Hallo, Ik stel alvast hier de vraag en ga ook nog in het ziekenhuis info inwinnen bij een borstvoedingavond. Maar dat duurt nog even voordat die is. Op het moment ben ik (morgen) 30 weken zwanger. Enkele weken geleden is er bij mij zwangerschapsdiabetes ontdekt. Heel erg balen. Met een "dieet"kan ik me waardes redelijk onder de max punten houden. soms een kleine verhoging, maar niet ernstig. Ik hoef nog geen insuline te spuiten en dat wil ik graag zo houden. Nu heb ik goede verhalen gehoord over het afkolven met de hand vanaf week 37 in de zwangerschap. Zodat mocht de baby bijvoeding nodig hebben na de bevalling, de baby dit kan krijgen. Ook las ik dat bij diabetesvrouwen, na de bevalling borstvoeding moeilijk op gang kan komen. Ik had dit al wel besproken met de gyn en die zei gelijk dat voor mij een voordeel zou zijn dat de borstvoeding goed op gang komt.. omdat ik al met kolven bezig was. Maar kunnen jullie me alvast wat tips geven? Ik heb sowieso vanaf week 16 ongeveer vaak lekkerij..dus ik kan denk ik tegen week 37 aan al wel wat kan opvangen.. Waarin kan ik het beste bewaren? alvast bedankt. gr. spikkeltje
Hoi, Kijk even op de volgende site over hoe je met je hand kan kolven. Dit kan inderdaad vanaf 37 weken zwangerschap. Doe dit niet eerder. Het kan in sommige gevallen de bevalling op gang helpen, omdat het hormoon oxitocine vrijkomt bij het toeschietreflex. Dit hormoon komt ook vrij om weeen op te wekken. Vanaf 37 weken ben je voldragen en mag je dus bevallen. Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kolvenenwerken - Afkolven van moedermelk De melk bewaar je in plastic flesjes of zakjes (BPA vrij!) Bewaar de melk in een apart bakje in de vriezer. Bij -15 graden = 3 maanden houdbaar. Bij -20 graden = 3-6 maanden houdbaar. - Leg je kindje na de geboorte z.s.m. aan en voed op verzoek. - Leg je kindje veel huid-op-huid, dit bevorderd het op gang komen van de borstvoeding. - Als je kindje bijvoeding nodig heeft, geef dan het liefste de melk die je vooraf hebt gekolft. Kunstvoeding al het niet anders kan. - Geef de melk middels vingervoeden/cupfeeding of met behulp van een borstvoedingshulpset. ( Met de hulpset heb je wel goede begeleiding nodig, maar is wel een mooie optie. Hiermee voed je bij aan de borst en worden je borsten nogeens gestimuleert) Groetjes Saskia