Vraag aanmelden huisartsenpraktijk en postcodegebieden

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door CoffeeJunkie, 6 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Nadat ik naar een kleine stad ben verhuisd, ben ik vanmorgen opzoek gegaan naar een nieuwe huisarts. Nu heb ik ivm mijn postcodegebied keuze uit twee praktijken van de 29 in totaal.
    De een heeft mij geweigerd omdat ze vol zaten, de ander heeft wel plek maar daar heb ik zoveel slechte verhalen over gehoord dat ik mij daar liever niet inschrijf, bovendien weigert mijn vriend zelfs om ons daar in te laten schrijven door de vele slechte verhalen.
    Ondanks mijn slechte gevoel zit ik er overigens wel over na te denken om mij iig voor nu bij die praktijk in te schrijven om eerst zelf de artsen te ervaren.

Maar ik vraag me af hoe dat nu eigenlijk precies zit met die postcodegebieden. Ik lees overal dat de HA een reistijd van hooguit 15 minuten mag hebben. En zover zit ik niet van de andere postcodes af waardoor ik meer keuze zou hebben. En wat als beide praktijken mij in de toekomst niet bevallen, heb ik dan gewoon pech en in het uiterste geval geen praktijk meer?

Zijn de huisartsenpraktijken zo bureaucratisch geworden dat ik mij echt aan het postcodegebied moet houden, of gaat het gewoon om de reistijd?

Ik heb trouwens overal gemeld dat ik hoogzwanger ben en ben ervan bewust dat de eerste praktijk mij niet eens had mogen weigeren.

2. Blackie

Blackie Bekend lid

9 jan 2012
    937
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vaak hebben ze onderlinge afspraken dat ze niet van bepaalde wijken mensen aannemen maar dat die voor de ander is. Maar officieel is de regel idd binnen 15 minuten moet ie bij jou zijn.
    Ik zou gewoon informeren bij andere, nee heb je ja kan je krijgen.
    Eventueel kan je als ze je willen weigeren aangeven dat je de ander niet vertrouwd.

3. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik woon in een dorpje 6.5 km van de stad en zit in de stad bij een huisarts. ( is dus hele andere postcode en zelfs plaats)
    Dat kon gewoon, alleen ishet wel zo dat ze dan niet op huisbezoek komen....dan moet je zelf zorgen dat je bij de HA komt als er echt wat is.

4. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.493
    13.953
    113
    Vrouw
    Officieel mag je jezelf overal inschrijven, alleen als er een keer sprake is van een huisvisite door de huisarts dan mag je op niet meer dan 15 minuten rijden wonen. Postcode gebieden hebben daar dus niets mee te maken.
    Wat wij altijd aan patienten aanraden is dat ze eerst op kennismakingsgesprek komen, uiteraard is dat kosteloos. Op deze manier kan je een indruk van de praktijk krijgen en ook kijken of er een klik is met de huisarts. Mocht het niets zijn dan kan je zoeken naar een andere huisarts, mocht het wel wat zijn dan kan je jezelf gelijk inschrijven en als er dan echt wat aan de hand is weet je gelijk wie er aan je bed staat. ;)

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Die huisarts mocht je wel weigeren hoor, die eerste. Wanneer hij vol zit zit hij vol.

6. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Bedankt voor jullie snelle reacties.
    Ik zal idd een kennismakingsgesprek aanvragen. Gelukkig bezoek ikzelf de huisarts zeer zelden, maar in dit geval wil ik gewoon het beste voor mijn baby.

En Umm85: Ze mogen zwangere vrouwen dus niet weigeren, ook niet als de praktijk 'vol' zit.

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    nooit van gehoord, bedoel je een afspraak of gewoon een inschrijving?

Deel Deze Pagina