Zwangerschaps suiker? of niet?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Jolanda, 5 okt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jolanda

Jolanda Fanatiek lid

26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    Hallo,

Ik zit ook weer met een vraagje.

Ik heb vanmorgen mijn urine weg laten brengen om te checken op blaasontsteking, vanwege pijn ehh onderin :oops:

Maar zoals gewoonlijk was het geen blaasontsteking, maar ik laat er morgen wel naar kijken bij de ha.
    Maar nu vonden ze in het urine een suiker stroompje ( zo noemde ze het).
    Nu ben ik gister naar de gyn geweest voor een groei echo omdat onze dochter zo klein was, moet ik nu extra heen daarvoor.
    Maar de groei van de kleine lag een week voor op schema, dus dat zag er goed uit.
    Wel moest ik mijn urine laten checken op suiker, omdat dat in de zwangerschap nog niet gebeurd was, en eiwit, routine zeiden ze.
    Maar nu heb ik dus vandaag deze uitslag gekregen bij de ha.
    ( volgende week dus in het ziekenhuis laten controleren)
    Maar moet ik me nu hier zorgen om maken?

Ik heb wat gezocht via google, maar daar zie ik dat als je suiker hebt tijdens de zwangerschap, dat je suiker dan aan de hoge kant is.
    Mijn suiker is telkens zo laag ( 4.4) dat ik me daar erg beroerd door voel.
    Ik word extra gecontroleerd omdat mijn vader diabetus heeft, maar ze zeggen telkens dat het in orde is.
    Dus ik snap er nu niet meer zoveel van eigenlijk.

Aankomen doe ik nauwelijks, ik was 61.3 kilo, en ik zit nu op 63/64 kilo.
    Dus extreem aankomen doe ik niet.
    Verder is mijn bloeddruk telkens laag, rond de 110/60 en ook met regelmaat 90/50.

Als je dit zo leest, wat zou je er van zeggen?
    Ben wel benieuwd daarna, maar ik hoef pas over twee weken weer naar de verloskundige toe ( als ik het niet vertrouw trek ik natuurlijk wel aan de bel).
    Morgen wel naar de huisarts, en ik zal daar ook maar wat vragen stellen, ben er toch niet helemaal gerust op namelijk.

Groetjes Jolanda

2. Japke

Japke Bekend lid

1 feb 2006
    535
    0
    0
    verloskundige
    Hoi Jolanda,

Het kan zo zijn dat er wat suiker in je urine zit, dit kan komen omdat je een avond daarvoor een lekker taartje hebt gegeten. Of een glas cola, ik zou me daar dus geen zorgen over maken.

De kans op zwangerschapssuiker, dit wordt o.a. vergroot door overgewicht, een eerder kindje die te zwaar was voor de duur van de zwangerschap, dichtbije familie met suikerziekte, een zeer positieve groei van het kindje.

Het enige risico wat ik lees, is dat je vader diabetes heeft, dus heb jij ook iets verhoogde kans op zwangerschapssuiker. Je hebt het zelf al gecontroleerd, deze waarde 4,4, is keurig.

Ik zou het dus even afwachten, in het ziekenhuis, maar je er dus niet al teveel zorgen over maken! Je huisarts laat dus door middel van bloedonderzoek je nakijken in het ziekenhuis op zwangerschapssuiker. Als ik je verhaal zo lees, dit naar aanleiding van de urine met suiker.

Ik denk, maar eigenlijk moet ik daarvoor de kaart lezen en jezelf zien, dat de zwangerschap eigenlijk voorspoedig gaat. Dit dus naar aanleiding van jouw verhaal hier onder, ook een keurig gewicht en bloeddruk. Houden zo en geniet ervan,

groetjes,
    Japke

3. Jolanda

Jolanda Fanatiek lid

26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    Dank je wel Japke,

Ik heb de dag erna weer urine heen gebracht, en nu zat er geen suiker in mijn urine.
    Maar ze maken er wel een kweek van de uitslag zou ik van de week wel krijgen, dit omdat de huisarts zei dat jen iet altijd zeker weet of het toch niet stiekum suiker is.
    Nouja we zien het wel verder.

Ja verder is alles netjes, gewicht, grote van de baby, en bloeddruk, alles ziet er prima uit, en dat krijg ik ook telkens wel te horen.

Natuurlijk ben ik blij om dat allemaal te horen, en toch zit het me allemaal niet lekker.
    Ik voel me gewoon totaal niet goed, en heb echt het gevoel dat de kleine niet tot het eind wil blijven zitten.
    Ik hou menstruatie klachten onderin mijn buik en onderrug, en harde buiken.
    Ik hoef maar op te staan uit de stoel, of mijn lichaam geeft al aan dat ik rustig aan moet doen, en dan doe ik nog helemaal niks.
    Word daar af en toe wel even verdrietig van, want ik doe al nauwelijks wat.

Het zou er wel allemaal bij horen, maar ben blij dat ik dit alles niet gehad heb bij onze dochter, en misschien valt het daarom zo zwaar af en toe.

Komt vast allemaal wel goed, maar af en toe zit ik er echt even doorheen, door al die ongemakken.

Liefs Jolanda

4. Japke

Japke Bekend lid

1 feb 2006
    535
    0
    0
    verloskundige
    Hoi Jolanda,

Wat je inderdaad zegt, het hoort er waarschijnlijk allemaal bij. Wat vervelend dat de zwangerschap met zoveel klachten gepaard gaat. Hou het einddoel voor ogen en praat er veel over. Zwanger zijn is niet altijd even fijn. Het gaat niet altijd over rozengeur en manenschijn. Op het spreekuur heb ik wel dames gehad die zich bijna depri ervan voelde. Het is dus vrij normaal dat je het af en toe even niet ziet zitten. En dat je gewoon niet helemaal jezelf voelt.

Bespreek het met je partner, ook hij ziet waarschijnlijk dat je anders in je vel zit. Denk goed aan jezelf! En zeg het ook eens tegen je verloskundige. Ook hij/zij heeft misschien bij jouw situatie nog tips!

Succes!
    Japke

Deel Deze Pagina