baarmoederverzakking, bloedverlies en navelstreng aan vliezen

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Napoleon, Apr 19, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Napoleon

Napoleon VIP lid

Jan 19, 2009
    11,632
    0
    0
    Docente
    hoi hoi,
    bijna 3w geleden is mijn 4e kindje geboren.
    Als ik nu van binnen voel dan hoef ik mijn vinger maar een heel klein stukje naar binnen te doen en dan zit ik voor mijn gevoel al tegen mijn baarmoeder. Ik voel dan een harde bol. Is het normaal dat deze kort na de bevalling lager zit dan anders of is mijn baarmoeder verzakt? Ik heb soms ook als ik ga zitten het idee dat ik op iets ga zitten. Beetje raar omschreven maar weet even niet anders hoe ;) Ik had verder geen schade aan mijn schaamlippen oid (klein schaafwondje, was snel genezen)

Wel heb ik net als bij mijn 3e kindje veel bloed verloren, mijn baarmoeder trok niet goed samen, zgn luie baarmoeder noemden ze het. Oxitocinespuiten hielpen niet, pas toen ik 4zetpillen misohuppeldepup kreeg hield het bloeden op. Weet niet of dit ermee samenhangt? Ik ben ook hypermobiel en heb BI.

Femke had de navelstreng in de vliezen zitten ipv aan de placenta. Ze is met een gezond gewicht geboren (3830gr) maar de schrik zat er, achteraf, wel goed in. Vooral omdat de kraamverzorgsters zeiden dat we dan wel een engeltje op onze schouder moesten hebben... Ik weet dat het geen zin heeft maar elke keer moet ik er wel aan denken... Ze is in de vliezen geboren en denk dat dat ook zo moest zijn. Maar wat als de vliezen wel waren gebroken...
    Het is vantevoren nooit gezien en als ik google dan lees ik dat het bij 1-2% van de zwangerschappen voorkomt. Dan denk ik: Veel!
    Waarom wordt hier dan niet beter naar gekeken? Er wordt wel gekeken naar de hoeveelheid aders of is dit op een echo niet te zien?
    Ik neem aan dat femke er verder geen last van heeft ondervonden, gezien haar gewicht, valt er in de toekomst ook niets te verwachten?

Weer een heel verhaal...
    In ieder geval heel erg bedankt voor elke keer weer het beantwoorden van mijn vragen tijdens mijn zwangerschap(pen)!
    Femke is echt mijn laatste (al moet mijn hart dat ook nog even snappen ;)).

2. Immie

Immie Verloskundige

Dec 17, 2006
    7,813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoihoi,

Gefeliciteerd met femke!
    Omdat je hypermobiel bent en BI hebt neem het herstel vaak wat langere tijd in beslag. Ik weet niet of je onder behandeling bent geweest van een bekkenbodumfysio? zo niet dan is het voor nu wel een goed idee. Vaak starten ze weer met therapie zo'n 6 wkn na de bevalling. Of het een verzakking is is nog wat vroeg om te zeggen na 3 wkn. Daarom is het goed op de therapie te gaan doen en op een later tijdstip daar uitspraak over te doen.

We zien het inderdaad vaker dat de navelstreng niet op de placenta zit maar aan de vliezen, opzich is dit helemaal niet erg, vaak zien we namelijk dat als de vliezen spontaan breken het dan netjes naast de vaten scheurt en niet door de vaten heen. Als 'wij'de vliezen breken dan voelen we altijd of er geen vaten voelbaar zijn, zijn deze er namelijk wel dan prikken we de vliezen niet door. Het is wel te zien op een echo. maar er word niets mee gedaan, omdat de kans op een ernstige situati vrij klein is.

Imke

3. Napoleon

Napoleon VIP lid

Jan 19, 2009
    11,632
    0
    0
    Docente
    Ok, bedankt!
    ik heb inderdaad fysio al gehad tijdens zwangerschap en nu zo het vervolg. Zal het iig aan haar voorleggen.

Ok dus die vaten kan je natuurlijk voelen, bedankt :D Op internet lees je natuurlijk alleen (bijna alleen) negatieve ervaringen dus werd al een beetje bang...

Share This Page