Gruiten? tips...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Anias, 28 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anias

Anias Bekend lid

25 mei 2011
    855
    0
    0
    Zuid-Holland
    Mijn zoontje gaat over een maand naar school en de komende maand mag hij gaan oefenen. Ik kreeg van de juf door dat ze maandag t/m donderdag doen aan "Gruiten". Voor mij was deze term nieuw, maar ze bedoelen groente en fruit. ;)

Om te voorkomen dat hij elke dag een banaan of een appel eet ben ik op zoek naar leuke tips om hem mee te geven en ... ook heel belangrijk hoe we dat het beste kunnen bewaren. Want wat ik 'sochtends voor hem klaar maak moet natuurlijk rond 10.00 uur nog lekker smaken.

Nou alle "Gruit" recepten zijn van harte welkom! :D

2. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Hier ook gruiten op school :)

Ligt eraan wat je kleine lekker vind.
    Wat ik Erik meegeef is :

appel
    banaan
    druiven
    peer
    wortels
    komkommer ( dit meestal in combi met een appel of druiven ter afwisseling )
    zakje knijpfruit

3. Anias

Anias Bekend lid

25 mei 2011
    855
    0
    0
    Zuid-Holland
    Gekke vraag, maar mijn zoontje eet niet zo een peer, dat maak ik altijd voor hem schoon, dat blijft toch niet lekker? Verder goede ideeen, dus thanx!

4. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Een paar druppeltjes citroensap erover doen, dan verkleurt het niet.

5. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    je hebt tegenwoordig bij de supermarkte snack komkomertjes en tomaatjes ( cherry tomaatjes) erg handig om mee te geven...

ook heb heb je tegenwoordig speciale fruitboxen in de vorm van een banaan en een appel .....ook zou je een keer verschillende stukjes fruit kunnen doen of appel met wat rozijntjes erdoor heen ....

6. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.823
    2.005
    113
    Worteltjes, stukjes bloemkool (rauw, of even gekookt), mag augurk ook? Komkommer uiteraard, een salade met ijsbergsla, ananas en mandarijn. Of een geraspte wortelsalade met rozijn, komkommer en een heel klein beetje honing.
    Appel natuurlijk, banaan, kiwi, witte kool salade, mango partjes, sinaasappel, aardbeitjes, besjes (is natuurlijk meer seizoensfruit). Mag je er eventueel een smoothie van maken?

Er is veel mogelijk, je moet alleen even creatief zijn. Maar het lijkt mij ook niet makkelijk hoor!

7. Anias

Anias Bekend lid

25 mei 2011
    855
    0
    0
    Zuid-Holland
    Bedankt! Ik heb natuurlijk zelf ook wel ideeen, maar ideeen van andere moeders zijn altijd welkom. Ik hou zelf van afwisselend en creatief eten. :)

8. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Voor kiwi zijn er speciale bakjes met een mesje/lepeltje, gebruiken wij ook. Juf vragen of ze de kiwi doorsnijd en zoonlief lepelt kiwi uit.
    Blokjes meloen doen het vaak ook goed, vooral als je er een plastic vorkje bij doet.
    In supermarkt of groentewinkel zijn ook wel fruitsalades te krijgen, gelijk wat variatie.

9. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.256
    4.486
    113
    Oh toen ze bij ons op school aan "gruiten" deden kregen de kinderen 3 maanden lang het fruit/groente door school aangeboden.

Nu is het weer gewoon een gezonde snack meenemen.
    Hier mag hij zelf kiezen, vaak is het een appel, soms een manderijn en dan weer een boterham (ja sorry maar ik vind een boterham nu eenmaal een gezonde snack).

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hier heeft juf zelf een appelsnijder dus hele appels mee naar school.

Gedroogd fruit is hier ook altijd erg populair.
    Komkommer, wortels, paprika etc is hier ook erg populair.

11. tientje

tientje Actief lid

28 jun 2006
    375
    0
    0
    voor fruit gewoon een goed vershoud doosje, dus niet de broodtrommel. Ik geef alles mee, geschild en in stukjes, vorkje mee. Ook zijn de snoeptomaatjes erg populair.

De vershouddoosje zijn er in verschillende maten en ze zijn misschien niet zo vrolijk met allerlei figuren maar het fruit blijft wel lekkerder en mijn dochter wil het fruit en groete toch het liefste in het "saaie" doosje

12. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ahja wij hebben deze HEMA)

Deel Deze Pagina