Hoi meiden, De titel zegt het al: ik heb sinds gisterochtend buikpijn en een soort harde buiken als ik een stukje loop. Ook al als ik gewoon door mijn huis loop. Of het echt harde buiken zijn vind ik moeilijk te beoordelen, aangezien er nog een aardig laagje vet op mijn buik zit . Vandaag is het wel ietsje minder, maar nog lang niet weg. Als ik zit of stil sta is het vrijwel meteen weg, maar mijn buik blijft wel een soort beurs voelen als ik erop druk. Baby beweegt veel, net als altijd . Kan het blaasontsteking zijn, ook al plas ik niet vaker dan normaal? Als ik het morgenochtend nog heb ga ik wel even mijn urine laten controleren voor de zekerheid. Of zal het te maken hebben met mijn drukke weekend? Ben voor 2 nachtjes naar amerika gevlogen voor mijn werk. Was hartstikke leuk en ik voelde me daar prima, maar misschien was het toch iets te veel ofzo. Geen last van jetlag gehad, alleen van mijn bijna slapeloze nacht in het vliegtuig zondag op maandag.
Hier is toevallig gister ook een topic over geopend. http://www.zwangerschapspagina.nl/zwangerschap/228725-gespannen-buik-wanneer-loop.html Hier hebben al veel dames gereageerd, hoop dat je er wat aan hebt!
Zina, dankje, had ik nog niet eens gezien! Bij mij is het alleen wel iets anders: het doet bij de allereerste stap die ik zet al zeer en het is wel aardig pijnlijk. Harde buiken mogen volgens mij geen pijn doen... Ik ga morgen in ieder geval wel even mijn urine laten testen.
Ok, succes met testen. Ik heb afentoe ok als ik opsta dat het pijn doet, maar ik noem dat altijd een botsing met de baby, als die lekker onderin zit wil het wel eens pijn doen als je te snel opstaat, net alsof de baby klem zit. Dit heeft ook met je banden te maken.
Hoi Fenneke, heel herkenbaar; ik heb het ook! Ook ik twijfel of het harde buiken zijn omdat er een laagje vet zit. Ook heb ik nog geen mooi ronde zwangerschapsbuik maar meer een blubberbuik die dikker is. Als ik loop (en dat hoeft helemaal niet lang te zijn) dan krijg ik of steken (een blauwe plek gevoel) op plekken in mijn buik of mijn hele buik doet zeer. Het duurt ook best een tijd voordat het over is. Het kindje voel ik wel goed en net zoveel als anders. Wat het precies is weet ik niet. Misschien dat ik mij minder beweeg dan als ik aan het werk ben aangezien ik nu vakantie heb. Mocht je meer weten over wat het zou kunnen zijn dan lees ik dat graag.
Ik heb het ook. Ben nu 20 weken en ik heb het met stukjes lopen als ik bijvoorbeeld net uit de auto kom. Net of je buik zich erop in moet stellen. Na een tijdje zakt het af. Ook bij snel opstaan of met bukken een harde buik. Het kan helemaal geen kwaad. Ik heb gemerkt dat ik snel een harde buik krijg als ik moet plassen. Niet dat ik dan al heel nodig moet maar wel dat ik kan zeg maar. Als ik dan heb geplast is de harde buik over. Ook het bewegen van de baby geeft soms een harde buik. Misschien ook met lopen dat de baby zich in een andere positie draait en dan tegen je baarmoeder drukt.
Huitje, dat blauwe plekkengevoel herken ik. Ik heb dat sinds een week meer dan voorheen. Ik heb gelezen dat met een week of 20 je banden meer gaan opspelen. Dat kan het gevoel verklaren. Het trekt bij mij vooral onderin. En soms steekt het. Ik had het bij m'n eerste zwangerschap ook en werd steeds meer en meer. Is allemaal prima verlopen. Het hoort er gewoon bij.
Het is vandaag weer bijna weg gelukkig! Ik heb geen urine laten testen. Het zal het combi zijn van banden, groei en een druk weekend waardoor het opeens wat sterker opspeelde. Hopelijk blijft het nu even weg. Bedankt allemaal voor het meedenken!
Ik snap zelf nog steeds niet zelf helemaal wanneer je het een harde buik noemt, want ik bedoel ik heb zelf al een flinke buik gekregen, en daardoor wordt alles dus strak getrokken en voelt het dus wat meer gespannen aan, gewoon de hele dag door en vooral na het eten, maar ik heb dus wel dat als ik teveel ga lopen (al vanaf week 16) dat ik dan onderin mijn buik een onprettig hard gevoel krijg alsof er een zware bal zit, en op die momenten voelt de buik ook iets meer gespannen dan normaal, alsof ik ga ontploffen..
Ik weet het ook nog niet helemaal. In mijn vorige zwangerschap heb ik er helemaal geen last van gehad (of ik herkende ze niet), maar nu heb ik wel soms dat het echt hard voelt, zelfs door mijn vetjes heen. Maar als ik loop gebruik ik natuurlijk ook een beetje buikspieren en kan ik het niet goed voelen. Misschien zijn er wel gradaties van harde buik... Maar 16 weken is wel vroeg dacht ik voor harde buiken, zeker bij een eerste.
Ik voel duidelijk een verschil, bij een harde buik is het echt onplezant, kan ik niet makkelijk rechtop staan maar sta ik een beetje voorover gebukt en voelt het echt alsof er een bowlingbal in mn buik zit.