Hallo ik ben 15mei bevallen van een dochter, woog 2840kg, ik wou borstvoeding geven maar omdat ze koorst had opgelopen tijdens bevalling( geboren 32u na breken vruchtwater en ik die koorts opdeed), moest ze in de couveuse. Inmiddels zijn we beiden thuis van gisteren en woog ze gisteren 2910kg. In het ziekenhuis kolfde ik af om het in een flesje te geven in de couveuse. Eenmaal ze bij mij op kamer was haar aangelegd, eerst was ze er mee weg maar ik voelde pijn en in het ziekenhuis zagen ze dat ze de verkeerde techniek gebruikte (zoals met de fles dronk ze, en sabbelde op mijn tepel). Ik heb haar zo ooit s'nachts van 20 voor 1 tot bijna 3.30u aan mijn borsten gelegd, ze dronk, melk liep uit haar mond, maar viel in slaap, dronk even dan niet meer enz... En na 1.30u was ze daar opnieuw, zelfde ritueel... Vandaar heb ik besloten af te kolven om de 3u en het haar te geven in flesje (zo heb ik een zicht op wat ze binnenkrijgt) heb nu minstens 50 cc per afkolfbeurt beide borsten en maximum 100 cc. Als ik niet mee kan met afkolven dan heb ik flesvoeding in huis om eventueel bij te geven. Mijn vraag is eigenlijk het volgde, overdag doe ze het nu goed, ze slaapt max 3u wordt wakker, drinkt en slaapt terug 3u, snachts echter is het een ramp, ze komt wakker drinkt, en komt na 1.30u terug wakker, het is precies of ze 's nachts niet verzadigd is met dezelfde hoeveelheid melk als overdag...in het ziekenhuis zeiden ze 10cc per dag vanaf de geboorte, dus is nu 60cc ongeveer, mag ik hier al boven gaan of niet? Overdag is ze hier wel mee tevreden maar 'snachts niet? zie hier schematje van de afgelopen uren Gisteren: 16u dronk 50 cc 20u dronk 50 cc 23u dronk 60 cc 00.30 dronk 60 cc 1.45 dronk 30 cc (durfde niet meer geven en viel in slaap) 5u dronk 55 cc 5.45u huilde enorm en zocht naar speen 15cc (durfde niet meer en viel in slaap) 6.45u 20 cc huilde opnieuw ontroostbaar, 20 cc gegeven 10u dronk 70 cc en nu slaapt ze nog (12.34u) alvast bedankt voor jullie reactie groetjes flyke
Hallo Flyke, Ik lees een paar dingen. Ik heb nu even weinig tijd om op het hele verhaal diep in te gaan. Ik zie ene paar dingen. Ze gaat nu niet meer aan de borst. Ik twijfel over jouw productie. Op zich het aantal voedingen is niet slecht. Een kindje van haar leeftijd drink 8-12 voedingen per 24 uur. 1 maal per 24 uur mag ze 6 uur slapen. Veel kindjes doen dit niet 's nachts maar ergens in de ochtend. Er komt een regelmaat maar verwacht die nog niet in de eerste week. Zo snel gezegd zou ik nu met 2 dingen beginnen. Ga hard aan de slag met het opbouwen van een goede productie. Huur een goede dubbelzijdige kolf (als je dieniet al hebt) (Mijn voorkeur gaat naar Medela Symphony). Kolf elke 3 uur (evt 's nachts wat minder frequent) 10-15 minuten om je producite een echte boost te geven. Merel was een klein meiske. Die zal nu veel willen eten om te groeien. Ik denk dat het aanleggen niet zo goed gaat omdat ze snel loslaat en in slaap valt. Via de mail is daar moeilijk iets over het aanleggen te zeggen. Ik wil het op een later moment (morgen) wel proberen maar als je in de gelegenheid bent denk ik dat jij zeker geholpen bent met een consult bij een LK bij jou in de buurt. Zij kan in 1 bezoek, 1 voeding meekijken, meer zien dan ik met 20 mails voor elkaar kan krijgen. Kijk op www.nvlborstvoeding.nl voor LK bij jou in de buurt. Je bent er nog vroeg bij. Ook als het nu nog niet direct lukt Merel aan de borst te krijgen, geef de moed dan niet op. Als jij aan