Peuter zit veel in eigen bubbel

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Lovemybed2024, Mar 6, 2024.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lovemybed2024

Mar 6, 2024
    13
    0
    1
    Female
    Ik maak mij zorgen om mijn kleine meid van net 2. Ik zie dat zij achter loopt op leeftijdsgenootjes. Zij zit nog best wel in haar eigen bubbel en is heel dromerig. Ik hoop dat er mama's zijn die mij gerust kunnen stellen. Ben al naar het cb geweest en die hebben haar een vve indicatie gegeven maar ze komt pas over een halfjaar aan de beurt op de psz. Ik wil graag mijn kleine even omschrijven dus wat ze wel doet en wat niet. Ik moet wel zeggen dat zij tot een jaar geleden niet zo in haar bubbel zat. Tot mijn schaamte moet ik toegeven dat ik door omstandigheden haar veel voor de tv heb gezet( direct mee gestopt)

- zit veel in haar eigen bubbel en is dan moeilijk bereikbaar. Je moet haar echt uit haar bubbel halen door hard in je handen te klappen of hard te roepen
    - reageert niet altijd op haar naam
    - heeft niet veel interesse in anderen
    - speelt soms functioneel soms niet( alleen als ze zin heeft blokken bouwen etc anders is het blokjes door de kamer smijten)
    - kijkt mensen niet altijd aan(mij wel)
    - wordt heel apathisch als je haar voor de tv zet.

- zegt al veel losse woorden(zeker 50)
    - kent elk gezinslid bij naam
    - kan simpele opdrachtjes uitvoeren(pak je schoenen, doe het licht uit etc)
    - doet mee met vrolijk doen, zingen etc
    - doet mij of broers/ zusjes na met dansen, gekke bekken trekken, klappen etc
    - vind voorgelezen worden leuk en kan plaatjes aanwijzen

Ik ben benieuwd of iemand dit herkent en of mijn zorgen terecht zijn of dat ik haar wat meer tijd moet geven en vertrouwen moet hebben

2. Lovemybed2024

Mar 6, 2024
    13
    0
    1
    Female
    Het is wel een kno kindje veel oorontstekingen gehad en sinds een halfjaar ook buisjes.

3. blij83

blij83 Fanatiek lid

Jun 5, 2012
    2,182
    1,984
    113
    Dat was inderdaad wat ik dacht. Hoort ze wel goed?
    VVE indicatie is al heel mooi denk ik.
    Gaat ze naar een kidner dagverblijf oid nu?

Ik kan me ook voorstellen dat er huiten haar kno klachten njet veel bijzonders hoeft te zijn hoor. Ben je bezorgd om iets specifieks?

4. Lovemybed2024

Mar 6, 2024
    13
    0
    1
    Female
    Ja ik maak me zorgen omdat ze dus nog zoveel in haar eigen wereldje zit. Je moet haar er letterlijk uit 'trekken' zeg maar. Daardoor reageert ze ook niet altijd op dr naam.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Ook precies mijn eerste gedachte na je stukje: hoort ze wel goed;)
    Ik zou dat sowieso eerst even laten checken/uitsluiten.

Die VVE kan sowieso geen kwaad dus dat is een goede stap.
    Wat je verder omschrijft hoor ik allemaal geen gekke dingen. Alleen wat je zegt dat ze zo in haar eigen wereldje zit, maar dat matched weer gek met alle andere dingen die wel prima in orde lijken voor haar leeftijd.

6. Lovemybed2024

Mar 6, 2024
    13
    0
    1
    Female
    Ja vind ik dus ook. Maar gelukkig doet ze die dingen allemaal wel anders had ik me pas echt grote zorgen gemaakt. En haar eigen wereldje daar moet ze zeg maar uit getrokken worden en dan doet ze wel gewoon mee.

Ik heb wel het idee dat ze goed hoort want ze heeft dus al een halfjaar buisjes. Daarnaast is ze soms ook wel selectief doof, omdat ze vaak wel heel snel reageert als iets haar interesse heeft. Als ik bijv vraag of ze chippies of aardbeitjes wil is ze er als de kippen bij. Maar soms sta ik naast haar roep ik haar naam en kijkt ze niet op of om. Dat is wanneer ze in haar eigen bubbel zit. Ze kan ook zo 2 minuten voor zich uit staren naar een dood punt.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Dit is heel herkenbaar voor deze leeftijd:roflmao:
    Ik vind het ook wel typisch wat je omschrijft hoor, maar zou me nu niet direct hele grote zorgen maken.
    Tot ze naar de psz gaat zou ik lekker wat activiteiten doen waar ook andere kinderen komen en eens kijken hoe ze daarop reageert.
    Voorlees of speeluurtje in de bieb, muziek op schoot, peutergym, veel langs speeltuintjes enz.
    En als het over een half jaar nog zo is, dan je zorgen aangeven bij de psz.
    Het kan ook zijn dat je een observerend kind hebt, dat zijn degene in een groep die vaak toekijken en overdenken wat ze gezien of meegemaakt hebben.

