Hallo Weet niet of het hier goed staat denk het wel hoor, Maar elke keer wordt mijn buik van schaambot tot onder mijn borsten gemeten, baarmoeder denk ik dus, maar waarvoor is dat? En waar kun je zien wat bijvoorbeeld gemiddelde metingen zijn voor het aantal weken? Vandaag had ik bijvoorbeeld 30cm van beneden tot boven bij 33+5, iemand enig idee of dit te groot te klein of normaal is? Ik krijg volgende week nog wel een echo..
Grofweg is het aantal cm-ers het aantal weken zwangerschap. Maar het hangt ook van andere dingen af, zoals veel/weinig vruchtwater, en of de baby meer binnenin zit of juist buiten. Ik geloof dat de lijn ongeveer hetzelfde moet blijven, bij jou dus 3 cm minder dan weken en dat werkt tot de baby indaalt.. Als het opeens achter blijft of uitloopt kan er een probleem zijn.
Zover ik weet gaan ze meten vanaf 20 weken. De grootte van de buik moet dan ongeveer gelijk zijn aan het aantal weken zwangerschap. Als de buik ineens enorm groeit of juist niet kunnen ze gaan kijken wat er aan de hand is. Ik maakte me zorgen omdat mijn buik een groeispurtje gehad had, maar volgens de metingen zit ik prima op koers dus hoefde ik me geen zorgen te maken.
Dus eigenlijk loop ik dan bijna 4 weken achter met de groei? Of begrijp ik het nu niet goed?, verder heb ik genoeg vruchtwater moet tussen de 3-8 zitten als ik ke niet vergis en ik zit op 5 (2weken terug bij de echo tenminste) ook was mn manneke al bijna helemaal ingedaald volgens de VK, maar nu heb k voor volgendr week dus nog een afspraak moeten maken voor nog een echo... Moet k me nu zorgen maken?!
Ze meten bij mij wel, maar niet in centimeters... In aantal vingers beneden en nu, boven de navel... Zo staat t ook op mijn zwangerschapskaart Iedere keer zegt de VK dat t prima is, maar wat de standaard richtlijnen zijn weet ik ook niet...
Nee, je loopt niet 4 weken achter. Alleen je zit lager dan gemiddeld. Bijv omdat de kleine erg binnenin woont. Zolang je steeds op die lijn zit, is er niks aan de hand. Mijn zusje liep ook zo onder het gemiddelde, bij haar woonden de kinderen in de bovenbuik. De kreeg toch bijna 8-ponders
Ik was daar laatst ook nieuwsgierig naar. Dus ik vroeg aan VK wat ze precies opmat en of het gemiddeld was. Ze zei dat ze de groei van de baarmoeder aan het meten was en dat het aantal centimeters wat ze opmeet plus 3 ongeveer overeenkomt met het aantal weken. Bij mij was het toen 21 cm. Dat kwam dus precies overeen met de 24 weken zwangerschap. Ik zou me dus totaal geen zorgen maken als ik jou was, want je ligt prima op schema. Maar dit kun je natuurlijk ook vragen aan je eigen VK.
Ze kijken inderdaad naar de groei van je baarmoeder, dat is een indicatie van het verloop van je zwangerschap. Je baarmoeder hoort te groeien tot het hoogste punt, dat bereik je meestal rond de 35 weken. Als er iets niet goed is hoor je het heus wel. Tot 35 weken zullen ze alleen sterke afwijkingen constateren, daarna kunnen ze langzamerhand een schatting maken of het een licht of zwaar kindje wordt (of gemiddeld) en of daar nog iets mee moet gebeuren. Bij mij gebruikten ze de navel als referentiepunt en dan het aantal vingers/handen als meeteenheid. Gelukkig constateerden ze snel dat mijn navel aan de lage kant zit, anders leek het net of mijn baarmoeder al heel hard was gegroeid, terwijl onze oudste best klein was met de geboorte. Maar nogmaals, als er iets niet goed is hoor je het echt wel en sturen ze je ook door voor verder onderzoek. En dat voorlopen en achterlopen, niemand volgt van begin tot eind het gemiddelde-lijntje, er zijn groeispurten, je hebt het zelf ook wel eens wat drukker (of juist niet) of je bent ziek/verkouden, allemaal factoren die invloed hebben op de groei van je kind. Zo heb al drie weken lang een enorme groeispurt, sinds ik met verlof ben, de vorige was net na mijn vakantie. Hoort erbij!
Dit is niet waar, gemiddeld is het aantal cm + 4 = aantal wkn zwanger (dus 30 cm van TS past precies bij 33+5 wkn!) Maar cm verschillen natuurlijk van vrouw tot vrouw, belangrijk is dan vooral de groei tussen verschillende metingen. Daarvoor geldt ongeveer 1 cm per week. Maar op het einde gaat dat ook niet echt meer op, ivm indaling e.d. Kortom... het is geen exacte wetenschap
Ooh oké ik snap em nu haha, gelukkig hoef ik me dan ook geen zorgen te maken! Thnx voor de uitleg/reacties iedereen!