Zwanger en geen vlees eten

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Suzie83, 24 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Even een vraagje.
    Als je zwanger bent maar geen vlees eet moet je dan extra vitamines of wat dan ook nemen? Ik doe dit eigenlijk niet. Maar bedenk me net dat dit misschein wel nodig is.

Iemand een idee

X Suzie

2. Cilla24

Cilla24 Fanatiek lid

23 sep 2008
    2.810
    0
    0
    verkoopster
    goed je vervangers eten want in vlees zit veel ijzer en door vlees neem je de ijzer ook beter op.
    de meeste vervangers doen dit ook maar voor de zekerheid kan je bij de vk vragen of ze goed op je hb letten

3. sinada

sinada Niet meer actief

Ik eet ook geen vlees en volgens de vk is het allemaal goed. Gewoon vlees vervangers en verder is iets extra's niet nodig

4. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Dank je voor de reactie!

Eet wel vleesvervangers, dus dat zit wel goed. En ga donderdag bloed prikken voor HB enz. Dus zullen dan wel zien of het voldoende is.

bedankt

X

5. kaatje24

kaatje24 Actief lid

17 sep 2008
    132
    0
    0
    hoihoi
    ik eet ook geen vlees ( nooit gedaan ook )maar maak me daar geen zorgen over
    probeer goed te letten op vervangende dingen (inderdaad vleesvervangers, tofu)
    appelstroop is ook een goeie voor ijzer!
    ( en toevallig ben ik er helemaal verslaafd aan)
    en bij de test die ik kreeg was mijn hb helemaal super!

ja ik neem nu wel multivitaminen voor mama van VSM ( is ook voor als je nog niet zwanger bent en als je BV gaat geven, wat ik dus ook van plan ben ) zo krijg ik zeker alles binnen

(heb alleen altijd een probleem met die grote pillen doorslikken,..........waarom maken ze die dingen niet kleiner! bijt hem aldoor maar in tweeen maar weet niet eens of dat wel mag? nou ja!?)

groetjes

6. Nijnka

Nijnka Actief lid

14 jul 2008
    194
    0
    16
    Interieurvormgever / keukenontwerper
    Vittinge, Zweden
    Hoi ik eet ook geen vlees, en zelfs heel weinig vervangproducten en geen extra vitaminen en volgens mijn vroedvrouw was alles perfect in orde. Toen ik pas zwanger was zei ze dat ik extra ijzerpillen moest nemen, maar na onderzoek bleek dat mijn ijzergehalte perfect is (zonder de pillen, ik ben ermee gestopt op 12 weken omdat ik er enorm misselijk van werd).

Gewoon eventjes in 't oog laten houden!

7. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Ik slik zelf capsules van Etos, zijn ook voor zwangere vrouwen en voor tijdens borstvoeding geven. Zijn wat makkelijker door te slikken. Die grootte pillen lukte mij ook niet.Misschien een idee?!

X

8. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik eet ook geen vlees, niet omdat ik vegetarier ben maar omdat ik het al 2 maanden niet meer door mijn keel krijg! en vis al helemaal niet.

ik eet nu 3 eieren per week en noten e.d. en verder slik ik multivitamines voor zw.vrouwen en daar zit ook ijzer in..ik denk dat het daarmee wel op peil blijft.

9. Bbelly

Bbelly Actief lid

9 nov 2008
    457
    0
    0
    Twente
    Hai, hier ook een vegetarier, zonder problemen. Ik heb wel xtra opgelet, en roosvicee Ferro gedronken op de dagen dat ik niet goed at. Verder natuurlijk de gewone dingen: geen melkproducten (als je die wel neemt) rond maaltijden, op tijd weer groene groenten eten.. Ik heb wel het idee dat als vleeseters problemen kunnen krijgen met HB, wij wel ietsje xtra op moeten passen.. maar das niet moeilijk, vind ik.
    Groetjes!

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Probeer naast je maaltijden sinaasappelsap te drinken ipv melk.. Melk remt de opname van Ijzer, terwijl vitamine C dat juist bevorderd..

11. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Vegetarier zijn kan geen kwaad (mits je vleesvervangers eet) maar voor veganisten is het weer anders (die eten helemaal niks waar dierlijke stoffen in zitten en een vegetarier eet alleen geen vlees & vis

12. henkie24

henkie24 Niet meer actief

ik ben geen vegetarier maar eet niet veel vlees. geef er niets om. wel op brood en eet vaak bonen (bruine bonen, witte bonen in tomatensaus etc) daar zit ook veel ijzer in. mijn hb is heel de zwangerschap goed geweest.

13. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Ik eet ook vrijwel geen vlees. Maar slik vitamine b12 bij en af en toe ijzerpilletjes. En slikte al van die zwangerschapsvitaminen, maar volgens mij doet iedereen dat. Ik voel me verder top.

