Hallo dames, Vorige week een extra controle gehad bij de vk, omdat ik al 1.5 week hoofdpijn had. Vanmorgen moest ik weer terug komen voor de reguliere afspraak die nog stond. De hoofdpijn was niet weg geweest sinds donderdag. Mijn onderdruk bleek vanmorgen 90. In het begin van de zwangerschap was deze tussen de 75 en 80. De vk heeft overlegd met de gyn. Deze vond dat ik het nog wel even kan aankijken. Het advies is nu: over 2 weken terugkomen en als de klachten erger worden eerder bellen. Ik heb haar dus gevraagd: wat is erger worden? Ik heb dagelijks al hoofdpijn met in de meeste gevallen ook visusklachten, moet ik zo twee weken doorlopen? Daar kreeg ik niet echt een duidelijk antwoord op. Toch vind ik het wel spannend en ben ik wel een beetje geschrokken dat mijn bloeddruk nu met 24 weken ineens al zo is gestegen. In mijn vorige zwangerschap is dat rond 36/37 weken gebeurd en uiteindelijk zijn ze met 39 weken gaan inleiden (onderdruk was toen 100). Zijn er meer die al vroeg een hoge bloeddruk hadden? En wat werd daar aan gedaan? xx
Vind het wel raar dat ze je pas over 2 weken terug willen zien. Zeker omdat het met je vorige zwangerschap ook opeens zo hoog was..en daardoor ingeleid bent... Gewoon vragen of je tussendoor nog even bij je verlos je bloeddruk mag komen meten, dan kan zij bepalen of er actie nodig is. Gewoon zeggen dat het je toch zorgen baart...zeker doen hoor! Ik heb geen last van hoge bloeddruk, althans vandaag was het ook opeens verhoogd, altijd zo 106/56 (zaterdag was onderdruk 50) en vandaag opeens 120/80, die stijging vonden ze teveel. En ze zagen dat ik veel vocht vast hou, dus direct plasje in moeten leveren, morgen terugbellen voor uitslagen. Met week 15 was mijn bloeddruk, onderdruk ook opeens 90, en ik werd direct doorgestuurd naar het ziekenhuis om een uur aan de bloeddrukmeter te liggen. Vind dat ze laks met je om gaan..
hoi, Ook ik heb vroeg in mijn zwangerschap een verhoogde bloeddruk. hij was de eerste afspraak 125/70 tweede 130/80 en bij de derde was hij 130/85 ik heb de 19e mijn 20week echo staan moest dan ook gelijk op controle komen en ben er dus tussen gezet. moet ook 2 week wachten. Ze vertelde mij dat als hij al veel hoger zou worden ik hoogst waarschijnlijk over werd genomen door een gyn. was toen 18 week en 3 dagen. als ik hoofdpijn zou krijgen of andere symptomen gelijk bellen. Werk in de gehandicaptenzorg hun advies was geen lange dagen meer, veel onregelmatig (wat ons werk is) minderen en niet meer de 4 dagen achter elkaar. Dit heb ik geregeld met mijn werk draai de diensten van half 8 tot half 4 niet meer, wordt ik zwangerschapsgerelateerd in de ziektewet gedaan. dit maakt ook dat ik dan 1 dienst werk 1 vrij ben en dan mijn weekend werk. Nu hoop ik dat mijn bloeddruk de 19e of hetzelfde of lager is. ga zelf ook deze topic volgen ben benieuwd Sorry voor het lange verhaal
Ik vond het ook inderdaad een beetje makkelijk over komen. Het is niet normaal om zo vroeg al zo'n stijging te hebben. Misschien idd tussendoor nog maar eens laten checken. Mijn vriend heeft van zn werk ook een bloeddrukband en stethoscoop meegenomen, dus die kan het thuis ook af en toe checken
@ pricil, voor jou dus ook spannend wat er uit je volgende controle komt. Ik heb geen zwaar werk, maar mij is ook verder niets verteld over rustig aan doen. Werk nu 32u per week.
ja voor mij idd net zo spannend als voor jou. Wat raar, bij mij zei ze dat gelijk dat k meer rust moest vinden dat complete rust wel een beetje veel was gelijk maar toch wel meer en dat terwijl ik 104 uur pmaand verdeelt over weken werk. Dat adviseerde ze gelijk vooral omdat het ook hun zorgen baart dat het zo vroeg in de zwangerschap al omhoog gaat. vind 2 week ook erg lang om op zoiets te wachten. Hopen dat we alle 2 goed nieuws krijgen bij onze controle
Nee zou het heel goed in de gaten houden zelf hoor. Zeker omdat je het in je vorige zwangerschap gehad hebt. Gewoon idd zelf in de gaten houden en op een extra controle staan als je ongerust bent hoor.
Hoi hoi! Wat vervelend dat je nu al last hebt van zo'n hoge bloeddruk! Ik ben vorige keer met hoge bloeddruk ingeleid, pre eclampsie, en had dit keer weer vroeg hoge bloeddruk terwijl ik normaal juist een hele lage bloeddruk heb! In het zh deden ze er eigenlijk niets aan! Ik ben naar een natuurarts geweest en die heeft mij het advies gegeven om magnesium. tabletten te gaan slikken. Wel in de meest natuurlijke vorm. Ik heb van orthica calcium/magnesium/zink (deze hebben elkaar nodig om opgenomen te worden) Magnesium staat er om bekend dat het je bloeddruk reguliert. Ik heb voor gebruik advies gevraagd aan gyn. Deze geloofde er niet erg in maar het kon geen kwaad. Ze schrijven wel vaker magnesium voor voor harde buiken en spierkrampen. Mijn bloeddruk werd na twee weken weer gemeten en was zoals gewoonlijk laag!!! En dit tot en met nu vol gehouden! Bloeddruk bij mij zonder zwangerschap gemiddeld 110/ 65 Bloeddruk begin zwangerschap 130/90 Bloeddruk tot nu toe in zwangerschap 110/60 Misschien de moeite waard omte proberen? Vraag voor gebruik wel altijd advies aan gyn of VL. Als het geen kwaad kan gewoon proberen!! Ik zal zo even een link voor een site neerzetten waar info op staat over magnesium gebruik en zwangerschap. Succes!!!
Ik heb maar even een stukje opgezocht. Er is veel over te vinden op internet dus moet je zelf ook maar even kijken! Magnesium Geboortegewicht - Hoge bloeddruk. De magnesium behoefte is verhoogd tijdens de zwangerschap, vooral in het derde trimester, daar de foetus dan sneller groeit. Veel zwangere vrouwen krijgen tijdens de zwangerschap onvoldoende magnesium binnen via de voeding. Extra magnesium blijkt het geboortegewicht en de ontwikkeling van de baby gunstig te kunnen beïnvloeden. Ook vermindert magnesium het risico op een hoge bloeddruk en pre eclampsie. O ja en ik heb zelf een bloeddruk meter gekocht bij de kijkshop. Dan kan je het zelf ook een beetje in de gaten houden!
Hoi ik had bij bas ook al vanaf een week of 8 een verhoogde bloeddruk en moest vanaf toen dagelijks 2 tabletten methyldopa slikken. Daardoor is mijn bloeddruk prima gebleven. Maar vind ook 2 weken erg lang. Zeker omdat je duidelijke klachten hebt. Ik zou naar de huisarts bellen en daar de situatie uitleggen en daar de komende weken een paar keer je bloeddruk katen meten. Dat heb ik ook gedaan als ik het gevoel had dat mijn bloeddruk hoger was. Dan ligt namelijk de beslissing in de handen van de huisarts als die vind dat je contact moet opnemen met de gyn of vk. Succes. Xxx joyce Xxx joyce Bij nathalie geen hoge bloeddruk gehad.
Ik llop vanaf het begin ook al met een hoge bloeddruk, misschien dat ik zelfs voor de zwangerschap dit al had? we weten het niet. eerste afspraak met 9 weken was ie 140/90 met 12 weken 160/100 en direct doorgestuurd naar de gyn waar ik na 5 dagen terecht kon. Tijdens die afspraak was de bloeddruk nog hoger 165/105, en direct gestart met labetalol. afgelopen afspraak voelde ik me na 4 weken medicijnen eindelijk beter en was de bloeddruk 130/80, prima dus vergeleken met de eerste waardes. Nu loop ik jammer genoeg de laatste 5 dagen weer met flinke hoofdpijn. Dus morgen even aan de bel trekken. in jouw geval zou ik dit ook zeker doen! niet rond blijven lopen hoor, ik weet de gevolgen, en daar wordt je niet blij van! voorkomen is beter dan ...
Mijn bloeddruk begon met 8 weken met een onderdruk van 87.. Hoog dus. Geen medicijnen oid gehad en mijn bloeddruk is zo de hele zwangerschap gebleven.
hier ook vanaf 20 weken stijging van me bloeddruk.. laatste keer was donderdag toen was ie weer 90.. komende vrijdag weer meten , als et zo blijft ga ik onder de gyn lopen.. was vorige zw hierop ingeleid ...
