eczeem door pinda tijdens zwangerschap?

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door sassie1980, 16 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik bijna elke dag pindakaas of cashewnoten gegeten. Na de geboorte had mijn oudste een gevoelige huid. Rond 3 a 4 maanden werd dit erger en kreeg hij hevige eczeem. Met 5 maanden bleek hij allergisch te zijn voor o.a. pinda's (we gebruikten Balneum, met arachide-olie voor zijn gevoelige huid) en leek hij te reageren op parfum. We stapten over op Neutral en rond zijn 1e verjaardag was het ergste eczeem voorbij.

In die periode heb ik veel gelezen over pinda-allergie en kwam ik een artikel tegen dat het eten van pinda's tijdens je zwangerschap het risico op eczeem bij je baby vergroot. Toen we dus voor een tweede gingen, heb ik geen pindakaas en cashewnoten gegeten. Toevalig (of niet...) hebben de jongsten geen eczeem gekregen. Wel een pinda-allergie trouwens.

Ik eet nog steeds bijna elke dag pindakaas of cashewnoten. Nu willen we voor een vierde gaan. Ik zit dus heel erg te twijfelen over wel/geen pindakaas eten. Ik wil het risico op eczeem verkleinen, maar pinda's en noten zijn wel gezond.

Alvast bedankt voor het advies.

Groetjes Saskia

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Saskia,

Je hoeft pinda's en noten tijdens je zwangerschap niet te mijden. Dat zal geen invloed hebben op eczeemklachten van je baby na de geboorte. Normaal gebruik van pinda's en noten is prima, te veel is nooit goed.

Wanneer je kindjes allemaal allergisch zijn voor pinda's, dan is het wel belangrijk om dit niet voor de tweede verjaardag te proberen. Maar daar zal je inmiddels wel alles van afweten. ;)

Groetjes Linda

3. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Wat ik me afvraag is of onze eerste juist eczeem heeft gekregen als reactie op de pinda's en noten die ik tijdens de zwangerschap heb gegeten, omdat hij dus allergisch is.

De jongsten (bijna 4) hebben ook een pinda-allergie, terwijl ze dit nog nooit gegeten hebben. Hun hebben dus geen eczeem gehad. Omdat ik niks tijdens hun zwangerschap gegeten heb?

Bedankt voor het snelle advies. Alhoewel ik dus nog wel twijfels blijven houden.

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo!
    Eczeem in de babytijd heeft geen relatie door het eten van (veel) pinda's en noten, echt niet. Vaak is allergie of eczeem erfelijk bepaald (genetisch) en is niet afhankelijk van het eten van voedingsmiddelen tijdens de zwngerschap.
    groeten Femke

Deel Deze Pagina