Goedenacht! De titel stelt de vraag al Eem beetje. Ik ben bij mijn dochter uiteindelijk bevallen door middel van een spoedkeizersnede, na 9-10cm. Ik heb daar toen 11 uurtjes over gedaan, wat mij tot 6cm heel erg meeviel qua pijn. Bij 6cm kreeg ik een storm en persweeen, en bleek ze een sterrenkijker, bij 9cm goed gaan liggen, alleen was ze toen (bleek aan de hand van bloedonderzoek na slecht CTG vanwege te lage hartslag) aan het verzuren en werd ze snel gehaald... (alles was goed gelukkig, apgar was 9 direct bij geboorte) Nu mijn vraag die ongetwijfeld al vaak gesteld is: wat zijn mijn kansen bij de naderende 2e bevalling? (Ik moet het gesprek met de gyn nog krijgen) is er een redelijke kans op weer zo snel ontsluiten en wellicht toch de persfase zelf te doen? Ik hoor graag ervaringen! Lieve groet
Je verhaal lijkt een beetje op het mijne. Sterrenkijker en na 1,5 u persen gehaald omdat het niet ging lukken. Mijn sterrenkijker ging alleen niet goed liggen en deed het nog prima. In principe heb je na een ks 80% kans maar die kans keldert naar ong 40% door bijv niet vorderende uitdrijving met 9/10 cm ontsluiting en nog een paar factoren. Ik ben geen arts maar denk dat jij ook rond die kans zit. 80% is bijv als je een ks hebt gehad door een stuitligger. Ik schrok me dood toen ik dit te horen kreeg zelf. De gyn zei ook dat mijn dochter in sterrenkijker van ca 3200 gram vergelijkbaar was met een normaal liggend kind van 3400 gram. De 2e lijkt tikkeltje groter dus kans is dat niet past. Ik kreeg de keus om te proberen of een geplande ks. Ook kan je kiezen om een spoed te doen als baby onverwacht eerder komt of dan alsnog te proberen. Ze laten je liever niet ver overtijd lopen en leiden ook liever niet in ivm risico (ook hoger risico sowieso op opnieuw een ks na inleiden) maar dit verschilt per ziekenhuis. Ik heb nu rond mijn ud een ks staan en alles ervoor ga ik wel proberen mits ze goed ligt. Mijn oudste kwam rond 37w dus hoop dat ik het kan proberen in ieder geval. Succes met je besluit, ik vond 40% wel laag maar ook elke bevalling is uniek dus wel de moeite waard om te proberen (zeker qua herstel). Heb hier wel goed over na kunnen denken gelukkig, had het gesprek rond week 32 en ze willen meestal plannen rond week 36.
Dank voor je uitgebreide reactie Lianne! Ik ben bij mijn dochter bevallen met 41.5, dus echt laat. Ze was bij de geboorte 3600 gram. Mijn verwachting is dus wel dat de kans groot is dat ik opnieuw een ks zal moeten omdat inleiden teveel risico zou geven (had ik mij al laten vertellen) Gek genoeg vind ik het idee van een geplande ks eng.. mijn vorige ging zo ontzettend snel dat ik geen tijd had om 'bang' te zijn, en daardoor niks van de ruggenprik meegekregen. Hoe ervaar jij dit?
Hoi Onze dochter is geboren met een keizersnede, wegens niet vorderende ontsluiting. Bleef steken op zo'n 8-9 cm. Dus KS. Dit was ook na zo'n 11-2 uurtjes. Onze zoon is daarna(3,5 jaar later) via de normale weg geboren. In zo'n 12 uurtjes. Allemaal goed verlopen. In het ziekenhuis namen ze mijn zorgen m.b.t. eerdere ks serieus.
Wilde net zo'n topic openen! Zit met dezelfde vragen... Zo lastig de keuze die ons voorgeschoteld wordt. Ik heb ook een spoed kz gehad bij de eerste. Ze dachten dat hij sterrenkijker was maar hij lag helemaal scheef met z'n hoofd. Had nooit gepast. Maar daar kwamen ze bij de kz pas achter. En ik bleef ook maar hangen op 9 cm maar mocht t wel gaan proberen. Na veel te lang persen ging het niet meer goed met mij en mijn zoontje dus moesten met spoed naar de ok. Maar de kz was ook geen pretje. Ze gaven me eerst te weinig verdoving (ruggenprik). Voelde alles nog. Toen kreeg ik nog een shot en die schoot omhoog waardoor ik compleet verlamd was en dus voor m'n gevoel ook geen lucht meer kreeg. Nu dus de keus of ik gewoon wil bevallen of voor een kz ga. Ik zie tegen allebei op. Maar die kleine zal er toch uit moeten Hopelijk zijn er wat positieve verhalen! Dus ik lees hier even mee.