de slag gaat met je prodcuctie komt Merel later echt wel aan de borst. Succes voor zover. Probeer je klok om te draaien, laat de nachten over je heen komen en probeer van haar te genieten. Wat maakt het uit of ze 's'nachts wakker is. Profiteer jij van je kraamzorg/ hulp die jen og hebt en duik lekker overdag in bed om wat bij te trekken. Probeer ook je bevalling te verwerken/op een rijtje te zetten/ een plekje te geven. Dat maakt jou lijf rustiger (minder stress) wat het kolven ten goede komt. Succes Later meer, Ilse
Ilse, bedankt voor je reactie! Ivm productie, die is goed op gang volgens mij, ik hou een overzichtje bij van het kolven en het stijgt steeds, ik heb gisteren van twee borsten samen in één afkolfbeurt 300 cc gekolfd! Kwam waarschijnlijk ook omdat enkele uren ervoor ik Merel aan de borst gelegd had? Er is dus gisteren een vroedvrouw langsgekomen en zij gaf ook aan, als je het nog eens wil proberen haar aan de borst te leggen is het nu of nooit, anders zal ze volgende week of zo al niet meer willen. Het lukte dus en de melk liep uit haar mond. Vanacht echter dacht/denk ik ook dat het lukte maar ze bleef maar drinken, ik heb meer dan een uur haar aan de borst gehad. Uiteindelijk viel ze definitief in slaap maar na een uur was ze er al weer. Ik heb dan nog 60cc afgekolfde melk gegeven en toen sliep ze door. Slaapt nu van 4u vanacht en nu om 7.45u slaapt ze nog. Wat ik wel heb is dat mijn borsten vanacht opnieuw keihard aanvoelden als steen, dat is dan toch een teken dat zij niet genoeg drinkt en mijn borsten niet legen of niet? Ik heb dan maar vlug wat afgekolfd en mijn borsten waren opnieuw soepeler. Ivm de kolf die ik gebruik is inderdaad een Medela, dubbelzijdige kolf. groetjs flyke
Hallo Flynke, Je productie is inderdaad goed op gang zou ik zeggen. Het is niet zwart wit hoor dat als jen u niet aanlegt dat het dan nooit meer lukt maar hoe eerder hoe makkelijker het kan gaan lukken. Je gebruikt een super goede kolf. Ik zal je wat tips proberen te geven omtrent het aanleggen wellicht zie je nog verbeterpunten. Anders is mijn advies toch om een consult af te spreken. Waarschijnlijk ben jemet 1 consult klaar omdat je productie al goed is. Ik zal je proberen nog wat tips voor het aanleggen te geven. Zorg voor een comfortabele plek, zorg dat jij goed gesteund bent en dat je tijdens het aanleggen haar ook heel goed kan steunen met kussen bijvoorbeeld. Ga oefenen om het aanleggen te verbeteren. Dat zal niet makkelijk zijn. Ik zal proberen met wat korte aanduidingen je te begeleiden maar via de mail is dat bijna ondoenlijk, realiseer dat wel. Stap voor stap. Leg haar zo dat haar neus tegenover de tepel ligt Prikkel de bovenlip door met je tepel er langs te strelen Als reflex zal ze gaan zoeken en de mond openen (hoofd naar achteren) Je kunt helpen door het kinnetje wat naar beneden te duwen. Als de mond wijd open is dan wijst je tepel naar de bovenkant van het gehemelte (niet recht naar binnen) Dan breng je Merel naar de borst. Laat eerst het kinnetje (onderlip) contact maken met je borst. Je laat haar dan als het ware over je tepel happen (als ware het een grote appel) Een groot deel van de tepelhof moet in het mondje zijn. De tepel is voor de voeding rond, na de voeding moet hij dezelfde vorm hebben. Is hij afgeplat als een broodje dan weet je dat ze een nog grotere hap moet nemen. Ook wanneer je iets van pijn voelt, losmaken en opnieuw starten. Borstvoeding geven mag geen pijn doen! Oefen niet te lang. Begin vroeg genoeg. Let op de eerste voedingssignalen. Na het wakker worden is hij waarschijnlijk eerst wat aan het likken, bewegen met de armpjes. Dan kan je al aanleggen. Huilen is het laatste voedingssignaal. Heel veel succes, Hou je me op de hoogte? Ilse