Lovemybed2024 likes this.
  8. Lovemybed2024

Mar 6, 2024
    13
    0
    1
    Female
    Bedankt voor je reactie. Ik ben bang dat ze zo geworden is doordat ze zoveel achter een beeldscherm heeft gezeten. Door omstandigheden was ik veel met mijn gezondheid bezig en heb haar daardoor een beetje geparkeerd'

9. tuc

tuc Niet meer actief

Dat schuldgevoel zou ik van me af zetten.
    Ik ken peuters die echt beeldschermen ademen;) en die functioneren ook prima.
    Het is goed dat je het nu probeert te veranderen, maar maak je er niet te druk om. Zo te lezen had je een goede reden en dan is het even niet anders.

10. Lovemybed2024

Mar 6, 2024
    13
    0
    1
    Female
    Ik probeerde haar toch zo veel mogelijk aandacht te geven juist omdat ik wist dat ik de tv veel als babysit heb gebruikt. Nu het beter gaat met mijn gezondheid en ik weer de volle aandacht voor haar heb zie ik dat ze echt best wel een dromertje is. Zou dat kunnen komen door veel televisie?

11. tuc

tuc Niet meer actief

Nee dat geloof ik niet. Het is soms even afkicken na een periode met veel beeldschermtijd, maar dat is vaak gewoon dat ze erom zeuren.
    Heb nog nooit gehoord dat een kind er iets aan "overhoudt".

Cornflake likes this.
  12. Lovemybed2024

Mar 6, 2024
    13
    0
    1
    Female
    Niet zozeer overgehouden maar ik vraag me af of ze misschien zo in dr eigen koppie zit doordat ze veel beeldscherm tijd heeft gehad. Dat ze zeg maar weer een soort van moet 'landen' in de realiteit ofzo. Misschien zeg ik wel iets heel raars hoor. Vooral omdat ze echt na die beeldscherm periode zo is geworden valt me op

13. Lovemybed2024

Mar 6, 2024
    13
    0
    1
    Female
    En ze heeft natuurlijk best veel 'ontwikkel tijd' gemist die opgevuld werd door tekenfilms :cry:

14. blij83

blij83 Fanatiek lid

Jun 5, 2012
    2,182
    1,984
    113
    Ik kan me eigenlijk echt niet voorstellen dat het vd tv is gekomen hoor.
    In mijn omgeving ookbeen kindje van 2 jaar. Spreejt nauwlijks, erg in eigen bubbel enbdue kijkt haast nooit tv.

Maar hoeveel uur keek je kindje dan per dag? Gewoon uit intresse en niet om te veroordelen hoor.

15. Lovemybed2024

Mar 6, 2024
    13
    0
    1
    Female
    Best wel veel. Weet niet eens hoeveel als ik eerlijk ben want hij stond praktisch de hele dag aan. Denk je echt dat het geen kwaad gedaan heeft? Ik voel me daar dus best schuldig over omdat de professionals natuurlijk niet voor niets schermtijd afraden of iig adviseren te beperken.

Mijn dochter kent best wel wat woorden. Ze trekt me mee en vraagt om drinken of koekje. Qua taal loopt ze misschien ietsje achter want ze gebruikt nog niet actief 'ja' bijv. Wel 'nee' en doet ook wel wijzen wat ze wil. Het is niet dat ze continu in dr bubbel zit maar wel meer dan haar leeftijdsgenootjes merk ik

16. KleineLai

KleineLai VIP lid

Dec 30, 2017
    14,240
    28,243
    113
    Ik zat ook meteen te denken aan gehoor.
    Heeft ze al een gehoortest gehad?
    gehoorproblemen komen in allerlei vormen voor, niet alle zijn geleidingsverlies (door verstopte oren bijv)

Voor de hoeveelheid tv zou ik me geen zorgen om maken hoor. Ik geloof niet dat dat zo’n enorm effect heeft. Zeker niet dat het onomkeerbaar zou zijn.

17. Lovemybed2024

Mar 6, 2024
    13
    0
    1
    Female
    Ze heeft geen gehoortest gehad. Ik heb zelf niet het idee dat ze slecht hoort omdat ze soms wel direct reageert wanneer iets haar interesse heeft. Verder zegt ze mij goed na als ik een woord voorzeg. Maar het is zeker wel iets wat getest kan worden om alles zeg maar uit te sluiten.

Ik ben echt blij dat jullie zeggen/denken dat de tv geen invloed heeft gehad op het in zichzelf keren wat ze doet. Er wordt zo op gehamerd dat schermtijd beperkt moet worden omdat dit slecht voor de hersenen zou zijn, dat ik mezelf helemaal gek gemaakt heb van angst.

Het is heel dubbel want soms laat ze echt dingen zien zoals nergens op reageren, voor zich uitstaren, of bijv geen interesse in andere kindjes waardoor ik helemaal onzeker wordt. En soms is ze juist heel alert en vraagt ze wat ze wil, doet ze mee met spelletjes etc

18. vlindermoeder

vlindermoeder Fanatiek lid

Mar 30, 2009
    2,594
    1,051
    113
    Hier
    als ik het zo lees, dan lees ik niks raars. en geef jezelf ook echt niet de schuld.

ff oren laten checken kan geen kwaad.

19. Lovemybed2024

Mar 6, 2024
    13
    0
    1
    Female
    Ik ben benieuwd of er een mama is die herkent dat haar peuter nog best in z'n eigen wereldje kan zitten. Dat uit zich soms ook door steeds rondjes te draaien.

Share This Page