Nieuwe richtlijnen bevallen met hoog BMI

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Vica86, 18 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Hallo,

Ik heb een vraagje. Klopt het dat er nieuwe richtlijnen zijn wat betreft het bevallen met een hoog BMI?

Ik heb hier vandaag over gebeld met de assisitente en de vk zou mijn terugbellen vanavond. Helaas zal ze dit vergeten zijn en ik ben toch erg benieuwd hoe dat precies zit.

Het gaat om het verplicht in het ziekenhuis moeten bevallen met een hoog BMI.

Hoe hoog moet je BMI dan zijn? En geldt dan alleen het startgewicht?

Mijn start BMI was namelijk 30-31. 88kg bij 1,7m.
    Inmiddels ben ik 13 kilo aangekomen.. Dus ik zit al op 101 kg.
    Zou ik dan ook in aanmerking moeten komen voor die verplichting?

Het is niet zo dat ik het gelijk erg zou vinden om naar het ziekenhuis te moeten, maar ben toch erg benieuwd zodat ik mij kan voorbereiden op een eventuele veranderingen in de planning.

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Vica86,

vanaf een BMI van 35 heb je in principe een medische indicatie, maar dat is inderdaad bij de start van je zwangerschap. Een klein beetje krom misschien dat het dus niet meer in de zwangerschap overnieuw wordt bepaald, maar wel is het zo dat als je over de 100 kilo gaat tijdens je zwangerschap, dat je wel wordt geadviseerd in ieder geval poliklinisch te bevallen.

Groetjes Brigitte

3. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Ok, en poliklinisch is dat je het zelf moet betalen?

4. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Dat verschilt per verzekering. er wordt wel naar gestreefd om dit voor vrouwen die wij adviseren in het ziekenhuis te bevallen vergoedt te krijgen, maar dat is in den lande niet eenduidig. Meestal moet je het zelf betalen, maar je kunt er altijd je verzekering even over bellen en vraag het nog eens na bij je vk hoe het bij hen of überhaupt in de regio geregeld is.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina