Hallo, Sinds mijn 8e week zwangerschap heb ik last van Hyperemesis Gravidarum. Ik ben nu bijna 21 weken zwanger. Van 8 tot 12 weken gebruikte ik emefasene zetpillen. Met 12 weken heb ik een kleine week in het ziekenhuis gelegen wegens uitdroging. Op advies van de gyn ben ik toen begonnen met 2 x 20 mg primperam zetpillen op een dag. Dat ging tot vorige week redelijk goed. Ik bleef wel wat misselijk maar het vele spugen was over. Sinds vorige week merk ik dat de misselijkheid erger is en ik heb meerdere keren per dag last van kokhalzen, vooral 's ochtends en 's avonds. Werken gaat al een poosje niet meer, ik werk nu 3x 2 uur per week en dan moet ik er de volgende dag voor 'boeten' omdat ik dan meer moe ben en erger misselijk. Zijn er nog dingen die ik kan doen om de misselijkheid te verminderen of moet ik het nu maar uitzingen tot week 40? Is er gevaar voor het kindje nu ik hier al zo lang last van heb en nu ik al zo'n poos medicatie moet gebruiken? Ik vind het erg moeilijk en heb niet echt het idee dat ik nu van mijn zwangerschap kan genieten. Mijn eigen verloskundige weet niet zo heel veel van hyperemesis. Ik hoop dat jullie er wat van af weten. Groetjes, Sanne
hoi Sanne de kans dat het nu nog overgaat is klein helaas. Geen probleem om die medicijnen te blijven gebruiken. Dan functioneer je nog enigszins. Je kunt in overleg met je gynaecoloog kijken of je bij primperan blijft, de dosis omhoog moet of dat je nogmaals emesafene gaat proberen. Niet zelf uitproberen, eerst overleggen. Succes! Huis tuin en keukenmiddeltjes helpen niet als je echte hyperemesis hebt. Mirjam