Hallo Mirjam, Japke, Ik heb op 30-4 mijn tweede miskraam gehad. Net als de eerste dacht ik dat het spontaan zou verlopen. Ik heb het vruchtje 6-5 spontaan eruit zien komen. Echter ben gisteren (10-5) voor een echo geweest en er zit waarschijnlijk nog rest stolsel of zelfs restvruchtje in mijn uturus. De gynecoloog (arts assistent) heeft gezien dat de cervix nog open staat en heeft met een pincetgeprobeerd stolsel eruit te halen. Die stuurt ze op naar de patholoog om te laten onderzoeken of het gaat om stolsel of vlies. Daarna met een echo gechecked, maar er zit nog steeds iets in. En mogelijk moet ik toch aanstaande (15-05) gecureteerd worden. Dea fspraak staat al. Ik zie er als een berg tegen op. Ben ontzettend emotioneel. En heb de angst dat het na de curettage niet meer goed komt doordat mijn baarmoeder mogelijk beschadigd raakt en de kans op een derde miskraam toeneemt. Wij hebben afgesproken dat ze aanstaande maandag eerst met de echo gaan kijken en als er nog steeds iets in zit ik gelijk wordt gecuretteerd. Ik heb zelf een medische achergrond en weet wel dat ik me teveel door mijn emoties laat leiden. Toch wil ik graag jullie advies. Via een collega begreep ik (echter ik kan het nergens terug vinden) dat curetteren beter zou zijn zodat je als het ware schoongemaakt wordt en mogelijk bij een volgende zwangerschap het vruchtje beter zou kunnen innestelen. Weten jullie hier iets van? Het zou me tot maandag in ieder geval geruststellen. Alvast bedankt. Miel
Hoi Miel, Wat een vervelende periode gaan jullie door! Ik wens jullie alvast heel veel sterkte! De kans dat de baarmoeder beschadigd raakt na een curettage is relatief zeer klein. Omdat het weefsel er al redelijk lang inzit, en er niet vanzelf uitkomt, lijkt het mij verstandig om het toch weg te halen. Anders duurt het soms zo lang voordat je weer zwanger kan worden. De kans op een derde miskraam, helaas bestaat die kans al omdat je al twee miskramen hebt gehad. Gecuretteerd of niet, de kans is iets verhoogd. Voor een duidelijk antwoord is het afhankelijk van jouw ziektegeschiedenis, familiegeschiedenis en miskramen. Ik zou deze vraag stellen bij de gynaecoloog of arts-assistent. Ook kom je doordat je twee miskramen hebt gehad in aanmerking voor extra onderzoek, die vraag zou ik ook stellen bij jouw behandelend arts. Heel veel sterkte, groetjes, Japke
hoi Miel, als je de curettage echt niet ziet zitten, moet je weten dat er ook een mogelijkheid is om medicijnen te gebruiken, namelijk misoprostol, oftewel cytotec. Deze pilletjes worden vaginaal ingebracht en wekken een soort mini-bevalling op. Dit kan wel heftig zijn, met weeën en bloedverlies. Na een uur zijn de weeën meestal over. Wel heb je vaak last van diarree en overgeven. Als je dit liever wilt proberen kun je dat alsnog aangeven bij je arts. Er bestaat een kans dat het niet werkt ( je mag het twee keer proberen) of dat niet alles loskomt. Dan moet je alsnog gecuretteerd. Maar dan heb je het in elk geval geprobeerd. Je moet kijken of je het ziet zitten en of het bij jou past, ik wil alleen maar laten weten dat er dus wel een alternatief is voor curetteren. Mirjam
hoi Mirjam en Japke, Bedankt voor jullie reacties. ik ben toch voor de curettage gegaan gisteren. Het viel gelukkig allemaal mee. Er zat toch een restvruchtje in en die wordt de patholoog onderzocht. 1 juni moet ik terug voor controle en chromosoomonderzoek. Nog een kort vraagje: Begin ik met tellen van een nieuw cyclus vanaf de datum van de miskraam of de datum van de curettage? Zowiezo wil een cyclus afwachten maar als ik weet wanneer die begint dan kan ik de cyclus daarna beter mijn vruchtbare dagen bepalen? Groeten Miel
Hoi Miel, Veel sterkte deze tijd. De normale cyclus moet even opgang komen, het aantellen zou ik dus vanaf je eerst volgend menstruatie doen. groetjes, Japke