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

En dan moet je vitamine B12 bijslikken, want dat zit alleen in dierlijke producten en een vitamine B12-tekort kan een tekort aan foliumzuur veroorzaken, omdat deze twee vitamines samenwerken.
    Als je wel zuivelproducten en eieren eet, hoef je geen B12 bij te slikken (tenzij je een B12-insufficientie hebt).

15. camuh

camuh Actief lid

30 dec 2008
    113
    0
    0
    Ik ben vegetarisch, maar bijna veganistisch. Ik doe af en toe een lepel lijnzaadolie door de bio of soja yoghurt voor omega 3 vetten (goed voor baby hersentjes). :) En ik drink regelmatig soja peutermelk, daar zitten allerlei vitamines en mineralen in. Ze doet het prima hoor, ik heb een echt druktemaakstertje en ze loop 2,5 week vooruit kwa buikomvang, dus geen problemen hier.

16. zogelukkig

Als je echt nauwelijks dierlijke producten eet (melk, kaas, boter, eieren) dan is vit. B12 echt verstandig, dat zit nergens anders in!

17. camuh

camuh Actief lid

30 dec 2008
    113
    0
    0
    Er zit genoeg in de hoeveelheden sojamelk die ik drink plus dat ik dus af en toe een bakje biologisch yoghurt neem. ook zit er b12 in veel vleesvervangers, al mijn bloedwaardes zijn prima. Trouwens als je al lang zo eet/drinkt wordt je lichaam ook beter in het opnemen van andere vormen, zo krijg je al genoeg ijzer uit je groente dan, terwijl vleeseters dat er niet voldoende uit kunnen halen.

18. zogelukkig

Hoe je het ook went of keert; vit. b12 zit alleen in DIERLIJKE producten en dus niet in soja, lijnzaad, tofu oid!
    Je wordt er niet standaard op getest en een tekort kan verstrekkende gevolgen hebben.

"Wat zijn de gevolgen van een tekort aan vitamine B12?

De meest voorkomende oorzaak van een vitamine B12 tekort is een verstoorde opname in het maagdarmkanaal. Ook mensen die gedurende een langere tijd helemaal geen dierlijke producten gebruiken, zoals veganisten, kunnen een vitamine B12-tekort ontwikkelen.

De verschijnselen van een tekort aan vitamine B12 treden vaak pas na jaren op, omdat het lichaam van deze vitamine een voorraad aanlegt. Een vitamine B12-tekort kan een tekort aan foliumzuur veroorzaken, omdat deze twee vitamines samenwerken. Een vitamine B12-tekort heeft een vorm van bloedarmoede tot gevolg, met symptomen als vermoeidheid, ademnood, angina pectoris (pijn op de borst) en een gebrek aan eetlust. Daarnaast kan een vitamine B12-tekort het zenuwstelsel aantasten. Vitamine B12 is mogelijk belangrijk voor de geheugen- en denkfuncties. Ouderen kunnen bijvoorbeeld als gevolg van een vitamine B12-tekort problemen krijgen met hun geheugen."

Het heeft ook niks met ijzer te maken! Ik ben 30 jaar vegetarier geweest en had altijd een hb-gehalte van >9. Als je veel volkorenproducten, groene groentes, appelstroop, abrikozen en eieren e.d. eet, kom je makkelijk aan je ijzer.

19. camuh

camuh Actief lid

30 dec 2008
    113
    0
    0
    Wie ben jij om mij te vertellen dat ik iets niet goed doe? En dat met capitals mij te gaan vertellen? Ik heb nooit gezegd dat het van nature in de soja melk zit, het zit erin omdat het is toegevoegd. En ik heb nooit gezegd dat het met ijzer te maken heeft, ik gaf gewoon een voorbeeld van iets anders waar anderen altijd over zeuren. Ik heb zo een beetje het hele internet aan vega informatie geabsorbeerd en kan derhalve prima voor mezelf zorgen.

20. zogelukkig

Het is lang niet toegevoegd aan alle soorten soja. Ik drink zelf ook sojamelk, ZONDER toevoegingen.
    Maar als je de goedbedoeldheid niet ziet, dan niet!
    Pas komt een te laag B12-gehalte pas na jarenlang tot uiting en hoe IK dat weet? Uit eigen ervaring. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen en reageer niet zo idioot zeg!
    We zijn hier om te delen en elkaar van goede adviezen te voorzien, ik zeg helemaal niet dat jij iets niet goed doet; hoe jij voor jezelf zorgt is jouw zaak, maar ik kom alleen met feiten omtrent B12. Voor iedereen, niet speciaal voor jou.

Deel Deze Pagina