Buikligging :)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nescio, 19 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosa Canina

Rosa Canina Fanatiek lid

28 sep 2009
    3.410
    1.065
    113
    Ik wilde een soortgelijk topic openen met als enig verschil dat mijn jongste zoontje (al) 6 maanden is. Ik heb hem altijd op zijn rug gelegd, maar overdag doet hij bijna altijd alleen maar hazenslaapjes.

Gisteravond had ik eens bedacht hem op zijn buik te leggen nadat hij onrustig wakker werd. Ik heb hem over zijn ruggetje geaaid en hij viel bijna direct in slaap en liet een flinke scheet. (die zat het blijkbaar dwars)
    Wel had ik mijn man geinstrueerd hem na de laatste avondfles weer op zijn rug te leggen want de nacht vind ik toch nog een beetje eng.

Maar aangezien meneer even geleden weer na drie kwartier wakker werd heb ik hem nu op zijn buik gelegd. Wederom sliep hij lekker in.
    In principe is hij sterk genoeg in zijn nek (6 maanden) dus dan moet het toch wel enigszins 'veilig' zijn? Hij rolt overigens nog niet helemaal om.

Ik vind het wel fijn om te lezen dat er meer moeders zijn die hun baby op de buik leggen en dat dat gewoon goed gaat. Volgens mij heeft de afname van wiegendood ook niet alleen met buikligging te maken, maar ook met het feit dat er vroeger gewoon gerookt werd in de buurt van een baby binnenin huis.

2. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Haha weet je dat ik dat in mijn vorige post ook wilde zeggen :D Weet nog dat ik jouw avatar zag en dacht "Huh, lijkt mijn dochter wel!"
    Heeft jouw jongste ook minder/ander haar dan de oudste? Haha dat was het eerste wat ons opviel toen ze geboren was. En nu is ze 1 jaar en heeft ze echt totaaaaal ander haar dan haar zus. Volgens mij lijken onze oudste qua karakter ook erg op elkaar, heb al verschillende onderwerpen gelezen waarin ik dacht, zou mijn oudste meisje kunnen zijn :D

On topic, in de reiswieg zou ik ook niet zo snel een aerosleep leggen inderdaad, je bent er dan toch dichtbij. Ik had hem de eerste tijd in de wieg naast ons bed en daarna toen ze op haar eigen kamer sliep ook in het ledikant. En nu nog steeds, geeft me ergens toch een fijner gevoel. Net als het sensormatje tot een maand of 6. Is niet veiliger, maar voelt veiliger :)

3. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Ik heb hier ook 2 buikslapers. De oudste dan inmiddels niet meer maargoed die is dan al 6 die regelt dat zelf allemaal wel. Bij de oudste kwamen we er na 2 maanden achter dat ze een buikslaper was, bij de jongste hadden we dat na 1 dag al door. We hebben haar dus vanaf het begin al op haar buik laten slapen, maar ze kon dan ook al gelijk haar hoofd goed omhoog doen en draaien.
    Op haar rug slaapt ze Alleen in de wagen of als ze bekaf is. Maar dan is ze ook heel snel weer wakker. Op haar buik slaapt ze gelijk een (paar)uur achter elkaar.

4. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.279
    17.158
    113
    hier ook 2 buikslapers gehad, was de enigste houding waarin ze rustig sliepen. Uk3 slaapt bijna altijd op dr zij, rolt soms naar rug of buik.

Eerlijk gezegt vind ik rugslapen enger dan buikslapen nadat ik 1x heb meegemaakt dat zoonlief (spuger) zn spuug niet kwijt kon toen hij op zn rug lag. Hij kreeg het niet doorgeslikt maar ook niet uit zn mond. Was heel blij dat het overdag was en hij in de box lag... Maar kan me voorstellen dat als je heb gezien dat je kindje het gezichtje in de matras had en niet weggedraaid kreeg dat dat enger voelt

5. Loontje85

Loontje85 Fanatiek lid

19 sep 2008
    3.465
    0
    36
    Sales-/Logistic-Assistant
    Purmerend
    Hier ook een buikslapertje sinds dat ze een week of 4 a 5 was. Ze was toen al goed sterk in haar nek dus ik dorst het wel aan. Hier ook aerosleep trouwens.

6. MommieD

MommieD Fanatiek lid

6 nov 2011
    1.496
    0
    0
    NULL
    020
    Hier ook een echte buikslaper vanaf 4 weken. Maar vind het nog steeds een beetje eng dus hij slaapt bij ons op de kamer en krijgt ook nog bv. Wel is het ook onhandig als ie straks niet meer in de wiegbak van de kinderwagen kan, hij slaapt ook veel moeilijker in de maxi cosi in de auto. Zn broer sliep altijd meteen in de auto. Ach ja als ze snachts maar slapen ;).

7. Loontje85

Loontje85 Fanatiek lid

19 sep 2008
    3.465
    0
    36
    Sales-/Logistic-Assistant
    Purmerend
    Dat is zeker waar. Mijn dochtertje slaapt in de wandelwagen en in de mc veel korter. In de wagenbak sliep ze veel langer :)

8. MamavanSa

MamavanSa Lid

18 dec 2012
    59
    0
    6
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is nu 2 maanden en heeft verborgen reflux. Ik heb ook gemerkt dat hij op zijn buik beter slaapt dan op zijn rug. 1 keer heb ik snachts meegemaakt dat hij aan het stikken was in zijn spuug, hij lag op zijn rug en kreeg het niet weg, sindsdien leg ik hem altijd op zijn zij met aan beiden kanten iets wat hem tegenhoud zodat hij niet door of terug rolt. Ik durf hem niet zo goed op zijn buik te leggen omdat dit wordt afgeraden maar ik weet dat hij dan wel beter slaapt.. Ik ben blij alle goeie ervaringen te lezen en ga het toch maar overwegen straks te proberen als hij weer gaat slapen, op dit moment ligt hij te slapen half op zijn zij/ buik.

