Mijn zoontje zit al een paar maanden bij de psz. Hij is nu bijna 3. Met aanwennen ging best wel goed, niet eens 1 week, huilde hij niet meer, alles ging vlot dus. Gisteren hoorde ik van de juf dat met boek voorlezen wilt hij niet stil zitten en hij zeg alles na. Dus hij praat er doorheen. (sorry voor mijn nederlands, dames) De juf vroeg aan mij of ik wil dat ze hem apart zetten (in de gang). Thuis lees ik bijna nooit boek voor hem. Ik ben het niet gewend. Maar nu doe ik het sinds gisteren dus. Ik heb regels voor hem thuis (ook in de gang zitten enzo) maar dat gebeurt bijna zelden want hij luistert goed naar wat ik zeg. Ik begrijp het wel dat het echt storend is als hij doorheen praat terwijl de juf een boek voorleest. Zijn jullie mee eens met apart zetten in de gang. De psz duurt 2.5 uur. De laatste dagen was mijn zoontje een beetje verdrietig daar en ik weet niet precies wat er gebeurd is. Ik zou ten eerste het kind op mijn schoot laten zitten en kijk of hij stil wilt zitten en niet meteen in de gang zetten. Morgen als ik hem ophaal, ga ik vragen hoe het ging en alle details over regeltjes. Maar wat vinden jullie?
deed hij dit voorheen ook daar op de psz??? vind het een beetje overdreven als dat zo is. meestal is het een periode en dan is het weer over. ik zou me er niet zo druk om maken hoor... hij is pas 3
het is eigenlijk vanaf het begin denk ik, maar ze zeggen het pas gisteren. Ik had het niet door denk ik. Het ligt een beetje aan mij vind ik maar in de gang zetten vind ik een beetje te vroeg eerlijk gezegd. Thuis lees ie graag boeken want hij kan alle letters lezen, dus hij vindt het spannend om alle letters van een word te zeggen, en dit is een periode wanneer hij meer worden kent, dus hij zegt graag dingens. Hij is niet eens 3. het zit me dwars omdat de juf dat zei met een vervelende blik ( wat ben ik zo gevoelig vandaag :d) Misschien omdat ze niet weet of ik thuis regels houd of niet. Tuurlijk wel, juf.
nou dat weet ik niet hoor, ik zou niet blij zijn. Kijk als hij de boel op stelten zet omdat hij zieken wil.. ja dan kan ik mij voorstellen dat ze hem op de gang zetten.. MAar waarom luistert hij niet als ze voorlezen? Hebben ze dat gezegd?? En hoe leest zij voor? (ook niet onbelangrijk) Hoe reageert hij als jij voorleest? Praat hij er dan ook doorheen? Wat doet hij bij de andere activiteiten? doet hij dan goed mee? Ik vind het een beetje zielig als hij op de gang zou moeten omdat zij niks met hem kan. Dan vind ik dat zij eerst andere opties moet proberen..
waarom zou het aan jou liggen.. nee joh! Als hij nog geen 3 is en al letters/woorden kan lezen zou het ook kunnen dat hij zich gewoon verveelt daar! Daar zou jij ook eens naar kunnen kijken.. Hoeveel woorden/letters kan hij lezen?
De boel op stelten nee gelukkig is mijn zoontje niet zo'n type. Hij is alleen erg bewegelijk en nu dat hij meer woorden kent, praat hij meer, ook tijdens boek voorlezen. Hij luistert niet omdat hij niet gewend met boek voorlezen (tenminste dit is wat ik denk), omdat ik het bijna nooit doe. Mijn schuld. Maar vanaf nu doe ik. Tussen de voorlezing, gaat de juf ook dingens vragen aan de kids, dan gaan de kids beantwoorden, misschien praat mijn zoontje te veel. Bij alle andere activiteiten doet hij erg goed. Ik vind ook dat ze eerst andere opties moet proberen, bijv op schot zitten of een beetje apart zetten maar niet gelijk in de gang. Mijn zoon is nooit aggresief tegen andere kinderen, en ik zag een keertje dat gebeurt van een ander kind, maar de reactie van de juf niet zo heftig als bij mijn zoon. Of ben ik te gevoelig? Ik hoop na een paar weken meer boek voorlezen thuis geef goede voortgang. Ik heb alleen geen idee of het gebruikelijk op de psz met een kind die nog klein is op de gang te zetten. Morgen ga ik gewoon eerlijk vragen hoe en wat
ik vind het echt onzin om een kind van 2 1/2 apart te zetten als die geen aandacht heeft voor het verhaal. Hij zal blijkbaar andere interesses hebben. Ik zou hier niet mee akkoord gaan en zeker niet aan jezelf twijfelen, je kunt kinderen geen interesse afdwingen, je kunt het alleen aanbieden en stimuleren. Ik vind als zij het zo storend voor de groep vinden en zij het dus niet opgelost krijgen meer een tekortkoming in hun professionele kwaliteiten.
Ik weet alleen nog niet helemaal wat moet ik aan de juf vragen aangande dit. Vanwege mijn nederlands Als het moeilijk is, ga ik toch engels spreken morgen.