Bedankt voor al jullie reacties! @ eef, daar ga ik eens meer over lezen! Dank je We hebben gelukkig thuis een bloeddrukmeter, dus vanavond eens kijken hoe het ermee staat. Heb vandaag slechts lichte hoofdpijn, maar zie al wel de hele dag vlekken voor mijn ogen. Verder heb ik nog de tip gekregen om zoutarm/zoutloos te eten. Dit kan ook positief werken op je bloeddruk. Nu eet ik sowieso al een stuk minder zout vanwege de kleine man die met de pot mee eet. En verder doe ik het buiten mijn werk om maar lekker rustig aan.
Nog even een vraagje... Heb de afgelopen twee dagen weer zware hoofdpijn gehad (incl vlekken/sterretjes zien). Al met al nu dus al enkele weken bijna dagelijks flinke hoofdpijn. Verder geen bandgevoel of misselijk. Ik heb deze dagen ook thuis mijn bloeddruk gemeten (met een electrische bloeddrukmeter). De onderdruk was eergisteren 86 en gisteren 85 (onderdrukken vanaf begin: 75, 78, 72, 80, 78 en afgelopen maandag 90). Mijn pols is elke keer wel erg hoog (meet dat ding ook). Eergisteren 94 en gisteren 102. Normaal zit ik rond de 60/70 dus dit is voor mij een flinke verhoging. Nu weer sterretjes/vlekjes zien, maar gelukkig slechts lichte hoofdpijn. Verder ook geen klachten van het vergiftiging lijstje. Mijn vriend vindt dat ik moet bellen, omdat ik nu weer vlekken/sterretjes zie. De klachten zijn alleen niet erger dan afgelopen maandag. Ik zit echt mega in dubio. Wat moet ik hier nu mee? Wil ook niet voor niks bellen....
Hoi hoi, Ik heb op al sinds 20 weken hypertensie. Ben nu 28 weken en mijn bloeddruk is met methyldopa gedaald naar 128/85. De gynaecoloog was hier helemaal tevreden mee. Een hoge hartslag is geloof ik normaal in de zwangerschap omdat je lichaam dan extra werk moet leveren. Ik zou me met een onderdruk van 85 absoluut niet druk maken, maar zoals met alles, bij twijfel bellen. Als je heel de week gaat zitten dubben om je bloeddruk, zal hij alleen maar stijgen. Ik zou als ik jou was dus gewoon even bellen naar de verloskundige, al is het alleen maar voor je eigen gemoedsrust. Succes!
Ja het is gelukkig niet superhoog. Zit nu alleen steeds in twijfel omdat mijn vriend vindt dat ik moet bellen, terwijl ik zelf nog zou willen afwachten. Vandaag gelukkig best een goede dag vergeleken met de afgelopen weken.
Heb ook bij beide zwangerschappen hoge bloeddruk gehad... bij mijn eerste bij 37 weken... bij de tweede 28 weken... maar met 25 weken had ik toen ook al onderdruk 90... bij 28 weken onderdruk van 100, ben toen meteen opgenomen en uiteindelijk is mijn dochtertje te vroeg geboren en woog maar 1190 gram... maar ze hebben toen ook mijn urine getest en daar zaten eiwitten in en dan spreken ze van pre eclampsie.. alleen hoge bloeddruk is nog geen pre eclampsie... maar geloof dat hoge bloeddruk vanaf 26 weken ofzo pas aan de zwangerschap kan liggen... daarvoor is de oorzaak niet de zwangerschap... dat werd mij toen verteld met 25 weken... toen was er ook niks aan de hand.. denk dat je je niet te druk moet maken... pas wanneer er eiwitten in je urine zitten en je wordt gediagnostiseerd met pre eclampsie dan moet je echt wel blijven....
@ lovemykids, konden ze toen niets voor je doen met medicijnen? Of is dat al te laat als er eiwitten in je urine zitten? Mijn vk zei dat hoge bloeddruk meestal pas na 24 weken openbaart. Natuurlijk zijn de uitzonderingen er altijd (ik ben meestal een uitzondering met medische dingen haha )
Dat een hoge bloeddruk voor je 26ste week niks met je zwangerschap te maken heeft is volgens mij vk juist niet waar. En zei zegt juist in het begin baarde haar zorgen. haar uitleg aan mij was. In het begin is je bloeddruk iets verhoogd, je lichaam moet wennen aan het zwanger zijn enzv. tussen de 18 en de 22ste week moet je bloeddruk in een dal zitten juist laag. en daarna zien ze vaak dat de bloeddruk wel omhoog gaat. En omdat hij bij mij alleen maar omhoog loopt baart haar dat juist zorgen.. Dinsdag gelukkig weer heen nog ff afwachte. Ik weet ook idd dat je hartslag wel verhoogd kan zijn en dat dat niet zoveel uit maakt die moet immers 2 x zoveel werk doen.. Wanneer moet jij weer heen nen87?? ik dus dinsdag, maar ik meet zelf niet anders maak ik me zelf helemaal gek denk ik.