Hier ook een spoedks nadat dat ookons meisje een flink dipte in haar hartslag en aan het verzuren was. Verder dan de 7cm ben ik.niet gekomen en om daar tw komen heeft uren geduurt ondat ik onregelmatige weeën had. Wel iets gehad maar town kwam ik in een weeënstorm en trok L het niet meer. Ik ga nu voor een normale bevalling. Dit omdat ik helemaal onder narcose moet als het een ks zou zijn. Ruggeprik lukt niet op 1 of andere manier. En ik wil graag wakker zijn op het moment dat obze 2de geboren wordt. Hoe de kansen zijn dat het weer uitloopt op een ks weet ik niet. Gyn was het helemaal met me eens en hij zag ook geen rede bij mij om meteen voor een ks te gaan.
Mijn ruggenprik werkte trouwens ook niet, voelde ook alles nog. Na 2e shot niet meer maar was wel heel duf toen, waardoor t langs mee heen ging. Het geeft mij iig rust dat er een einddatum is (ze wordt niet klein geschat..) maar ook dat ik kan proberen ervoor ben verder niet zo bang voor nog een ks maar zie op tegen herstel met een dreumesvan 1,5 erbij. Lastige dilemma's ook omdat je eigenlijk nooit echt kan weten waar je nou goed aan doet. Vind t iig fijn om te lezen dat er ook succesverhalen zijn
Moeilijk dilemma idd,ook wij hebben voor die keuze gestaan bijna 6 jaar terug. Onze oudste is geboren met 41wk en een spoedks. Na 8uur weeen zat ik op 9 cm,kreeg persdrang en alleen die laatste cm wilde niet komen,eerst weeenopwekkers,toen weeenremmers en na anderhalfuur proberen en kijkend met een echo waarom het niet lukte bleek onze zoon een sterrenkijkertje en werd besloten tot een ks,en ik mocht nog eventjes al die persweeen wegpuffen (anderhalfuur lang ) want de OK was nog niet vrij,dit was een pittige tijd. Uiteindelijk is onze zoon gezond en wel en met maar liefst bijna 4400gram geboren. Met onze 2e zoon kwamen wij inderdaad bij 34 weken bij het bevallingsgesprek met onze gyn en toen bleek dmv groeiecho's dat er weer een flinke knul aankwam. Ik wilde het ook zelf proberen,had zo het idee dat ik gefaald had bij mijn oudste,maar mijn gyn vond dit ook,ook al twijfelde we allebei of dit een goede optie was,omdat ik snel naar de OK zou gaan als er ook maar iets niet zou voordere tijdens de bevalling. Ik kreeg daar nachtmerries en angst van en bij de volgende afspraak had de gyn de ks al gepland en ik wilde het ook,wilde het zelf niet gaan proberen. Achteraf gezien had het mijzelf ook waarschijnlijk niet gelukt,met 39,5 wk is hij geboren,nog niet ingedaald en een gewicht van 4140gram. Onze dochter werd ook een geplande ks. Ik kan je alleen adviseren,praat er goed over met je gyn,en volg je eigen gevoel,doe waar jij je eigen het beste bij voelt,succes!
Mijn eerste kwam met een spoed ks en ben bij m'n tweede en derde vaginaal bevallen. Het kan Ik wens je n goede bevalling toe!
Mijn eerste is na 12 uur weeën, volledige ontsluiting, persen en vacuüm met een spoedkeizersnede ter wereld gekomen. Ze had de navelstreng 2x om haar romp en 1x om haar nep. Domme pech dus. Mijn 2e is, met een kleine knip, via de natuurlijke weg ter wereld gekomen. Ook de 3e wil ik weer natuurlijk proberen. Het kan dus zeker wel.
Eerste bij 42+0 bij niet vorderende ontsluiting spoedkeizersnede. Tweede veel eerder bij 39+6 normaal geboren! Tweede is tenger gebouwd en heeft een kleiner hoofdje, ik denk dat de grootte nogal wat uitmaakt. Dat het daarom bij mij bij de eerste niet lukte. Overigens vond ik het herstel van die normale bevalling vies tegenvallen. En ik had niet eens een knip ofzo.
Mijn eerste is ook met een spoedks gehaald na ongeveer 26 uur in de weeen en gebroken vliezen. Met dik 41 weken was dat. Ik kreeg ook de keus of ik ingepland wilde worden voor weer een ks of dat ik het zelf wilde proberen. Ik heb voor zelf proberen gekozen. En daar ben ik heel erg blij mee. Tijdens de 2 bevalling ging het weer niet goed. Geen vorderende ontsluiting en erg veel pijn ondanks pijnmedicatie. Uiteindelijk na bijna 20 uur zat ik nog maar op ruim 8 cm en baby kreeg het moeilijker. Gyn erbij en van hem mocht ik gaan persen. Ok stond al klaar, maar hij wilde graag dat ik het wel zelf ging proberen aangezien dat eigenlijk ook mijn keus was. Na bijna 2 uur persen was de baby er eindelijk. En direct was ik blij dat het was gelukt. Zo veel mooier en bevredigender dan de 1e bevalling. Mijn herstel ging razendsnel en dat bevestigde weer dat het de goede keus was geweest.
Bedankt voor alle reacties! Goed om te lezen waar ik een beetje rekening mee moet/kan houden. Over 5 weken heb ik het gesprek met de gyn, hopelijk mag ik het zelf gaan proberen, maar ik hou die keizersnede wel in mijn achterhoofd......