Ilse De vroedvrouw is zonet langsgeweest, Merel sliep nog haar wakker gemaakt, zoog even maar viel terug in slaap terwijl de melk naast haar mond liep. Door vorige nacht aantal keren haar aan te leggen (wel met tepelhoedje) en 5 minuten zonder gelukt, vindt de vroedvrouw dat ze al veel beter aanhapt zoals je zegt, en beter zuigt. Het is nu kwestie van vol te houden. Maandag komt de vroedvrouw terug, Merel woog al 20gr meer of gisteren dus ze doet het goed, weegt nu 2960kg en bij geboorte 2840 kg. Ik stelde haar ook die vraag ivm druk en pijn in borst , en ze gaf aan dat ik desnoods tussenstijds mag afkolven tot die druk een beetje weg is, maar als Merel dit weekend goed drinkt die pijn normaal zal afnemen, ik hoop het! nog es bedankt! groetjes fllyke
Inderdaad, als je teveel druk hebt, kolf dan de spanning eraf. Zeker niet te lang met stwuing blijven lopen omdat dat de melkprodcutie remt. Merel is in elk geval aangekomen, dat is super. De eerste 4-6 weken moet ze 90-200 gram per week aankomen. Succes. Ga nu weg. Ilse
dag Ilse overdag krijgt Merel borstvoeding (indien bezoek of we wegmoeten neem ik gekolfd flesje mee). Voel ik me rustiger en beter bij dan zenuwachtig Bv te zitten geven ergens. 's avonds laat geven we haar een badje en dan flesje (dan zien we wat ze binnen heeft en slaapt ze ook beter en langer) dan komt ze niet zo vlug als overdag als ze borstvoeding krijgt. Mijn bedenking is dat ze overdag veel meer energie nodig heeft om te drinken van de borst, in slaap valt,1u30 slaapt, en dan terug wakker wordt beseffend dat ze nog honger heeft. Snachts slaapt ze nu minstens van 1.30-4.30u en soms zelfs al es tot 5.30-6.30u. Vorig weekend gaven wij haar snachts flesje van 90-100 cc ongeveer, echter bleef ze nog huilen en zoeken naar meer melk....ze was ontroostbaar, omdat ik niet wil dat ze TEveel zou drinken, telkens in stukjes van 10cc nog wat bijgegeven tot ze tevreden was, zo heeft ze dus 120cc gedronken. IN het ziekenhuis zei men mij, dat je x aantal dagen dat ze oud is maar 10cc mag doen maar er is toch ooit een maximum? En zo hoorde ik vandaag een vriendin haar dochter is precies 1 maand ouder of Merel en zij drinkt 120cc flesvoeding, kan dat? Of mag je dat niet vergelijken met afgekolfde melk? Ik zou niet graag hebben dat Merel TEveel drinkt en ze te zwaar of zo wordt? vorige donderdag woog ze al 3050 kg (bij geboorte 2840kg) alvast bedankt voor je reactie flyke
Hallo Flyke, Ik lees net je verhaal nog eens terug. Met de productie gaat het nu goed denk ik zo. Maak je geen zorgen over hoeveel ze een keer drinkt. Dat is meteen het nadeel van geven in een flesje. Aan de ene kant worden moeders onzeker omdat ze niet precies weten hoeveel ml hun kindje uit de borst drinkt. Daar bepalen ze het helemaal zelf. Willen ze meer, dan drinken ze vaker of langer. Willen ze de productie verhogen, dan lassen ze een regeldag in. Vragen de hele dag en zorgen zo voor meer melk. Geef je zelf wat in een flesje dan zie je de ml's. Dat is wat moeders graag willen, maar ook daar worden ze onzeker van. Want wat is genoeg...... Geef zoveel ze wil. Mits het om afgekolfde melk gaat. Merel is een klein meisje, jullie hebben geen super start gehad. Als ze nu aangeeft meer te willen drinken, geef het haar dan. Zo kan ze een groeispurt maken en straks keurig meegroeien met de tijd. Borstvoeding maakt de kindjes niet dik. Je kan nooit teveel geven. Alles wat ze teveel krijgt komt gewoon onverteerd weer in de luier terecht. Een ander verhaal is het wanneer je kunstvoeding gebruikt. Daarbij moet je wel strikt letten op de voorgeschreven hoeveelheden. Ga op je gevoel af en laat je niet gek maken. Kijk naar de vraag van Merel. Succes Ilse
