vrienden pallet kachel
    T is niet te vergelijken met houtkachel vuur is er al helemaal niet en de warmte die er af komt is in mijn beleving zeer weinig
    Je kan ik pijp Door de muur na buiten en dan stuk omhoog voor kachel informeer naar eens bij een kachel boer

3. minon

minon Niet meer actief

Als je voor een duurzame optie wilt gaan die milieuvriendlijk is en je hebt genoeg ruimte kijk dan eens naar een hout/cv kachel. ontzettend lelijk om te zien maar een erg hoog rendement. Die vergast het hout als het ware waardoor er een hele hoge temperatuur bereikt wordt. (Je hebt ook geen as met zn kachel) Hiermee wordt er een buffervat water verwarmd waar je de cv op aan kan sluiten, je vloerverwarming, wasmachine, vaatwasser en mee kan douchen.
    Zn zelfde systeem bestaat ook met bijvoorbeeld een inbouwhaard. Dan heb je iets minder rendement maar ziet het er hetzelfde uit als een normale kachel.

4. minon

minon Niet meer actief

5. mamautrecht

mamautrecht Niet meer actief

Bedankt voor jullie reactie's. Nijntje, wij hebben hier stadsverwarming en geen gas aansluiting of cv dus dan gaat dat hem ook niet worden denk ik....
    Op zich kan een houthaard wel maar dan moeten we door 1 betonnen vloer naar de tweede verdieping en dan daar bovenin door de muur richting trap en dan omhoog naar het dak.... Lijkt me zo'n klus haha... Maar de sfeer van een houthaard vind ik fantastisch en de warmte..

6. Silverwings

Silverwings Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.751
    918
    113
    Mijn schoonouders hebben een pelletkachel en wij zitten er ook over na te denken.. Het is echt heerlijk warm hoor! Alleen het vuur is minder knus, dat dan weer wel..

7. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Wij zijn ons ook aan het oriënteren, ik heb ook bij vrienden zo'n kachel gezien. Kwam een heerlijke warmte vanaf, en ook echt een groot vuur in de haard.

Wij vinden zelf de haarden van Thermo.rossi erg mooi, die blazen ook de warme lucht op vloerhoogte eruit (althans een aantal), en dat is wel echt een voordeel. Alleen zijn ze volgens mij zo rond de 4000 euro.
    Dat is dus wel heel veel geld.

Maar volgens mij kost een goede sowieso wel rond de 2000 euro. Ik hoor dat de goedkopere versies, niet zo heel lang mee gaan, of voor problemen zorgen.

Wij zijn er in ieder geval nog niet uit:(

8. pinter

pinter Fanatiek lid

9 jan 2010
    4.015
    1
    36
    noord limburg
    Vrienden van ons hebben een pellet kachel en hebben er heerlijke warmte van.
    Inderdaad je ziet het vuur niet maar verder een prima ding.
    Hun hadden geen zin in net gezeul met hout.

Dus,bedenk je goed dat je voor een hout kachel een flinke partij hout nodig hebt,en ook ruimte om het droog kwijt te kunnen.
    Je kunt dit kant en klaar kopen maar is vrij prijzig,je kunt het ook zelf zagen en kloven en dan opslaan zodat het kan drogen...

9. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Wij hebben ook een pelletkachel en er komt goed warmte van af (kun je ook regelen met pellet verbrandingssnelheid en blaassterkte). Het maakt alleen meer herrie.

10. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Wij hebben juist niet voor zo eentje gekozen, omdat er elektronica in zit en dus stuk kan. Daarvoor vinden wij die hobby iets te duur. Ons bestelde houtkacheltje staat al te wachten in de garage totdat deze volgende zomer geplaatst word. Kan haast niet wachten, zo gezellig een lekker vuurtje en dan die geur van het hout die een beetje ontsnapt als je er weer een blokje bij gooit, heerlijk!

Deel Deze Pagina