Buikpijn en rugpijn!

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Lise, 29 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lise

    Lise Fanatiek lid

    11 nov 2005
    1.343
    0
    0
    Communicatie
    Roden
    Vraagje: na lang zitten of ’s nachts tm de ochtend krijg ik last van de rechterkant van mijn buik (eigenlijk iets boven mijn buik) en aan de rechterkant van mijn rug. Als ik dan weer ga staan of lopen verdwijnt dat rare gevoel weer en na een warme douche wordt het ook wat minder. Wordt er soms iets aangedrukt als ik op een bepaalde manier zit of lig? Mijn lief zegt dat mijn rechter achterkant ook meer naar achteren staat dan mijn linkerkant en dat hij dat nog nooit anders heeft gezien. Heb ik soms misschien een verkeerde houding? Vannacht had ik best wel buikpijn en rugpijn; nou moet ik toegeven dat ik geen kussentje onder mijn buik gebruik en tussen mijn knieën; zou dat misschien helpen? Weet 1 van jullie advies?

    Liefs,
    Lise
     
  2. Japke

    Japke Bekend lid

    1 feb 2006
    535
    0
    0
    verloskundige
    Hoi Lise,

    De pijn die jij beschrijft, lijkt een beetje op bekkenpijn en spierpijn.

    De pijn in je rechter kant, de achterkant. De botten in je bekken worden met elkaar verbonden door kraakbeen. Kraakbeen is sterk weefsel dat wordt beinvloed door hormonen. Het wordt zachter, daardoor verschuiven de botten langs elkaar en kan men tezijnertijd bevallen. Mocht je lang staan/liggen/zitten dan merk je dat bij het opstaan/lopen dat je meer last hebt van je onderrug, billen of boven benen. Veel zwangeren hebben inderdaad meer last aan een kant. Het hoort erbij en ondanks dat het zeer vervelend is, is het een normaal verschijnsel.

    De pijn boven in je rug/in je buik. De buikspieren laten het afweten door de groei van je baarmoeder. Daardoor vraag je meer van je rugspieren waardoor je daar spierpijn kan krijgen.

    Wat je kan doen?
    - Een regelmatige afwisseling in je dagelijkse doen, dus niet te lang staan of zitten.
    - Bij pijnklachten, het iets rustiger aan doen. Een warme kruik of douche of massage kan goed helpen. Bij veel klachten een paracetamol. Wordt je belemmerd in ja dagelijkse doen of is de pijn te erg dan zou ik overleggen met je huisarts voor een verwijzing eventueel naar een therapeut.
    - Niet te veel tillen en als je tilt zo dicht mogelijk bij je lichaam.
    - Niet met je benen over elkaar zitten.
    - Geen hoge hakken, hierdoor verandert nog meer je houding.
    - Traplopen: tree voor tree.
    - Houding: of je houding verkeerd is, dat kan ik niet zien. Misschien is het een idee om een zwangerschapscursus te doen, die aandacht legt bij je houding.

    Een heel verhaal, succes,
    groetjes,
    Japke
     
  3. Lise

    Lise Fanatiek lid

    11 nov 2005
    1.343
    0
    0
    Communicatie
    Roden
    Hoi Japke,

    Heel erg bedankt voor je snelle reactie! En het lucht me best op, aangezien ik uit jouw antwoord opmaak dat het erbij hoort. Gelukkig is het geen ondraaglijke pijn en zo lang ik de dagen en nachten redelijk doorkom, ben ik tevreden. Ik zal ook zeker je tips opvolgen! Dank je!

    Liefs,
    Lise
     

Deel Deze Pagina