Zijn er hier meiden die ervaring hebben met een soort van privecursus of begeleiding als voorbereiding op de bevalling? Dus in plaats van de gebruikelijke zwangerschapsgym of yoga in groepsverband, de persoonlijke begeleiding van iemand bij je thuis? Ik ben namelijk hard bezig met het opzetten van een eigen praktijk in zwangerschaps- en bevallingsbegeleiding en zou graag willen weten wat voor ervaringen hiermee zijn of waar behoefte aan is. Het lijkt me vooral leuk om stellen (of vrouwen alleen) begeleiding 'op maat' te kunnen geven, zodat ze zich het best mogelijk voor kunnen bereiden op hun bevalling. Tevens is het een mogelijkheid dat ik ook begeleiding biedt tijdens de bevalling zelf. Voor de opleiding die ik nu volg, moet ik dit minimaal 3 keer doen en daarna zal ik kijken of ik dit ook daadwerkelijk zal blijven doen, of enkel de begeleiding voorafgaand aan de bevalling. Dus, zijn er vrouwen met ervaring met deze vorm van begeleiding? Of mensen die hier behoefte aan hebben? Tips of adviezen over dingen die ik echt niet moet vergeten?
Ik heb er geen ervaring mee, en persoonlijk ook niet echt behoefte aan. Maar kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die dit wel willen. Er is bij ons in de omgeving een haptonomie cursus te volgen en omdat dit heel intiem schijnt te zijn (de sfeer die het oproept enzo) is dit of met je partner (voorkeur) of alleen. Ik ken degene die dit geeft en er zijn toch voldoende mensen die dit erg leuk vinden. Dus er is vast markt voor!
Ik ga zelf een "gewone" cursus doen in groepsverband. Ik ben zelf lichamelijk gehandicapt waardoor mijn zwangerschap complexer verloopt en de vraag ook is of ik überhaupt wel natuurlijk kan/mag bevallen. Ook kan ik door mijn handicap ook heel veel groepsdingen niet mee doen zoals sommige oefeningen. Nu heb ik ontzettend veel mazzel dat mijn cesartherapeut die mijn lijf goed kent zwangerschapscursussen geeft. In overleg met haar heb ik besloten mee te gaan doen. Als zij dit niet gedaan had dan had ik waarschijnlijk niet met een groep mee kunnen doen. Ik kan me voorstellen dat ik dan misschien wel behoefte aan individuele begeleiding zou hebben. Nu vind ik zelf juist heel fijn om ook iets net als anderen te doen tijdens mijn zwangerschap in een gewone groep. En contact te hebben met andere zwangeren. Maar ik kan me voorstellen dat vrouwen die bij voorbaat al weten dat dingen complex zijn behoefte hebben aan individuele begeleiding. Maar hier moet je als begeleider zelf ook behoefte aan hebben want je zult dan ook meer informatie moeten zoeken over deze "bijzondere" situaties...
Mij lijkt het wel ideaal, individuele begeleiding/voorbereiding op de bevalling. Ik wilde een cursus doen maar kon in het gewone cursusaanbod niets vinden wat me aansprak (te intensief of te zweverig) of het was idioot duur. Ik ben nu aan het rondkijken voor individuele begeleiding en zie dat dit vooral aangeboden wordt door fysio en mensendieck therapeuten. Het lijkt me fijn om in ieder geval wat ademtechnieken door te nemen, ontspanningsoefeningen, houdingen, lichaamshouding etc.
Persoonlijk sta ik voor iedereen en elke situatie open. Als bepaalde dingen te ingewikkeld of complex zijn, is het ook juist wel een uitdaging om te kijken naar welke mogelijkheden er zijn. Wat fijn dat jij bij iemand terecht kunt die jou al zou goed kent. Ik kan me voorstellen dat het voor jou juist ook fijn en waardevol is om ervaringen van anderen te horen en mee te kunnen doen Nog meer meiden met ervaring of ideeën?
Vergeet bij de begeleiding de tijd na de bevalling niet.. de kraamtijd en als je daarna weer alleen ervoor staat. Ik denk dat dat iets is wat veel vergeten wordt maar er wel bij hoort en echt belangrijk is dat je daar ook wat over weet. Borstvoeding, wat is normaal wat een baby doet, hoe ga je om met welke huiltjes enz.
Ben zelf niet zwanger maar lees wel vaak dat vrouwen erg op zien tegen de bevalling, zelfs echt angstig zijn. Misschien dat er bij vrouwen behoefte is om die zorgen te delen, uitgebreider dan dat je misschien bij de verloskundige zou doen. Enne, misschien ook wat aandacht voor de mannen die zich vaak ook geen raad weten. Ook voor na de bevalling. Veel succes met je eigen praktijk!
Ik zou er ook geen behoefte aan hebben. Kost vaak een hoop geld en is juist leuk om andere stellen te ontmoeten die ook zwanger zijn!
Bedankt voor de tips! Mijn begeleiding richt zich zeker ook op de angsten voor de bevalling en hoe je zo ontspannen mogelijk naar de bevalling toe kunt leven. De partners spelen hierin een heel belangrijke rol (als die er is uiteraard), want het is natuurlijk vooral iets wat je samen met je partner doet. Ik betrek de partner er dan ook zeker bij en bekijk samen met de vrouw hoe hij haar het beste kan ondersteunen tijdens de bevalling. Ik helpt ook met het opstellen van een geboorteplan (tenzij de ouders hier echt geen behoefte aan hebben). Het stuk na de bevalling is zeker ook heel belangrijk en de spreekt me ook erg aan. Sowieso is er na de bevalling al 1 afsluitend gesprek, om alles ook nog een keer door te spreken. Ik werk zelf als jeugdverpleegkundige en begeleid ouders en kinderen van 0-4 jaar en doe al veel met borstvoeding. Het lijkt me eg leuk om alle kennis die ik heb te combineren met wat ik in mijn eigen praktijk aan wil gaan bieden en mijn diensten ook steeds meer uit te breiden. Denk aan zwangerschapsmassages, babymassage, borstvoedingsbegeleiding e.d. Uiteindelijk het hele pakket dus