wel/niet gelijk familie bellen?

Discussie in 'De bevalling' gestart door misty75, 25 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. misty75

misty75 Bekend lid

16 jan 2013
    798
    1
    18
    Vrouw
    verpleegkundige
    West-Brabant
    Wat zijn jullie ervaringen na de bevalling? wel of niet gelijk familie bellen? waarom heb je het wel/niet gedaan?

hoe ik er nu tegen aan kijk wil ik na de bevalling eerst ff rustig met mijn man kunnen bevatten/genieten van onze kleine meid...mezelf weer opkalefateren, douchen, en de kleine vast houden en misschien wel flesje geven samen met mijn man...

Nu moet ik zeggen dat de meeste mensen in mijn omgeving dat wel lijken te accepteren dat ik er zo tegen aan kijk, maar mijn schoonzus en schoonmoeder lijken toch iets minder geduldig...die hebben het steeds over dat de telefoon toch echt wel klaar ligt voor als ze midden in de nacht gebeld worden, dat ze er ook rekening mee houden....er is zelfs al een scenario dat mijn moeder en haar man bij mijn schoonouders of schoonzus kunnen blijven slapen mocht dat nodig zijn...

het zullen mijn hormonen ook wel zijn hoor, maar voel me er zo gepusht en niet begrepen door...heb het vanmiddag nog maar eens benadrukt dat we niet midden in de nacht gaan bellen en dat ik na de bevalling eerst een paar uur met mijn man en de kleine wil doorbrengen. maar toch lijkt dat niet binnen te komen. En toch heb ik het idee dat ik er vrij duidelijk over ben. Heb het ook in mij geboorteplan weg gezet en dat heb ik vanmiddag ook tegen mijn schoonzus verteld. Mochten we onverhoopt toch anders beslissen dan zien we dat dan wel, maar als we eerst even rust willen moet dat toch ook kunnen? is onze eerste dus ook geen idee wat we van de bevalling moeten verwachten en hoe we er op reageren en hoe de bevalling voor mij gaat zijn lichamelijk gezien. Of ben ik nu erg egoïstisch bezig?

Iemand hier ervaring mee? Hoe ging je er mee om?

2. Helise

Helise Fanatiek lid

4 mrt 2012
    1.785
    0
    36
    Je hebt groot gelijk hoor dat je het zo wil doen. Jammer dan voor je schoonmoeder en schoonzus, die hebben het maar te accepteren.

3. lili79

lili79 Actief lid

23 sep 2013
    395
    0
    0
    Ik ben 8 jaar geleden bevallen en zat toen met mijn ex die het wel wou en toen weer niet. Ik heb de knoop doorgehakt en gezegd als het overdag zou zijn we xouden bellen als hij geboren was en s nachts dsn pas in de ochtend. Het werd zes uur in de avond en mijn ouders en zijn broer en vriendin waren er snel. Ik denk er nu anders over. Ik zou wrl bellen masr met nadruk zeggen dat ze een pasr uur latet welkom zijn want wat jij zegt heb ik ook eerst ff rust dan bezoek
    En wat je schoon familie wil is hun probleem als jij en je man hier samen achter
    Staan kunnen ze jullie niks msken is jullie bevalling en niet die van hun

4. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Die discussie hebben wij hier ook gehad.

Wij bellen wel direct, maar mijn ouders en zusjes gelukkig weten ook dat ze niet direct hoeven te komen afrijden. Wss pas de volgende dag of een dag later... Ze zullen iig niet in het ziekenhuis zijn.

5. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.260
    1.024
    113
    Zuid-Holland
    Laat ze lekker denken! Stel ze niet op de hoogte als je aan het bevallen bent en dan heb je daarna rustig de tijd om zelf te beslissen wanneer je de telefoon pakt ;)

6. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Doe lekker waar je je zelf goed bij voelt..