ilse, hartelijk bedankt voor je reactie, info en advies! Ik voel me er al beter bij nu ik weet dat ik Merel niet kan OVER-voeden als het ware, en haar ritme/Vraag volgen het beste is! bedankt! flyke
Hallo, Is goed, kijk gewoon naar hoe zij reageert. Heeft ze honger dan wil ze eten. Zeker deze eerste weekjes moet je niet bezuinigen op de voedingen. Succes Ilse
Dag ilse merel doet het goed woog vorige week al 4020 kg (startgewicht 2840kg). Gezien ze aan de borst vaak in slaap valt of na een uur terugwakker wordt en ik haar constant moet aanleggen en niet vooruitgeraak met mijn huishouden enz, kolf ik meestal af nu. dan kan ze in 1keer goed drinken en kan ze 2-3u weg,ik probeer haar toch een paar keer per dag aan de borst te leggen opdat ze het niet zou verleren en omdat dit beter is voor mijn productie in stand te houden. Ik heb echter dit al een paar keer voorgehad, merel drinkt al liggend aan de borst, plots na poosje,als ik haar recht zet, komt de melk uit haar mond en nog raarder: uit haar neus gelopen, is dit omdat ze al liggend niet alles doorslikt? groetjes FLYKE
dag ilse graag had ik even gehoord wat je hiervan denkt ik weet soms echt niet wat doen met Merel ze is soms echt ontroostbaar ze krijst en huilt soms het hele huis bij elkaar zonder enige reden, uit vermoeidheid oa denk ik dan, ze heeft nochtans geen koorts en ze drinkt alle melk die ze minstens moet drinken, (alles wat ik kolf) minstens 90 cc per fles drinkt ze, max 150cc per fles, toen ze zo hard huilde bleef ze ook altijd maar happen naar flesje afgekolfde melk, tot ze deze week tweemaal toe, toen ze dronk haar maag keerde en teruggaf, (anders doet ze dit nooit) dus reflux kan het volgens mij ook niet zijn, misschien krampjes? ik probeer zo neutraal mogelijk te eten, venkelthee te drinken,feit is ook dat ze nu ipv om de 3u flesje volledig uitdrinkt, ze in tussendoortjes kleine hoeveelheden slechts wil drinken. Als ik dan speentje wil geven om haar wat te sussen, keert ze soms ook haar maag (zonder over te geven dan wel) groetjes flyke
Halo Flyke, In afwezigheid van Ilse (mijn directe collega bij het borstvoedingscentrum in Almere) beantwoord ik de komende dagen wat vragen. (tot en met donderdag, vrijdag ben ik met vakantie) Ik zie dat je kindje inmiddels een maand oud is ongeveer en meer begint te huilen. Bijna alle kindjes huilen meer gedurende die tweede maand.... Het spugen: het zou kunnen zijn dat ze bijvoorbeeld in slaap sukkelt en 'vergeet' te slikken. Het loopt dan nog erg makkelijk over via de neus. dit kan op zich geen kwaad, ze kan het wel vervelend vinden omdat dat anders voelt natuurlijk. Je gaat je zorgen maken wanneer ze in toenemende mate met toenemende kracht gaat spugen. Probeer haar een beetje overeind te houden, zodat ze niet makkelijk spuugt als ze zich boos maakt. Veel kinderen willen zuigen om tot rust te komen, misschien helpt dat haar? Let verder op haar: hoe zijn de luiers? voldoende nat? Mogelijk heeft ze ook wat regeldagen, of (het is soms wat benauwd in het weer) wil ze gewoon extra drinken. In principe spugen kinderen uit wat ze teveel hebben (of via de neus inderdaad, je hebt het dan letterlijk over overlopen) Heb je het idee dat ze onrustig is uit ongenoegen, pijn of vermoeidheid? door het huilen kan ze ook gaan spugen. Vraag eventueel eens bij het consultatiebureau voor tips hieromtrent. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan bakeren, of na een flinke wandeling haar in de wagen te laten slapen (buiten, of let op hoe warm ze is ingepakt), of aan een draagdoek. Ook een vast ritme kan houvast bieden. tot slot: veel kindjes nemen vaker wat minder te drinken, met name in de ochtend, slapen dan een deel (rustiger gedrag) en in de namiddag weer vaker kleine beetjes. Dit noemen we clustervoeden. Door vaak kleine beetjes te drinken kom je ook aan je hoeveelheid voeding. (zelf noem ik dat ook wel snacken!) Op zich is dat geen verkeerd patroon. Kijk het een paar dagen aan, kijk goed naar je meisje. Heb je nog vragen of zie je dingen die je zorgen baren hoor ik het wel. Veel succes! heidi Margit
Margi, bedankt voor je reactie! haar luiers zijn in elk geval voldoende nat, gisteren dronk ze ongv 700cc in totaal. Had contact met VK, ze is vandaag gekomen en Merel weegt 4470kg (geboorte 2840kg) dus ze zei dat ook al kolf ik fulltime af Merel het goed doet en ongv 650-700 per dag moet hebben, dus het loopt ongeveer gelijk. Ze gaf aan dat Merel nu eigenlijk een beetje de baas speelt over mij omdat ik zei dat ze niet altijd alles uitdrinkt maar dan een uur later nog drinkt enz.... ze heeft me nu aangeraden minstens 3.30u te laten tussen de voedingen door en als Merel tussendoor huilt haar geen melk te geven evt.wat water en ook zoals jij zei haar troosten, gaan wandelen enz, op die manier zou Merel beginnen doorkrijgen dat als ze eten krijgt ze goed en voldoende moet drinken.Zal even moeilijk en volhouden zijn zegt ze, maar ze moet ritme krijgen. Dus ik zal proberen, nogmaals bedankt, flyke
Dag Flyke, Fijn dat je voor jezelf grip gaat krijgen op de situatie. Ik heb echter 1 kanttekening bij de adviezen van de Verloskundige: ik ben er niet voor om water te geven, zeker niet met dit weer...Borstvoeding is afgestemd op je kindje en heeft precies wat ze nodig heeft. Wil ze nog zuigen, (en is het geen honger) kun je een speen overwegen, water zet niets aan, daar heeft een kindje niets aan en als ze honger heeft zal water haar niet helpen. Gebruik een speen voor na de voeding, om zuigbehoefte te voldoen, bij voorkeur niet vlak voor een voeding, omdat je kindje dan daar alle energie aan zal besteden en weer minder energie zal hebben om aan je borst te drinken. Succes! Heidi Margit
dag margit, ivm het water geven zei Vk om dit niet teveel te doen, ze gaf dit vooral aan omdat ik vroeg wat als Merel hartverscheurend weent, moet ik dan echt 3u30 wachten vooraleer ze iets mag drinken....en vandaar denk ik dat ze zei eventueel wat water. Voorheen dacht ik ook altijd borstvoeding krijgen ze nooit teveel, dus als ze toonde dat ze wou drinken gaf ik afgekolfde melk, maar ze zegt dat ik nu echt een ritme erin moet steken of ze anders later dit ook met vaste voeding in stukjes zal eten en de bedoeling niet is....het is wel echt je hart 'hard' maken, om 13u heeft ze laatst gedronken 125 cc en nu is ze ontroostbaar, of misschien mocht ik haar wat meer cc gegeven hebben om 13u? ik ga proberen nog een uurtje haar aandacht af te leiden. Net gaan wandelen, in slaap gevallen, terug thuis wenen...ik ga nog eens proberen haar te kalmeren met speentje groetjes flyke
