Hi dames, ik ben op zoek naar gedeelde ervaringen. Ik maak me namelijk nogal zorgen over de buikgroei van mijn zoontje. Even wat voorgeschiedenis: mijn 1e zoon werd met de groeiecho bij 36 weken tussen p3 en p10 gemeten. We werden overgenomen door de gyn. Gelukkig maakte hij een groeispurt en hoefde ik niet ingeleid te worden en ben ik met 41.5 bevallen van een gezond jongetje van 3140 gram. Geen dikkerd, maar ik, partner en familie zijn dat ook absoluut niet. Wij waren altijd 'te mager' volgens de boekskes, wel lang. Deze zwangerschap werd er met 30 weken een groeiachterstand geconstateerd en ben ik wederom overgenomen door de gyn. Alle metingen zijn goed, zo om en nabij de p10 wb hoofdontrek en beenlengte, hartslag, pockets en flow goed, groei ong 150 gr per week (bij kleine kindjes willen ze minstens 100 gr per week zien) etc. Nu, bij 34 weken weegt hij geschat 1800 gr en beweegt hij goed. Echter na 4 groeimetingen blijkt zijn buikje nog steeds af te buigen van net onder de p10 naar nu op p0.9 de laatste echo! P0.9 lijkt mij echt extreem klein (ik hen natuurlijk heel wat gegoogled na het nieuws en ben dot nog niet tegen gekomen) en ik maak me daar best zorgen over. Mijn 1e reactie was 'oh, genetisch, lijkt op zn broer', maar zn broer deed het beter in de buik en ik kom zon klein buikje eigenlijk niet echt tegen. Plus de groei groeit wel in zn eigrn lijntje, maar dat is dus inmiddels al onder de p1 lijn! De echoscopiste benadrukte dat het buikje wel bol was; volgens haar wordt het buikje platter als het voedingsstoffen tekort komt. Dinsdag a.s. moet ik weer voor een flowmeting/doppler en de week daarna (pas) weer voor een groeimeting. Ik vind het zo spannend zo lang nog af te wachten (maar eerder meten heeft ook geen zin weet ik), bang dan te constateren dat het buikje nog verder afgebogen is qua lijn, dat er wellicht iets mis is en ik daarmee nog 2 weken langer ben doorgelopen etc. Ik denk eraan sowieso morgen even te bellen om te vragen of ik wekelijks mag langskomen voor een ctg voor mn gemoedsrust. Verder ben ik benieiwd of andere moeders ook een kindje met zon klein buikje hadden: wat hebben ze gedaan? Werd je ingeleid? Wanneer? Was er wat aan de hand? Bah, wat een k-nieuws.
Wat een ontzettend lastige situatie zeg! Ik snap goed dat je je zorgen maakt. Gelukkig zijn de andere metingen goed, maar toch. Hebben ze in het ziekenhuis niet kunnen uitleggen waarom dit nu het plan van aanpak is en wat hun afwegingen /overdenkingen zijn? En of zij dit patroon bv wel eens vaker hebben gezien? Probeer ook maar mee te denken. Maar het is zo lastig he. Vanwege je termijn kunnen ze natuurlijk verder nog niet zo heel veel doen.
Ja zeker verontrustend! Als ik met mn zwangere hoofd alles goed heb onthouden dan gaan ze me bij 38 weken inleiden als dit patroon doorzet. 'Als het nodig is' dan ook nog extra ctg's. Sowieso moeten we nu wekelijks de flow laten meten ipv om de week en de groei blijven we om de week meten.
Ik snap deze nieuwe post geloof ik nu niet zo goed. In andere post schrijf je dat je inleiden etc onzin vind want hij zit op de p16 en hier blijkt toch uit dat je je zorgen maakt. Misschien ook handig om dat gewoon nog een keer goed door te spreken met de gyn. Plat of rond buikje maakt niet zoveel uit maar afbuigen wel en idd de flowmeting van de placenta etc. Ik wil je vooral succes wensen en hopelijk krijg je een mooi gezond kindje.
Snap ik dat je dat verwarrend vindt haha, dat 1e bericht plaatste ik eerder, heb het laten bezinken, gegoogled en toen dit bericht. Is het heel gek als mijn emoties wat heen en weer gaan? Dat het gewicht op p16 is inderdaad een geruststellende factor, maar het buikje zit me wel degelijk dwars. De ehoscopiste zei dat een plat of rond buikje wel verschil maken. Zal daar nog eens naar vragen bij de gyn.
Dan is het mij duidelijk hehe, ja is gewoon ook echt niet leuk dit soort dingen en alle emoties die erbij komen te kijken. Rustig door spreken met je behandelaren idd. Tip schrijf vast je vragen op en neem ze mee en leg ze neer zodat je ze niet vergeet te stellen. Dat helpt vaak ook heel goed!