Wij hebben na de bevalling wel gelijk onze ouders gebeld, maar gezegd dat ze nog 1,5 uur moesten wachten voor ze voor de deur zouden staan. Ik wou me inderdaad eerst douchen, wat eten en Mees zn eerste flesje geven :)

7. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.740
    1.061
    113
    Hier wel meteen gebeld en mijn ouders zijn ook direct gekomen. Ik lag op de o.k en mijn man zat daar moederziel alleen te wachten tot ik eruit kwam. Ik had ook liever met zijn 3tjes eerst even alleen gehad, maar snap in onze situatie heel goed dat mijn man op dat moment ook steun nodig had en even zijn ei kwijt wilde (en trots). Toen ik uit de ok kwam was iedereen (ouders en sm) er al. Ze bleven even, feliciteerde en hielden zoon heel even vast en gingen weer weg.

8. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Doen waar jij je goed bij voelt. Bij de eerste had ik enorme behoefte aan mijn familie, die heb ik vrij snel gebeld.
    Nu zal ik ook snel bellen, al is het maar om de reden dat mijn dochter bij mijn ouders is als ik ga bevallen. En die willen we er natuurlijk wel zo snel mogelijk bij hebben :)

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.166
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Om te beginnen: doe het gewoon op jouw manier. En nog als extra advies: heb het er niet eens meer over! Je hebt het ze verteld, ze weten het. Klaar. Laat dit verder geen energie kosten.

Wat wij hebben gedaan (maar dat is dus onze keuze!): Ik ben poliklinisch bevallen, vlak voor middernacht. We hebben -ik schat- een half uurtje na de geboorte onze ouders gebeld om ze te informeren. We hadden dit trouwens vooraf met ze doorgesproken, of ze ook 's nachts gebeld zouden willen worden.
    En dat wilde ze. Toen we naar huis gingen, hebben we nog een keer gebeld. Dus vlak nadat wij er waren en op bed zaten, kwamen de kersverse grootouders even gluren. Echt zo maar een paar minuutjes hoor. De volgende dag zijn ze langer geweest en konden ze hem ook vasthouden.

Het is ons op deze manier goed 'bevallen' (dat woord krijgt ook nooit meer dezelfde betekenis, trouwens ;))
    Maar wij wisten van onze ouders ook dat 'even gluren' echt betekende dat ze accepteren dat ze gewoon alleen even een paar minuutjes langs konden komen om de baby te bewonderen terwijl die bij mij lag. Als ik had gedacht dat ze midden in de nacht al uitgebreid koffie verwachten en een compleet kraambezoek inclusief vasthouden, hadden we het niet gedaan.

10. tikigo

tikigo Bekend lid

16 okt 2012
    595
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wij zijn om 22.13 bevallen van onze zoon. Om half twaalf zijn wij gaan bellen. Mijn schoonmoeder was een nachtje weg en kon sowieso niet langskomen en tegen de andere ouders hebben we gezegd dat langskomen geen zin zou hebben in het ziekenhuis. Ten eerste moest ik nog douchen en daarna zou ik gelijk naar huis mogen en ten tweede mocht het op dat tijdstip al niet meer.

Voordat wij natuurlijk thuis waren en de kraamhulp weg was, was het drie uur. Schoonvader wilde nog wel graag langskomen maar begreep ook wel dat we daar ff geen zin in hadden en blij waren dat we konden slapen (voor zover dat dat ging natuurlijk)
    De volgende ochtend was iedereen welkom en om acht uur was de eerste er al.

Doen zoals jullie het willen. Nu niet te druk over maken. Komt tijd, komt raad.... Familie is ook gewoon enthousiast

11. JongeMama22

JongeMama22 Niet meer actief

Ik ben overdag bevallen. Maar wij hebben familie pas een paar uur later gebeld. Wij wilde eerst met ons drietjes zijn en even genieten. Ik wilde ook even douchen en bijkomen. Mijn ouders vonden dit niet zo leuk maar wij voelde ons er prettig bij.

Doe waar jullie je goed bij voelen.

