Morgen ben ik 40 weken zwanger en ik slik nu ruim een maand omeprazol, wegens hevig maagzuur de laatste maanden. Ik slik iedere ochtend een capsule van 20 mg. Dat helpt fantastisch! Geen maagzuur meer! Nu heb ik begrepen van de huisarts dat je er vaak niet zomaar mee kunt stoppen, dat je moet afbouwen. Ik vraag me af hoe lang dat afbouwen duurt. Zijn hier dames die bevallen zijn en de omeprazol hebben moeten afbouwen? Of ben je er direct na de bevalling mee gestopt en ging dat goed? Ik vraag me dit af omdat ik zit te twijfelen of ik nog een keer een herhaalrecept zal vragen. Ik heb niet zo heel veel capsules meer in huis, dus als ik na de bevalling nog een poos zou moeten moeten afbouwen, dan kan ik maar beter een herhaalrecept in huis hebben...
Ik gebruik nu al 8 jaar dagelijks omeprazol 20 mg met uitzonderingen van de zwangerschappen ( behalve deze zwangerschap want nu gebruik ik wel omeprazol ivm beschadigde slokdarm) maar ik kon altijd zo stoppen en heb nooit hoeven af te bouwen van de artsen. Via internet lees ik echter dat door maagzuur je soms beter 1 week de helft kunt gebruiken en dan stoppen zodat je maag rustig weer aan het zuur kan wennen
Ik wist niet dat je het evt zou moeten afbouwen...kreeg het voorgeschreven ivm een beschadigde slokdarm door het braken en aangezien het braken stopte na de bevalling ben ik ook meteen met de omeprazol gehad. Ik heb ook nergens meer last van gehad.
Kijk, dat zijn goeie berichten, niemand hoefde af te bouwen! Dan ga ik er voor nu maar even vanuit dat ik ook meteen kan stoppen. Ga het in ieder geval proberen.
Bij mij was het ook meteen na de bevalling niet meer nodig. En ik had nog wel, voor de zekerheid, een nieuwe lading gehaald