Hallo Flyke, Wat moeten jullie een moeilijke dag achter de rug hebben vandaag....ik ben erg benieuwd hoe het met jullie gaat. Ik heb je hele mailwisseling die je met Ilse hebt gehad nog eens helemaal doorgelezen. Klopt het als ik zeg dat jullie meisje erg hard is gegroeid? Ja toch? Heb je een idee hoeveel ze is gegroeid als je het per week omrekent? Ik begrijp dat ze begon met een geboortegewicht van 2840 gram, en nu, zeven weken later, weegt ze 4470. Klopt haar leeftijd als ik zeg zeven weken? Dan is ze per week gemiddeld dus 230 gram aangekomen. Kindjes dienen tussen de 100 en 200 gram per week aan te komen, de eerste weken. (zo tegen de 3e maand zwakt dat groeipatroon wat af...je kunt ook niet in zo'n tempo door blijven groeien ) Ik gooi maar even een balletje op hoor, maar kan het zijn dat ze (jullie) juist last hebben van een ruime melkproductie? Dit brengt namelijk vaak een zelfde soort gedrag met zich mee: huilen, onrust, overloop, spugen, erg natte luiers. soms zie je poepluiers met zelfs witte vlokken erin: onverteerde melk: alles waar ze niets meer aan had gaat er zo weer uit). En drinken en binnen het uur, anderhalf uur weer willen drinken. Wat dan vaak gebeurt is dat je een onbalans krijgt in je voeding: ze gaat aan de borst, drinkt (kort) en komt niet aan voldoende -wat we vroeger noemden:- achtermelk, waar ze juist wat langer op zou kunnen teren (3 uur). De relatief snel verteerde melk die ze wel drinkt is snel 'op', uit haar systeem, met als gevolg dat ze weer wil drinken. Veel moeders die in dit patroon zitten geven aan dat ze een sterk toeschietreflex hebben: de melk begint snel te stromen, of zelfs te krachtig waardoor kindjes hard moeten slikken om de boel weg te drinken. Soms ook proesten en verslikken. Een simpele aanpassing zou kunnen zijn: eerste melkstroom weg laten lopen, dus op het moment dat je melk begint te stromen vang je dit op in een spuugdoek ofzo, en dan de borst opnieuw drogen en het kinnetje van je kindje drogen en opnieuw aanleggen om nu iets rustiger aan de voeding te kunnen beginnen. Je blijft gedurende de hele voeding bij 1 borst, dus niet van kant wisselen. Is je kindje klaar met de voeding (met de tips van doordrinken die we eerder hebben besproken) en ze komt binnen de 3 uur weer voor een voeding, ga je niet naar de andere kant, maar biedt weer dezelfde borst aan. Ze zal wat meer haar best moeten doen wellicht om de wat 'legere' borst (immers, die was anderhalf uur ook al gedronken) te drinken, voor de melk komt, maar dit is dan ook wel de vettere melk, waar ze het langer op zal doen. Pas na 3 uur (gerekend vanaf het begin van je voeding) wissel je van kant. Het is handig om op een vast moment hiermee te beginnen. Voel je teveel spanning op de andere borst, maar is die nog niet aan de beurt, dan kun je aan die kant wat kolven. Wat denk je, zou het in de hoek van onrust door veel melk of snel toeschieten kunnen zitten? Meid, ik hoop dat je hier iets mee kunt of uit herkent, het is vreselijk als je kindje zo huilt en je 'mag' haar niet aanleggen... Veel succes, laat weten hoe het gaat, ik ben er morgen en donderdag nog. Zoek anders iemand bij jou in de buurt om alles op een rijtje te zetten. (eventueel kan ik je daarbij helpen) Goede avond en nacht toegewenst! ik leef met jullie mee. Heidi Margit
dag margit, bedankt voor je tijd en reactie! het is inderdaad moeilijk geweest gisteren maar al bij al viel het nog mee, ik heb haar op allerlei manieren proberen af te leiden. ik ga eerst antwoorden op je vragen, Merel is inderdaad donderdag 7weken oud, gestart met 2840kg en woog gisteren 4470kg. Ze mat bij geboorte 48.5cm en nu 55.5cm. Misschien heb je het gelezen maar Merel heeft enkele dagen in de couveuse doorgebracht (door complicaties tijdens bevalling), daar kreeg ze flesvoeding en mijn afgekolfde melk. Eénmaal ik haar wou aan de borst leggen bleek dat ze de verkeerde techniek had, nl zuigen als aan de fles. Eénmaal thuis met hulp van VK haar toch aan borst gelegd maar ik moet eerlijk toegeven dat ik sinds vorige woensdag haar niet meer aan de borst heb gelegd. Het gaat nog slechter qua ritme. Ze dronk, viel in slaap, ik legde haar weg, na kwartier kwam ze terug wakker, ik zat de hele dag bijna met haar op schoot, halfuur per borst soms en ik zag dit niet meer zitten, heb dan beslist tot eind aug borstvoeding te geven via afkolven en zo kolf ik nu eigenlijk fulltime af. Met afgekolfde melk in flesje te geven dat ze in één keer uitdronk toen, kon ze zeker twee uren weg en had ik eigenijk eens tijd voor mezelf/ huishouden, tot de laatste twee weken dit ook niet meer lukte... BVmelk had ik inderdaad genoeg, dat zei de VK ook toen ik zei hoeveel ik kolfde, en de melk kwam soms uit haar mond gelopen toen ze dronk aan de borst, maar het teruggeven door teveel melk kan nu niet echt meer he, want ik geef afgekolfde melk via flesje. tenzij ik haar te grote hoeveelheden geef? zie hier van gisteren: 6.30: 100 cc afgekolfde bv melk 9.30: 120 cc " 13u: 125 cc " 16.30u: 140 cc " 20u15: 130 cc " 23.30u: 105 cc flesvoeding daar ik slechts 90cc BV melk had gekolfd ik had gisterenavond laat dus niet genoeg BV melk en heb voor de 2e keer sinds ik kraamkliniek verlaten heb een flesje flesvoeding gegeven. Ze had nochtans een flinke boer gelaten maar vanmorgen toen ik keek had ze heel wat teruggekeerd, witte vlokken zoals je omscheef op haar truitje. Zou dit zijn omdat ze moet haar aanpassen aan die flesvoeding of zou ik teveel cc gegeven hebben in vergelijking met borstvoedingsmelk? is die flesvoeding niet zwaarder? of mag ik dat zomaar tussendoor geven nu als ik niet genoeg gekolfd krijg? ze sliep van 00.15-5.30u (zoals meestal) en deze morgen dronk ze om 5.30u slechts 70 cc (BVmelk) wou niets meer bijdrinken en om 9u dronk ze 120 cc (BV melk) en nu slaapt ze terug. Haar fles drinkt ze wel niet in één keer uit, logisch denk ik, aangezien ze de laatste week altijd in slokjes dronk es 20cc uur later 90 cc enz, ze is die grote hoeveelheden niet meer gewoon, dus na haar boertje aan de helft van de fles trekt ze haar neus op als ik fles teruggeef, en 20min later bv drinkt ze dan de rest uit. (ik probeer zoveel mogelijk haar de fles binnen het uur te laten uitdrinken)zoniet dan moet ze wachten tot de volgende voeding. wat denk je? ben ik te streng aan het gaan? ik vind het moeilijk , maar ervaring van gisteren leert dat het wel kan lukken haar 3.30u niet te laten drinken en ze dan in één keer 120 cc uitdrinkt binnen het uur. erna heb ik eindelijk wat ademruimte tot de volgende voeding en is ze vrolijker kan ik wat spelen met haar enz. Ze slaapt al lang 5u door snachts dus de Vk zei, ze kan het snachts dus moet ze overdag ook minstens 3.30u kunnen wachten met drinken. Ben benieuwd wat de rest van de dag zal geven maar we zetten door, bedankt omdat je er bent! groetjes flyke .
