Kaakoperatie tijdens zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Zonnebloem92, 16 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    De titel zegt het al.
    2 en halfjaar geleden heb ik een kleine operatie gehad omdat ik een hoektand mis (hij zit er wel maar kwam gewoon niet door) de kaakchirurg heeft toen een gat gemaakt in mijn gehemelte (waar het begin van de tand is) en aan het tandje een ketting geplakt en die bevestigd aan een beugel om er zo voor te zorgen dat mijn tand sneller naar beneden zou komen.
    Normaal gesproken moet deze er zeker wel binnen een paar maanden zitten.
    Nu is dit bij mij helaas niet het geval en heb ik 15 feb weer een afspraak omdat de orthodontist het nogmaals wil proberen (ik vind het zinloos want wat de vorige keer niet lukte zal nu vast ook niet lukken).
    Het tandje is wel een stukje naar beneden gekomen maar hij schijnt nu ineens vast gegroeid te zitten in mijn kaak terwijl er veel spanning op de ketting staat waardoor die sowieso naar beneden had moeten komen.

Anyway ik loop dus al veel langer dan gepland rond met een beugel, de enige reden waarom ik hem nog heb ik omdat die ketting anders nergens aan vast kan zitten.
    Maar ik heb nual bijna 3 jaar een beugel, en loop al zolang rond met 1 hoektand minder (aan de bovenkaak) hiervoor schaam ik me enorm en omdat bijna geen enkele zorgverzekering een beugel vergoed behalve CZ zit ik aan CZ vast terwijl ik graag over wil naar een andere verzekering.

Ik heb tegen de kaakchirurg gezegt dat ik eerst wil praten over andere mogelijke oplossingen want nogmaals proberen lijkt me gewoon zinloos, dus ik hoop dat hij eventueel een oplossing heeft want ik ben het beu.
    Maar stel ik zou toch die kleine ingreep moeten of eventueel een implantaat dan zou dit waarschijnlijk gebeuren als ik hoogzwanger ben, zouden jullie zoiets doen als je hoogzwanger bent of zouden jullie dan nog maar even wat langer wachten?

Er zullen sowieso foto's gemaakt moeten worden van mijn gebit en ik heb echt doodangst voor de tandarts, ik weet niet in hoeverre mijn baby last heeft van mijn enorme angsten en gestress?

2. Amytje

Amytje Fanatiek lid

7 jul 2010
    1.044
    25
    48
    Vrouw
    Midden Nederland
    Ik zou er even mee wachten... Foto's maken is sowieso niet zo goed in je zwangerschap en hoe zit het met een verdoving?

Zelf moet ik ook nog een inplantaat laten zetten, maar wacht hier wel mee totdat ik bevallen ben.. Mis ook een hoektand.
    Heb zelf het gevoel dat dit beter is en die paar maanden maakt voor mij toch niet meer uit.
    En ben ook echt bang voor de tandarts hihi

Sterkte met je beslissing!!

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Verdoving kan geen kwaad. En ook de rontgenstraling is zo weinig en zo plaatselijk dat het ook geen kwaad kan. Zelf bij de hand gehad bij mijn vorige zwangerschap.
    Ik zou het gewoon doen. Wat betreft stress: Je schrijft dat je dan hoogzwanger bent. Je kindje is dan al af (dit argument geldt trouwens ook voor de rontgen). Dat komt wel goed hoor, met die spruit!

4. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Ik heb de vorige zwangerschap in mijn tweede trimester een implantaat gekregen. het schijnt wel dat het beter is te wachten tot na 16 weken en weer voor 32 of 36 geloof ik. Ze hebben gewoon verdoving die mag tijdens de zwangerschap en er zijn bij mij minimaal foto's gemaakt (ik geloof maar 1) met loodschort. Ik heb preventief om AB gevraagd zodat ik met een korte kuur en lage dosering afkon in plaats van een uit de hand gelopen infectie waarbij je aan de zware AB moet. Ze wilde wel meegaan in mijn verzoek ;)

5. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Alles wat uitgesteld kan worden zou ik uitstellen.
    Elke ingreep heeft risico's en die kun je nu ook niet gebruiken.

6. Bika

Bika Niet meer actief

Ik mocht het niet van de kaakchirurg. Mocht me melden direct na de bevalling. Nu moet ik ook een implantaat (operatie mislukt ;)) en moet ik weer wachten tot na de bevalling.

7. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Bedankt voor jullie reacties!
    Ik ga 15 feb gewoon naar de kaakchirurg en vertel hem ook dat ik zwanger ben en dat ik liever wacht totdat ik bevallen ben en dan vraag ik zijn mening.

8. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Ik zou ook zeggen: als je het trekt, zou ik het uitstellen. Zwanger zijn is al een hele klus dus extra spanningen kun je niet gebruiken. In hoeverre het schadelijk is voor je kindje weet ik niet, er zijn talloze voorbeelden waarin moeders in extreme stressvolle situaties gezonde kindjes baren, maar als het niet strikt noodzakelijk is, waarom dan doen?

Deel Deze Pagina