Mijn oudste is nu inmiddels 2 jaar en is tot 1,5 jaar een slechte slaper geweest, toen ging hij ineens zelf op zijn buik slapen en ging het alleen maar bergopwaarts, nu slaapt hij inmiddels de hele nacht door van 19:30 uur tot 07:00 uur. Ik vermoed dat als ik hem indertijd ook op zijn buik had gelegd hij al eerder beter was gaan slapen ipv 10 keer per nacht wakker worden..

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.820
    113
    Hier hetzelfde. En hij slaapt nog steeds bijna elke nacht op zijn buik (en ik ook).

10. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hier nog even op ingaan :D inderdaad, dat haar! Mijn tweede heeft ook weer aardig veel haar, maar toch minder dan haar grote zus en ook anders van structuur, het is ook lichter van kleur. Verder is ze ongeveer twee keer zo groot als haar zus was op deze leeftijd ;)

Met buikliggen gaan we door, overdag wil ze het niet omdat de reiswieg best smal is, dan slaapt ze rustiger op haar zij, maar 's nachts maakt ze de beste nachten op haar buik.

11. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Voor de moeders met beeldbabyfoon; kijken jullie dan ook echt continu? Anders heeft het weinig meerwaarde... Je moet al om de minuut kijken anders kun je wel op dat ding zien dat je kindje met 'n neus in het matras ligt, maar als dat al vijf minuten zo is (je deed even de was in de machine en ging naar de wc) dan is het ook al te laat...

Net als zo'n cosleeper, het mag dan dichtbij zijn, als je zelf in diepe slaap bent wordt je echt niet wakker omdat je kindje niet meer ademt..

Bovenstaand vraag ik echt uit nieuwsgierigheid hoor, is niet raar bedoeld!
    Beide kinderen hebben hier eerst in een ledikantje naast ons bed geslapen .(zoontje ligt er nog uiteraard nog), in bed durf ik niet maar vind ik ook niet nodig (lees is bij ons niet nodig, beide sliepen/slapen prima in ledikant), maar vooral om praktische redenen (bv).
    Mijn dochter kon met 3 mnd op haar buik draaien en sliep sindsdien op haar buik... Vond het eerst doodeng maar ze was erg sterk dus heb er op vertrouwd dat het goed was.
    Hier wel een babyfoon, maar zonder beeld (babyfoon geeft ook al een schijnveiligheid trouwens..), geen aerosleep of nanny care oid.
    Zoontje slaapt goed op zn rug, maar soms kan hij niet slapen en ligt dan het liefst op mijn buik/borst, beetje omhoog. Heerlijk als je ondertussen tv kan kijken, lastig als je net even wat wilde doen, maar ach ik heb nog verlof en de wasmachine loopt niet weg ;) mocht hij ook een buikslaper blijken straks vind ik dat vast weer eng maar je kan ze moeilijk elke keer terug draaien en vastbinden is ook geen optie..

12. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    als je samenslaapt en borstvoeding geeft kom je juist niet in je diepe slaap ;) Ook je kindje niet. Daarom wordt booming in ook aangeraden.

13. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Nou ben ik blij dat mijn kindje veilig in een ledikantje ligt en toch supervlakbij, door die gedachte ben ik heerlijk ver weg geweest ben en hij ook want hij heeft van 11 tot half 6 geslapen, op borstvoeding ;)

14. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Ik denk dat het ook veel logischer is (van oorsprong) om als mens op je buik te slapen, dan bescherm je je meest kwetsbare kant. Nu is dat niet meer zo, maar kan mij helemaal voorstellen dat dit zo ingeprent is dat buikslapen veel fijner voelt.

Dochterlief slaapt hier vanaf dag 7 op haar buik, slaapt nooit op haar rug en wordt ook niet op haar rug wakker ofzo. Klein nadeeltje: ze kwijlt altijd haar hele matras onder. Ze zit er echt lekker op te sabbelen ;)
    Zoonlief gaat zometeen bij het eerste idee dat hij een buikslaper zou kunnen zijn, ook lekker op z'n buik slapen :)

15. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48

en toch schijn je onbewust in je slaap op elkaar te reageren. Als hij naast je had gelegen had het zomaar gekund dat je al slapend een dekentje overtrekt of juist aan de kant legt.

En heerlijk toch als ze een goede nacht maken! (en jij als ouder ook ;))

16. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Weer even off topic :) Wordt gewoon eng, is hier precies hetzelfde! Tweede is ook echt een flinkerd :D met name haar benen haha, wij noemen haar (liefkozend uiteraard) dikkie dap ;) En qua lengte is ze ook groter dan zus destijds was. Oudste heeft nu dik, vol, donker, slag/krullend lang(!) haar en de jongste inmiddels wel lang maar heel zacht, stijl lichter bruin haar. Qua karakter is de tweede echt een ontzettend vrolijk, grappig en tevreden meisje. Waar de oudste meer een ook vrolijke maar temperamentvolle, 'handen vol' baby was ;)

Fijn dat ze zo lekker slaapt op haar buik!

Deel Deze Pagina