Slecht zaad :(

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Lovelyrose, 28 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovelyrose

Lovelyrose Actief lid

29 okt 2010
    218
    0
    16
    Vorige week zijn we naar de HA geweest, we zitten nu in de 13e maand namelijk. HA adviseerde nog tot december zelf te proberen omdat ik wel elke 5 wkn een eisprong heb..
    Ik vroeg of het zaad van mn partner wel getest mocht worden omdat hij op zijn 8ste is geopereerd aan een niet ingedaalde testikel.
    Dit mocht. En waar ik toch wel bang voor was is waarheid geworden... :( Beweeglijkheid van de zaadcellen was onvoldoende, maar de hoeveelheid wel genoeg. Daarom wilde arts dat we toch nog gingen proberen tot december omdat er toch een kleine kans is dat het lukt.
    We hebben later een uitdraai van de uitslag opgevraagd.
    Wat blijkt, snel bewegende zaadcellen:2%! Langzaambewegende cellen:2% Zaadcellen die op 1 plek bewegen:16% dus dat betekent dat 80% dood was! Enige voordeel is dat aantal en vorm wel goed was. Er waren 31 miljoen zaadcellen gevonden dus er is een hele kleine kans dat er wel een zaadje raak zou kunnen schieten, maar die kans is toch wel heel heel klein? :(
    De moed is me in de schoenen gezakt, ik ga nergens meer vanuit. Aan de ene kant baal ik ervan om te moeten wachten tot december, aan de andere kant is het idee dat we het zonder hulp nog even proberen ook wel fijn.
    Zijn er mensen die met zulk slecht zaad toch geluk gehad hebben :(
    Pff, we proberen maar positief te blijven....!

2. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Wat een rare huisarts! Met zulk slecht zaad zouden jullie in aanmerking kunnen komen voor behandelingen.
    Waarom wil hij bepalen dat jullie nog moeten proberen dan? De kans dat het lukt met zo'n slechte uitslag is nihil denk ik.
    Als je het er niet mee eens bent, zou ik nogmaals een afspraak maken en hem vriendelijk doch dringend verzoeken om een verwijsbrief voor de gyneacoloog.

3. Danitcha

Danitcha Fanatiek lid

4 mei 2011
    1.498
    102
    63
    Tsjeee, wat balen. Maar er is dus wél beweeglijkheid, dus uiteindelijk is er maar één zwemmer nodig. Mijn lief heeft geen snelle zwemmers, maar gelukkig wel 52% langzame zwemmers. De rest was ook dood. Maar van de week vertelde iemand me dat de langzame zwemmers niet voor bevruchting zorgen, maar beschermen tegen sperma van een andere man. Ben dus wel een beetje in paniek.Maar goed, de dokter zei dat het goed was, dus daar moet ik maar vanuit gaan.

Ik vind het ronduit belachelijk dat je nu nog door moet proberen tot december. Iedereen wordt toch doorverwezen na een jaar, als je dat wilt tenminste? Omdat je een lange cyclus hebt? Iemand met een korte cyclus mag toch ook niet eerder? Als je echt verder onderzoek wilt, dan kun je daar best op aandringen. Ik weet heel goed dat 1 jaar proberen al heel lang aanvoelt.

4. Delta

Delta Niet meer actief

ik sluit me aan bij de reactie van panter.

5. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Met deze uitslag kom je inderdaad in aanmerking voor behandelingen. Van de 31 miljoen was er maar 4% beweeglijk, dus dan hou je in totaal maar 1,2 miljoen goede zaadcellen over. Dit is een indicatie voor IVF. Zelf proberen kan natuurlijk wel, je weet maar nooit. Maar de kans is wel heel erg klein met die uitslagen.

Hou er wel rekening mee dat de zaadkwaliteit erg kan verschillen. Zaadcellen worden elke drie maanden nieuw aangemaakt. Dus als je een betrouwbare uitslag wilt, zou je over drie maanden nog eens een zaadonderzoek moeten doen. Behandelingen worden ook altijd gebaseerd op uitslagen van meerdere onderzoeken. Is de uitslag dan weer zo slecht, dan weet je dat er structureel iets mis is. Met een niet ingedaalde teelbal is die kans wel groot, helaas...

Ik zou een doorverwijzing vragen voor de gyn, dan kunnen zij de verdere onderzoeken doen en een eventueel behandelplan opstellen. De huisarts is hier niet geschikt voor. Het is ook niet aan hem om te bepalen dat je het nog tot december zelf moet proberen. Zeker niet met deze uitslagen.

Succes!

6. suuuus

suuuus Actief lid

21 dec 2010
    244
    2
    18
    Wat vervelend voor jullie dat de uitslag niet goed is! als de kans op een natuurlijke zwangerschap klein is, dan is december wel heel lang wachten natuurlijk. Als ik in jou situatie was zou ik terug gaan naar de huisarts en toch om een verwijzing vragen, voordat je een afspraak hebt bij de gyn en daar alles gaat lopen ben je toch zoiezo een paar maanden verder.
    succes en sterkte ermee!

7. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    laten doorverwijzen meid! Dit gaat te lang duren zo! Ik werd met 10 mnd al doorverwezen omdat ik dit vroeg. Zaadonderzoek; slecht; geen zaad, weer doorverwezen. Kom op meid, met de vuist op tafel!

8. Bjanc

Bjanc Fanatiek lid

8 jun 2011
    3.405
    1
    0
    Genieten van het leven in afwachting op de komst v
    Limburg
    ik zou een verwijzing vragen.. die kan hij je toch niet weigeren...
    toch?

9. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.063
    1.296
    113
    Nederland
    Ik zou ook een verwijzing vragen/eisen!

Wij werden ook vrijwel direct doorverwezen door onze HA, terwijl mijn cyclus e.d. allemaal in orde was.
    Ik heb daar gewoon op geeist, omdat we al ruim 24 maanden bezig waren.

10. Lovelyrose

Lovelyrose Actief lid

29 okt 2010
    218
    0
    16
    Dankjulliewel voor al jullie lieve reacties! Het zet me wel even goed aan het denken!
    Ik laat zoals gewoonlijk weer te makkelijk over me heen lopen. Elke keer als we bij de HA zitten praat hij altijd zo luchtig alsof het niks is waardoor wij het gevoel krijgen dat we er misschien te geforceerd mee bezig zijn, maar na jullie reacties begin ik ook zelf wel te geloven dat ons gevoel zeker wel klopt dat we eigenlijk een verwijzing hadden moeten krijgen.
    Ik ga het is met m'n vriend bespreken.
    Nogmaals bedankt !!!

11. Lovelyrose

Lovelyrose Actief lid

29 okt 2010
    218
    0
    16
    Wilde even laten weten dat we toch een verwijzing hebben gekregen! We hebben gebeld en hij vond het meteen goed gelukkig! Jullie berichtjes hebben me wel even wakker geschud, bedankt daarvoor! 2 september hebben we nu onze eerste afspraak. Spannend hoor. Ben benieuwt wat er allemaal op ons af gaan komen....

12. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Wat fijn voor je. Hopelijk kunnen ze jullie snel helpen. Heel veel succes.

13. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Goed, zeg! Heel veel succes!

14. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL

bereid je voor op onderzoeken en een verwijzing voor je vriend/man naar de uroloog en vooral......wachten. Geeft niks, beter nu al begonnen dan in december en als je ondertussen niet "stil zit"blijft de kans op spontaan ook gewoon aanwezig. heel goed dus dat je nu eerder gaat!

15. Alexandra2008

Alexandra2008 Fanatiek lid

21 aug 2008
    3.438
    6
    38
    Vrouw
    Almere
    Hier ook ervaring met een man met traag zaad.
    Zijn zaad is na de verwijzing opnieuw getest. Toen bezoek uroloog. Genenonderzoek. Beide kregen we bloedonderzoeken op van alles. (Want ja, men wil toch alles uitsluiten.) Voor mij nog echo onderzoek. Toen door voor IUI, maar zaad bleek toen nog veel slechter te zijn geworden. Toen door voor ICSI.
    Aan de zaadkwaliteit van je man te oordelen zouden jullie meteen door kunnen voor ICSI.

Men spreekt van normaal zaad als 50% van de zaadcellen in categorie A+B vallen.

Er zijn diverse zaken die het zaad van een man negatief kunnen beïnvloeden:
    - strak ondergoed
    - weinig beweging/zittend werk
    - saunagebruik, heet douchen
    - slechte voeding
    - roken
    - alcoholgebruik
    - hoge koorts (effect blijft 3 maanden)

Als niets van bovenstaand op je man van toepassing is, dan is het helaas dikke pech hebben. (Net als mijn man.)
    Ik wil je héél veel sterkte toewensen en hopelijk is er een oorzaak van het slechte zaad dat te verhelpen is.

16. Lovelyrose

Lovelyrose Actief lid

29 okt 2010
    218
    0
    16
    Bedankt voor jullie reacties!
    Ik bereid me inderdaad voor op veel wachten. Daarom is het ook maar beter dat we nu al verder onderzoek krijgen ipv nog tot dec. te wachten.
    Er zijn geen dingetjes waardoor het zaad van m'n vriend slechter zou kunnen zijn. Hij houdt wel van in een warm bad liggen, al doet hij dat niet zo heel vaak, maar dat doet hij nu even niet. Verder leeft hij gezond en draagt geen strakke boxershorts..
    Ook slikt hij nu sinds een paar weken een combi tablet van zink, selenium, vit A en vit C.
    Baadt het niet dan schaadt het niet.
    Ben toch wel benieuwd wat een evt. volgend zaad onderzoek zal opleveren, of het misschien wel iets beter zal zijn, of wie weet wel nog slechter? :S hoop het maar niet.
    We wachten maar rustig af he!.......

Deel Deze Pagina