Tulip, ik moet bijna huilen toen ik je reactie las (wat heb ik nou toch? pms?) Want zo een gevoel heb ik. Precies wat jij beschreef. Ik woon pas 8 jaar in nederland in dit is mijn eerste kind. Dus ik heb geen ervaring met psz en dat soort dingens.
nou als zij wil dat kinderen stil zijn moet ze niks vragen lijkt mij zo! En op de gang is straf en uit jou verhaal begrijp ik dat hij geen straf verdient!!! Ik zou niet akkoord gaan hoor meis! Jij bent niet te gevoelig.. het is je kind en het doet zeer als ze zo met je kind omgaan toch.. GEwoon lekker in het engels gaan praten!!!!! Ow en als hij 2 is en kan lezen moet je daar echt wat aan doen hoor.. Ik bedoel niet dat je moet zorgen dat hij niet meer leest MAar meer dat je moet kijken hoe je daar goed mee om kunt gaan. Hij ligt dan armlengten voor op zijn leeftijdsgenoten en is behoorlijk slim denk ik.. Het is goed daar op tijd een beetje sturing aan te geven zodfat het straks op school goed gaat en hij zich niet continu verveelt
och meid!!! Misschien ben ik voorbarig in mn conclusie, maar voel jij je ook wat onzeker door je nederlands, want dat hoeft niet hoor. En laat ze daar je ook niet zo'n gevoel geven. Je doet alles wat je kan, zij zijn professioneel opgeleid om zulke dingen aan te kunnen. Er zijn maar weinig kinderen van 2 1/2 die ademloos zitten te luisteren. Aan hen de taak om ook de kinderen die het moeilijk vinden d.m.v. grapjes, spelletjes erbij te betrekken?? Nog een praktisch vraagje, begrijpt en spreekt je zoontje de nederlandse taal wel goed, of heeft hij moeite op bepaalde gebieden???
Heel erg bedankt voor jullie reacties. Hij praat niet zo goed als een paar andere kids van zijn leeftijd vind ik, misschien omdat wij tweetalig praten thuis. Maar hij leert alles zelf, ook letters lezen enzo, hij kent nummers van 1 tot 9. Je weet toch van die allerlei speelgoed, leren kinderen van tegenwordig heel snel. Ik verbaas me. Ik hoop dat het beter gaat dadelijk
hij kan al letters lezen????? Dat is wel heel bijzonder op deze leeftijd, ik begin het idee te krijgen dat hij geen interesse heeft, omdat het allemaal nog al makkelijk voor hem is. Dan zouden ze daar beter op in springen.
Hij is een actieve jongen die niet snel stil kan zitten. Maar ik probeer om vaker boek voor te lezen en hem stimuleren om ff stil te zitten. Maar gelijk 15 minuten of 20 minuten boek voorlezen en hij moet gewoon daar stil zitten lijkt me onmogelijk. Hij is niet eens 3. Ik voel me een stukje beter nadat ik dit verhaal kwijt kon. Bedankt.
Ja hoor, hij begrijpt en spreekt de nederlandse taal goed. Hij praat nog niet duidelijk maar dat volgens mij komt door z'n leeftijd.
Wauw, is hij 2,5? En dan al lezen? Mijn dochter van 2 jr 4 mnd kent kleuren en kan tellen van 1 tot 4 Ik denk dan idd dat hij zich gewoon verveelt met dat lezen, want mijn broertje was ook 'hoogbegaafd' en dan vooral in rekenen en die werd een groep hoger geplaatst omdat de juf gek van hem werd. Hij ging alle tafels (2x2=4 3x2=6 etc.) voorzeggen door gewoon 2, 4, 6, 8 ,10 te brullen in plaats van netjes 1x2=2, 2x2=4 etc. hahaha. Die juf wou hem niet meer in de klas hebben dus hebben ze 'm een klas hoger gedaan; ging veel beter, haha.
Mijn zoontje zegt nog niet zo veel worden als andere kinderen. Maar ieder kind is anders vind ik. Jessmin: wow wat goed van jouw broertje zeg. Ik moet leren dat er altijd mindere tijd is en niet te veel "fuzz" gaan maken.
Ik heb net met mijn man overleg gehad en we gaan ervan uit dat wij niet mee eens als ze hem in de gang willen zetten. Eerst ga ik een paar weken vaker boek voorlezen en zie of er een verbetering komt. Kom op zoonlief, je kan het.
jeetje meid zou geloof ik niet akkoord gaan om je zoontje op de gang te laten zetten, echte straf zo hoeft hij toch niet onze zoon kan erg moeilijk blijven zitten omdat hij heel erg enthousiast is en spreekt vaak door juf heen, heb hier laatst een gesprek over gehad ze blijven herhalen dat hij moet blijven zitten en dat hijj op zijn beurt moet wachten, maar straffen hiervoor?? nee tuurlijk niet wat kan hij er aan doen dat hij de psz zo leuk vind hij is dolenthousiast, jelle komt al binnen en gaat naar juf en zingt erover ik ben er ook weer!! wel zelf vind ik het soms moeilijk om er mee om te gaan omdat we soms als ouders er even bij zitten (v.b voorlees ochtend) en jelle is echt het enigste kind wat steeds van zijn stoeltje gaat andere kindjes gaan ook wel eens van hun stoel maar jelle continu ik zou een gesprekje met juf aan gaan waarom dat jouw zoon zo reageerd