12. mamaEl

mamaEl Fanatiek lid

4 feb 2011
    1.088
    221
    63
    Vrouw
    Zoals iedereen al zegt: Doen wat jij prettig vindt, het gaat om jullie!
    Zelf heb ik een keizersnede gehad bij mijn dochter en toen ik eenmaal op mijn kamer was, bij man en kind, wilde ik heel snel de familie bellen (middenin de nacht). Ik wilde zo graag de kleine showen aan mijn ouders en schoonouders, dus die zijn een uurtje na het bellen gekomen. Ik vond dat voor toen erg leuk. Voor de a.s. bevalling ben ik van plan om toch eerst even wat rustiger samen met manlief te genieten van ons nieuwe wondertje en wat later te bellen.

13. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Bij de eerste hebben we wel gebeld.
    Ik ben om 02:56 bevallen en we kwamen tegen 06:00 uur thuis.
    Niet lang daarna had ik de hut vol zitten.
    Nee bedankt, niet nog eens, dus straks bellen we de opa's en oma's en verder wachten we even, wil even rust daarna.
    Dus doe waar jij je prettig bij voelt in een tijd die bijzonder is voor jullie :)

14. k84

k84 Actief lid

1 nov 2012
    242
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik zou het vooral doen zoals jij wil!

zelf hebben wij afgesproken hen te bellen als we naar het ziekenhuis gaan en redelijk ver gevorderd zijn. Ze weten echter dat het dan wel nog even kan duren en dat we ook naar,kort bezoek doen dan. Voor hen was dit prima en ik denk dat ik onze kleine dan ook graag wil showen. Daarom doen wat jezelf goed lijkt en je prettig bij voelt + miss verander je het wel nog op het laatste moment! Moet ook kunnen toch...

15. misty75

misty75 Bekend lid

16 jan 2013
    798
    1
    18
    Vrouw
    verpleegkundige
    West-Brabant
    Bedankt voor al jullie reacties...snap idd dat het voor iedereen anders is, en dat iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt...

Was ook niet de intentie het er vanmiddag over te hebben toen schoonzus langs kwam, maar ze begon er zelf over dat zij en ook schoonmoeder de telefoon naast het bed leggen voor als wij bellen....heb haar dus duidelijk gemaakt hoe ik/wij er over denken...maar het lijkt niet echt binnen te komen...is overigens al vaker ter sprake geweest...

toen mijn man vanmiddag thuis kwam hebben we het er ook over gehad...ik weet ook dat het voor hun spannend en nieuw is en dat ze het goed bedoelen en nieuwsgierig zijn (zeker omdat schoonzus zelf geen kinderen kan krijgen). maar mijn man staat achter mij en we maken samen de beslissing dat we niet gelijk bellen....en mochten we na de bevalling er toch anders over denken, dan is dat zo. Dan kunnen we altijd de telefoon nog pakken ;)

Ben in ieder geval blij dat we er samen goed over kunnen praten en dat dit onze beslissing is...maar vind het ook fijn te lezen dat ik dus niet de enige ben die er zo over denkt hihi...nogmaals dank!

(soms schiet het hormonaal/emotioneel nogal eens verkeerd bij mij) :)

16. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.752
    646
    113
    Gelderland
    wat verstaan jullie onder direct? Nog voordat de navelstreng doorgeknipt is bij wijze van? Wij hebben onze ouders gebeld nadat ik gehecht was (na 45 min.dus ongeveer). Ik vond dat toch nog best wel 'direct'. Vrienden ed hebben we na het douchen ed.pas gebeld.

17. tuc

tuc Niet meer actief

zo hebben wij het ook precies gedaan...ben van de oudste om 00.15 bevallen.

Bij de jongste hadden we andere scenario's omdat er in dit geval ook een grote zus bij betrokken was en mijn gevoel zei heel sterk dat zij de eerste moest zijn (buiten papa en de vk:p) die haar broertje zou zien. Mocht ik dus bevallen terwijl zij in bed lag dan zou iedereen de volgende ochtend komen...was hier overigens geen probleem. Nu ben ik om 16.55 bevallen. We waren om 19.30 thuis en zij heeft als eerste haar broertje gezien en daarna lekker naar bed gegaan. Oom en tante die oppasten kregen natuurlijk een sneak peak:D en zijn rustig naar huis vertrokken. Om 20.30 toen dochter sliep zijn 1 stel opa en oma eventjes snel geweest...10 minuutjes. Ik was ook doodmoe en wilde gaan slapen.

18. Monkey82

Monkey82 Actief lid

9 aug 2013
    464
    0
    16
    Tja, ik vind eerlijk gezegd dat je best vrij snel na de bevalling kan bellen om je familie te laten weten dat je bent bevallen....

Maar dit wil niet zeggen dat ze dan ook gelijk langs mogen komen, spreek telefonisch een tijd af en klaar, toch?

Ik ben van mijn 2e om 1 uur 's nachts bevallen en heb mn ouders wel 20x geprobeerd te bellen maar ze namen niet op.... Pas om 10 uur 's ochtends weten te bereiken... Wat was ik gefrustreerd! Dus zo kan het ook ;)

19. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    We hebben de familie beide keren wel direct gebeld. Hier woont de familie en schoonfamilie allebei op 2 uur rijden. En mijn ouders hebben een eigen bedrijf dat ze niet zomaar even kunnen achterlaten.

De eerst is geboren om half 1. Het was allemaal wat hectisch (totaalruptuur, op OK gehecht), en voordat ik&mini rustig lagen was het al tegen 4 uur. Te laat voor mijn schoonouders om nog te komen. Die zijn de dag erna gekomen met schoonzus&man. Mijn ouders&zus&man nog een dag later. Verder ook geen bezoek, dus heerlijk rustig.

De tweede keer ook bewust gezegd dat ik eerst een paar uur aan de oudste wou gunnen om te wennen. Nr2 is om half 3 geboren. half 6 was ik thuis, en mijn schoonouders zijn weer de dag erna gekomen. Mijn ouders&zus 2 dagen later. Aan de ene kant jammer dat ze niet direct kwamen. Maar ik vond het ook wel heerlijk rustig. Geen gedoe met voedingstijden, geen gedoe met "verplicht" beneden zitten. Lekker even nog een paar dagen in een cocon, en samen genieten. Kreeg de oudste ook alle ruimte om te wennen, en kon ik ook aandacht aan hem besteden.
    De tweede keer zijn de buren nog wel op dag 3 langs geweest in de avond (kerstavond, we hadden niks beters te doen), en wat vrienden op dag 5. Maar dat was allemaal rustig, en bij die vrienden ben ik na een half uurtje naar boven gegaan. Ook geen probleem aangezien het meer vrienden van mijn man waren.

20. Miekoe

Miekoe Fanatiek lid

9 aug 2012
    1.908
    502
    113
    Vrouw
    Het scheelt dat jij degene bent die uiteindelijk moet bellen en niet de familie ;)
    Dus je moet het zeker doen op de manier zoals jij het wil.

Wij hebben wel meteen gebeld na de bevalling. We hebben het er wel over gehad of we eerst samen wilden zijn of niet, maar hebben nooit gezegd hoe we het nou uiteindelijk gingen doen. Toen ons dochtertje geboren was hebben we dus besloten wel meteen te bellen. Mijn schoonouders waren er zó snel dat ze zelfs hebben kunnen meekijken hoe haar apgarscore was, terwijl ik poedelnaakt onder een strandlakentje lag :D
    Ik vond het niet erg dat ze er zo gauw waren. Samen genieten was er toch niet bij met de vk en de kraamhulp in huis. Toen deze weggingen, waren we ook met zn tweeën, dus hebben we toen even heel erg van elkaar genoten :) (en ondertussen was ook mijn hele familie al langs gevlogen)

edit: ik ben trouwens om 12.40 bevallen, vandaar dat iedereen meteen kon komen!

Deel Deze Pagina