Hallo Flyke, dat ritme van gisteren ziet er goed uit! Als je dat vast kunt houden, zijn jullie een heel eind op de goede weg denk ik. Ook dat je dan lekker met haar kunt tutten en genieten, want het gaat ook allemaal zo snel....! Je kunt gewoon tussen door een flesvoeding geven hoor. Het klopt dat dit zwaarder verteerbaar is. Wanneer je niet voldoende borstvoeding hebt gekolfd kun je dit ook aanvullen met flesvoeding: stel je hebt 90 cc, dan doe je er bijvoorbeeld 30 bij. (het dient dan wel op de zelfde temperatuur te zijn, dus geen gekoelde moedermelk bij warme flesvoeding gieten) Ga zo door meid! En dikke pluim hoor, dat je blijft kolven! ik denk dat je daar een goed besluit hebt genomen! Bedenk dat zolang je haar borstvoeding kunt geven, (of dat nu 6 van de 7 flessen zijn, of juist maar 1 voeding per dag) je haar het beste van jezelf geeft! Heidi Margit
Dag Margit/Ilse Merel doet het nog steeds goed, woog 23juli, precies 5kg en mat 57 cm (net het gemiddeld voor haar leeftijd) Ze komt dus altijd mooi bij, alleen zeiden ze dat ze een klein hoofdje heeft 36.5 cm maar het belangrijkste is dat de curve mooi meestijgt. Ik heb dus altijd verder gekolfd maar nu ben ik reeds aan het afbouwen, 16 augustus vertrekken we op reis en ik zou het afkolfapparaat willen thuishouden, ook stop ik met BV omdat ik begin september toch terug moet beginnen werken. Ik kolf de laatste dagen nu nog twee maal per dag, als ik opsta en als ik ga slapen. Welke van de twee zou ik nu best eerst laten vallen? Door altijd voedingen weg te laten is mijn productie fel verminderd, deze morgen had ik 130cc (beide borsten samen) en ik schat deze avond ook maximum 120cc (heb savonds altijd veeel minder). Mijn borsten voelen wel 'dik' aan maar ik heb geen last van pijn of stuwing. Verder nog een vraagje ivm Merel haar voedingen, ze drinkt dus Nan pro 1, momenteel komt ze dus om de 2.5 - 3u en zit ze nog op 6 voedingen (gemiddeld 120-130cc drinkt ze uit). Volgens het CB kon dit geen kwaad en moet ik niet echt letten op de instructies op de doos (daarop las ik dat ze volgens haar gewicht aan 4 voedingen of zo zou zitten van 180 cc)...Ik geef tussen door soms wat water met melupa korrels in nu om haar dorst te lessen maar dit helpt precies ook niet echt en daar drinkt ze niet veel van. wat denken jullie hiervan? ik ondervind ook geen verschil als ze BV melk drinkt of FV drinkt, maxium 3u en ze wil terug drinken. Nochtans 's nachts slaapt ze meestal 7u door. groetjes en alvast bedankt voor je reactie! flyke